بیکاری ۲۰۰ هزار نفر در تابستان ۱۴۰۰

بیکاری ۲۰۰ هزار نفر در تابستان ۱۴۰۰

زمان انتشار : 2021/09/30 - 16:28

اقتصاد نیوز تغییرات نرخ بیکاری را بررسی کرد؛

اقتصادنیوز: به گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹٫۶ درصد به ثبت رسیده که نسبت به بهار افزایش پیدا کرده است.

پایگاه خبری موج نو نیوز بنا به گزارش مرکز آمار؛ نرخ بیکاری تابستان امسال  ۹٫۶ درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که نرخ بیکاری در بهار امسال ۸٫۸ درصد برآورد شده بود. به بیان ساده تر بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل قبلی خود افزایش یافته است. بر این اساس ۲ میلیون ۴۹۶ هزار نفر از کسانی که در تابستان جویای شغل بوده اند نتوانسته شاغل شوند. این جمعیت در بهار ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر بوده است که نشان دهنده بیکار شدن بالغ بر ۲۰۵ هزار نفر در طول یک فصل است.

همچنین نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته ۹٫۵ درصد بوده است که نشان می دهد بیکاری در تابستان نسبت به فصل مشابه سال قبلی افزایش داشته است. بررسی ها نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱٫۴ در بهار به ۴۱٫۱ درصد در تابستان رسیده است. بنا بر این جمعیت متقاضی شغل در کشور اعم از بیکار و شاغل در تابستان امسال ۲۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر است. با توجه به اینکه افزایش نرخ بیکاری با کاهش نرخ مشارکت همراه شده است می توان گفت که افزایش نرخ بیکاری در تابستان به علت از بین رفتن شغل بوده است نه افزایش متقاضی برای شغل.

photo_2021-09-29_18-23-55

بیکاری زنان و مردان

نرخ بیکاری مردان از ۷٫۵ درصد در بهار به ۸٫۱ درصد در تابستان رسیده است. نرخ بیکاری زنان نیز در تابستان امسال ۱۷٫۷ درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که نرخ بیکاری زنان در بهار امسال ۱۵٫۶ درصد به ثبت رسیده بود. بررسی آمار ها نشان می دهد بیکاری مردان در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به تابستان ۹۹ تغییری نیافته است اما بیکاری زنان در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به تابستان ۹۹ افزایش قابل توجهی داشته است. به طور کلی می توان گفت که وضعیت زنان در بازار کار در تابستان امسال نا مطلوب تر شده است.

بیکاری در مناطق شهری و روستایی

photo_2021-09-29_18-24-02

نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در تابستان ۱۴۰۰ به ۱۰٫۷ درصد رسیده است، نرخ بیکاری در مناطق شهری در بهار امسال ۹٫۶ درصد به ثبت رسیده بود. بنابر این بیکاری در شهر ها در تابستان نسبت به بهار افزایش یافته است. همچنین بیکاری در مناطق روستایی کشور از ۶٫۴ درصد در بهار به ۶٫۵ درصد تابستان ۱۴۰۰ رسیده است. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در تابستان تغییر محسوسی نکرده است پس در نتیجه عمده ترین دلیل افزایش نرخ بیکاری در تابستان نسبت به بهار به علت افزایش بیکاری در مناطق شهری بوده است.

منبع :اقتصاد نیوز

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*