تاوان دست‌کم گرفتن بایدن توسط پوتین!

تاوان دست‌کم گرفتن بایدن توسط پوتین!

زمان انتشار : 2022/06/05 - 14:20

به گزارش اقتصادنیوز ،  دیوید ایگناتیوس، تحلیلگر روزنامه  واشنگتن پست با انتشار یادداشتی نشان داده چگونه ترکیبی از دیپلماسی پیشرفته، اشتراک اطلاعات و لجستیک نظامی به اوکراین کمک کرد تا پوتین را در تحقق اهداف اولیه اش ناکام گذارد.

برنامه ریزی همه چیز است

بلینکن و سایر مقام‌های امریکایی هفته گذشتع جزئیات تازه‌ای را ارائه داده و مجموعه‌ای از جلسات پشت پرده را در سال گذشته توصیف کردند که به شکل گیری ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای حمایت از اوکراین کمک کرد. روایت او گفته‌های آیزنهاور رئیس جمهور اسبق امریکا را در سخنرانی‌ای در سال ۱۹۵۷ تایید می‌کند: «برنامه‌ها بی ارزش هستند، اما برنامه ریزی همه چیز است».

برنامه ریزی محرمانه دولت بایدن در آوریل ۲۰۲۱ میلادی زمانی که روسیه حدود ۱۰۰ هزار سرباز را در مرز اوکراین مستقر ساخت آغاز شد. این تجمع ظاهرا ظاهری بود، اما بلینکن و سایر مقام‌های امریکایی درباره اطلاعات ایالات متحده پیرامون اقدامات روسیه با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشست ناتو در همان ماه در بروکسل گفتگو کردند. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا می‌گوید:«پیام آنان این بود: ما باید خود را آماده سازیم.»

تصمیم جنجالی پیرامون آلمان؛ شکل عالی مدیریت مشارکت

آلمان یک متحد بی میل، اما ضروری بود و دولت بایدن تابستان گذشته تصمیم بحث برانگیزی گرفت که احتمالا برای جلب حمایت آلمان علیه روسیه بسیار مهم قلمداد می‌شد. بایدن در ازای تعهد «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان مبنی بر آن که اگر روسیه به اوکراین حمله کند پروژه خط لوله انرژی نورد استریم ۲ لغو خواهد شد از دور اولیه تحریم‌ها علیه شرکت سازنده خط لوله نورد استریم ۲ چشم پوشی کرد.

زمانی که تهاجم روسیه علیه اوکراین انجام شد مرکل رفته بود، اما جانشین او اولاف شولتز به وعده خود عمل کرد. عبارات ذکر شده در بیانیه مشترک درباره نورد استریم مبهم بودند، اما دولت بایدن برای پیگیری آن به صدراعظم قدیمی و جدید آلمان اعتماد داشت. به گفته بلینکن: «به نظرم اتفاقی که رخ داد شکلی عالی از مدیریت مشارکت بود. وقتی روس‌ها تجاوز را پیش بردند پایه و اساس همکاری ما با آلمانی‌ها و اروپایی‌ها درست پیش رفت.»

جزئیات هدایت کننده مسیر

به گفته بلینکن، تهدید اوکراین در ماه اکتبر بالا گرفت، این در زمانی بود که ایالات متحده اطلاعاتی را در مورد استقرار مجدد روسیه در مرز جمع آوری کرد که با جزئیاتی در مورد این که روسیه واقعا چه برنامه‌هایی برای این نیرو‌ها داشت، همراه  بود. این جزئیات هدایت کننده مسیر بودند.

اعضای گروه جی -۲۰ در پایان ماه اکتبر در رم گردهم آمدند و بایدن به رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان توضیحاتی مفصل درباره شواهد فوق سری ارائه کرد. بلینکن می‌گوید: «این موضوع به اندازه کافی باعث شد که توافقی وجود داشته باشد. ما برای مشخص کردن پیامد‌های روسیه در صورت ادامه تجاوز به اجماع دست یافتیم.»

وقتی پوتین بایدن را دست کم گرفت

ویلیام برنز رئیس سیا در اول نوامبر به مسکو سفر کرد تا به پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار دهد که ایالات متحده و متحدانش آماده هستند تا اوکراین را مسلح کرده و در صورت تهاجم روسیه تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه روسیه اعمال کنند. پوتین ظاهرا گمان می‌کرد که بایدن نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

دشواری متقاعد کردن زلنسکی

 متقاعد کردن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای جدی گرفتن خطر تهاجم در ابتدا آسان نبود. بلینکن در اوایل نوامبر در اجلاس آب و هوایی در گلاسکو با او صحبت کرد و خلاصه‌ای از اطلاعات در مورد برنامه‌های روسیه را ارائه داد.

به گفته بلینکن:«من اساسا وظیفه داشتم به او بگویم که فکر می‌کنیم احتمال حمله به کشورش وجود دارد.» به گفته یک مقام وزارت امور خارجه امریکا زلنسکی در ابتدا مشکوک بود و نسبت به تهدید غرب به تحریم روسیه تردید داشت و گمان می‌کرد احتمالا تشریفات دیپلماتیک توخالی باشد.

با این وجود، بلینکن و همکاران اش در ماه دسامبر به طور جدی با متحدان امریکا شروع به بحث و گفتگو کردند که چه اقداماتی را انجام خواهند داد. مکان اولیه جلسه گروه هفت وزیر خارجه در لیورپول بریتانیا در تاریخ ۱۱ دسامبر بود. بلینکن به یاد می‌آورد که شرکت کنندگان به طور علنی متعهد شدند که «عواقب عظیم و هزینه‌های سنگین» را بر روسیه تحمیل کنند. در نتیجه، او می‌گوید:«وقتی تجاوز واقعا اتفاق افتاد ما بلافاصله قادر به حرکت بودیم.»

هماهنگی برنامه ریزی نظامی با دیپلماسی

برنامه ریزی نظامی ناتو همراه با دیپلماسی تسریع شد. ژنرال نیروی هوایی تاد ولترز فرمانده ناتو به من گفت که همکارانش در دسامبر و ژانویه شروع به آماده سازی «خطوط ارتباطی زمینی» کردند که امکان ارسال سریع تسلیحات به اوکراین را فراهم می‌ساخت.

آنان نقاط ورودی را برای تدارکات و سایر جزئیات عملی مورد ارزیابی قرار دادند. از این نقاط تسلیحاتی موشکی استینگر و جاولین قبل از شروع تهاجم در تاریخ ۲۴ فوریه تحویل داده شد و از آن زمان به بعد تعداد زیادی تسلیحات سنگین‌تر انتقال یافتند.

فقدان پلن بی روسها

دستگاه اطلاعاتی امریکا درباره طرح نبرد پوتین از پیش به اوکراین اطلاعاتی را ارائه داد. روسیه با ۱۵۰ هزار سرباز اوکراین را محاصره کرده بود و استراتژی واقعی پوتین حمله برق آسا و به اصطلاح سر بریدن و حرکت به کی یف توسط گروه نسبتا کوچکی از نیرو‌های ویژه نخبه بود. روس‌ها قصد داشتند فرودگاه آنتونوف در هاستومل در غرب پایتخت را تصرف کنند و سپس از آن برای انتقال سریع نیرو‌ها به کی یف استفاده نمایند.

اوکراینی‌ها می‌دانستند که روس‌ها در حال آمدن هستند. به گفته دو مقام آگاه امریکایی، برنز در ماه ژانویه مخفیانه به کیف سفر کرده بود تا زلنسکی را در مورد طرح روسیه آگاه سازد. اوکراینی‌ها از اطلاعات ایالات متحده برای ویران کردن نیرو‌های مهاجم در هاستومل استفاده کردند چیزی که ممکن است به نبرد سرنوشت ساز جنگ تبدیل شود. مارک منکیشاک تحلیلگر اطلاعاتی لهستانی در مرکز مطالعات شرق در ورشو می‌گوید:«روس‌ها پلن بی نداشتند.»

او اهمیت کودتای اطلاعاتی امریکا که طرح موسوم به سر بریدن روس‌ها را فاش کرد این گونه توضیح می‌دهد:«روس‌ها خود را به دام انداختند. این یک جنگ تمام عیار نبود بلکه یک عملیات ویژه بود که دولت زلنسکی را سرنگون می‌کرد و یک رژیم انعطاف پذیر و طرفدار مسکو را روی کار می‌آورد.»

بهترین راه از بین بردن امید پوتین

در طول جنگ، گاهی اوقات به نظر می‌رسید بایدن اشتباه صحبت می‌کرد. اما او دید روشنی از منطقه استراتژیک در حال تحول داشت. برای مثال، بایدن در اوایل به این نتیجه رسید که بهترین راه برای از بین بردن امید پوتین برای تجزیه ناتو الحاق دو عضو قوی جدید یعنی فنلاند و سوئد به آن پیمان است.

بایدن سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند را تشویق به عضویت در ناتو کرد. بلینکن گفت که بایدن در ماه دسامبر و سپس در ژانویه با او تماس گرفت تا درباره تهدید روسیه صحبت کند.همچنین بخوانید

بایدن سپس از نینیستو برای بازدید از کاخ سفید در ماه مارس دعوت به عمل آورد و در حالی که آنان در اتاق بیضی شکل نشسته بودند بایدن پیشنهاد داد که با ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد تماس بگیرند و اواخر شب این تصمیم عملی شد. در ماه مه آن دو رهبر سیاسی همراه با یکدیگر از کاخ سفید بازدید به عمل آوردند و برنامه کشور‌های شان به منظور پیوستن به ناتو را تشریح کردند.

اشتباه فاجعه بار پوتین

سازماندهی دولت بایدن در ایجاد ائتلاف برای حمایت از اوکراین ممکن بود در گذشته ساده به نظر برسد. اما این یک هماهنگی پیچیده و متشکل از منابع دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی بود که ده‌ها کشور را در مورد موضوعی که ممکن است به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مدرن ثابت شود گرد هم آورد.

پوتین گمان می‌کرد می‌تواند از طریق بایدن و غرب به یک پیروزی آسان در کی یف دست یابد. او، اما در بها دادن بیش از اندازه به قدرت خود و دست کم گرفتن عزم بایدن و تیم اش اشتباه فاجعه باری را مرتکب شد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*