حقوق شهروندی هم متعلق به یک دولت یا جناح خاصی نیست

حقوق شهروندی هم متعلق به یک دولت یا جناح خاصی نیست

زمان انتشار : 2020/01/31 - 11:52

مدیر مسول هفته نامه موج نو :برای اجرای منشور حقوق شهروندی اگر ِ مردم ازحقوق خود آگاه نباشند وآنرا رعایت نکنند هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.


علی محمدی در گفت وگو با پایگاه خبری موج نو نیوز اظهار داشت : منشور حقوق شهروندی در 120 ماده تدوین و تقریباً بیش از 50 اصل قانون اساسی در این منشور آورده شده است. این منشور در واقع بخش‌هایی از قانون اساسی است در این منشور بر حقوق اولیه از جمله حق زندگی شایسته شامل برخورداری از آب بهداشتی- غذای مناسب-خدمات درمانی- آزادی بیان- دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی و حق تشکل و راهپیمایی تاکید شده است. زیرا اجرای حقوق شهروندی بر عهده دولت است اما وظیفه حمایت و تضمین آن مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی که بیان می دارد، قوه قضاییه قوه ای مستقل به شمار می رود که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد است ولی متاسفانه مردم بدلیل عدم آگاهی از حقوق خود وهمچنین سه قوه توجه زیادی به اجرای شدن مفاد آن نکرده اند .


وی در ادامه گفت :اگر قانون اساسی دقیق اجرا می شد نیازی به منشور حقوق شهروندی نبود. مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد این است که برای اجرای قانون اساسی افراد گرایش‌ها و مصالح خود را در نظر می‌گیرند که در نتیجه بسیاری از اصل‌های قانون اساسی مهجور مانده است .
فکر می کردیم با رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رییس قوه مجریه با همکاری مجلس وقوه قضاییه جدیت در اجرای قانون اساسی بیشتر می‌شود.


محمدی افزود :خوشبختانه ادیان الهی بویژه دین مبین اسلام کاملاً بر حقوق مردم تأکید شده است، ودر قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز برگرفته از دین مبین اسلام به حقوق شهروندی پرداخته شده است اما مشکلی که داریم این است که قانون اساسی به‌خوبی اجرا نمی‌شود.
در بحث حقوق شهروندی مردم هم باید فرهنگ اجرای آن را داشته باشند و سه قوه هم باید برای اجرای آن کمک کنند چراکه سه قوه اجرایی ، مقننه و قضایی هریک به تنهای نمی‌تواند این منشور را اجرا کند.
مفاد منشور حقوق شهروندی حقوقی است که مربوط به همه مردم است. بسیاری از مشکلاتی که در جامعه است به این دلیل است که از حقوق یکدیگر آگاهی نداریم.
وی ضمن تاکید به اطلاع رسانی وآگاه سازی شهروندان گفت :ائمه محترم جمعه در خطبه های نماز جمعه ، روحانیت در مساجد ، معلمین در مدارس و استادان در دانشگا ها باید شهروندان را با حقوق خود آشناکنندو مطبوعات به وظیفه حرفه ای خودعمل وصدا ،سیما هم باید برای این منشور برنامه‌های متنوعی در جهت آگاه‌سازی مردم داشته باشد
اگر حقوق شهروندی را به‌طور کامل اجرا کنیم سبب پیشرفت و توسعه کشور خواهیم شد در نتیجه :برای اجرای منشور حقوق شهروندی اگر ِ مردم از حقوق آگاه نباشند وخودآنرا رعایت نکنند هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.حقوق شهروندی هم متعلق به یک دولت یا جناح خاصی نیست

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*