نگرانی غرب از تقویت حضور روسیه در خاورمیانه در نگاه روزنامه اسپانیایی

نگرانی غرب از تقویت حضور روسیه در خاورمیانه در نگاه روزنامه اسپانیایی

زمان انتشار : 2022/03/19 - 16:26

روزنامه اسپانیایی «آتالایار» در تحلیلی نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه حضور این کشور در خاورمیانه و آفریقا را تقویت کرده و تشدید حملات به اوکراین اکنون نگرانی‌های جدی را برانگیخته است؛ ناتو از تقویت حضور روسیه در خاورمیانه و آفریقا نگران است.

نگرانی غرب از تقویت حضور روسیه در خاورمیانه در نگاه روزنامه اسپانیایی

به گزارش روز شنبه ایرنا به نوشته روزنامه اسپانیایی «آتالایار – atalayar »، که به رویدادهای خاورمیانه و آفریقا می پردازد، تازه‌ترین نمونه‌های تقویت حضور روسیه در خاورمیانه اعزام ۱۶ هزار داوطلب روس به این منطقه است که «سرگئی شویگو – Sergey Shoigu» وزیر دفاع این کشور اعلام کرد.

نمونه بارز در این چارچوب پرتاب پرتابگرهای هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت بر فراز دریای مدیترانه در ماه فوریه به عنوان بخشی از یک مشارکت امنیتی از سوی روسیه بود.

ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس حکومت نظامی سودان که سال گذشته در این کشور کودتا کرد، اتحادیه اقتصادی جدیدی با کرملین تشکیل داده که امیدهای رهبران روسیه برای ایجاد پایگاه دریایی در دریای سرخ را احیا می‌کند.

مقامات آمریکایی به روزنامه العرب چاپ لندن گفتند که آخرین نمونه در این ارتباط، مالی، یکی از کشورهای برخوردار از منابع غنی در آفریقاست که دولت مالی وارد یک سری ائتلاف‌های امنیتی با مزدورانی شده تحت امر کرملین کار می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان، تشکیل این اتحادیه‌ها و ائتلاف‌ها را تهدید بالقوه بعدی در درزا مدت علیه اروپا یا ناتو عنوان می‌کنند.



«کریستینا کوخ – Kristina Koch» کارشناس امنیتی در گفت و گو با روزنامه العرب گفته روس‌ها احساس می‌کنند از سوی ناتو محاصره شده‌اند بنابراین اینک می‌خواهند که آن را تحت محاصره خود درآورند.

یکی دیگر از مصادیق تقویت حضور روسیه در خاورمیانه حمایت سوریه از کرملین است؛ زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین تشکیل شد، دولت سوریه از روسیه حمایت کرد.

همچنین چندین کشور آفریقایی که روابطی با کرملین دارند در این مجمع نسبت به این محکومیت رای ممتنع دادند.

در پاسخ به این اقدام‌ها، «آنالنا بربوک – Annalena Baerbock» وزیر خارجه آلمان اواسط فوریه گفت که غرب دیگر نمی‌تواند نفوذ روسیه و چین در آفریقا را نادیده بگیرد.

او تاکید کرد با خروج غرب از نفوذ خود در آفریقا، دیگران این شکاف را پر خواهند کرد.

روزنامه اسپانیایی آتلایار می‌نویسد: با این اوصاف مشخص نیست که آیا روسیه می‌تواند در کوتاه‌مدت از اقدام‌های خود منتفع شود یا نه؟ چرا که در حمله به اوکراین، روسیه در حال آزمودن توانمندی‌های نظامی و مالی خود است و بحران اوکراین نقاط ضعف روسیه را آشکار کرده است.

علاوه بر این، تحریم‌های غرب نیز منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصادی روسیه شده است.

روسیه از پنجم اسفند که به اوکراین حمله کرد از سوی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش هدف دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی از اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۵ شخص و نهاد روس خبر داده و اعلام کرده تحریم‌های جدید شامل رئیس‌جمهوری بلاروس و یکی از نزدیکانش هم می‌شود. مقامات انگلیس هم بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال و اعلام کرده که این بسته جدید تحریمی شخصیت‌های رسمی و مهم روسیه را شامل می‌شود.

فهرست تحریم‌های جدید شامل بیش از ۳۷۰ مقام دولتی و منطقه‌ای، تجار و خانواده‌های آنها و همچنین نمایندگان پارلمان است. منبع : تهران – ایرنا –

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*