
ازتعریف رسانه جنگی؛ پیششرط بقا در میدان روایتها
علیرضا نیاکان -دومین نشست از سلسله نشستهای «رسانه در میدان نبرد» با محوریت «آسیبشناسی رسانهها در روایت جنگ» روز یکشنبه بیست ودوم تیرماه، به همت اندیشکده پیوستار در خانه اندیشهورزان برگزار شد. در این نشست، ابعاد مختلف ناتوانی رسانههای داخلی در مواجهه با بحران جنگی اخیر و ضعف ساختاری آنها در روایتسازی و هدایت افکار عمومی مورد واکاوی قرار گرفت.
محمد لسانی، فعال و پژوهشگر رسانه:
خبر و روایت از یکدیگر متمایزند؛ خبر، گزارش یک رویداد است، در حالی که روایت، واگویه حسی و شخصیسازیشده از یک رویداد. به همین دلیل شبکههای اجتماعی روایتساز هستند و رسانههای رسمی خبر تولید میکنند.
در دو دههی گذشته روایتسازی متورم و ساختارزدایی از خبر، در صحنهی رسانه اختلال ایجاد کرد. در حالی که وقتی به جنگ رسیدیم به دو دلیل فیلترینگ، و تناسب ماهیت سرد و سخت جنگ با خبر – نسبت به ماهیت گرم روایت – فضای کنش روایی مسدود و و مصرف خبر چندین برابر شد.
محمد کریمی، سردبیر سابق خبرگزاری فارس و تسنیم:
بحران اخیر نشان داد که رسانههای داخلی نهتنها از آمادگی عملیاتی برای روایت جنگ برخوردار نبودند، بلکه در لحظه آغاز بحران، حتی از وقوع حمله هم بیاطلاع بودند. فقدان قرارگاه رسانهای، نبود سخنگوی واحد، دسترسی نداشتن خبرنگاران به اطلاعات معتبر، و ناتوانی در تربیت خبرنگاران تخصصی برای حوزههای امنیتی و نظامی، موجب شد روایت اول – که در جنگ روایتها حیاتی است – بهسادگی از دست برود.
محمد امین سلیمی، مجری و سردبیر سابق خبرگزاری دانشجو:
بحران امروز فقط بحران اطلاعرسانی نیست، بحران گفتمانی است. ما هنوز نمیدانیم همبستگی اجتماعی را حول چه محوری باید شکل دهیم و در برابر چه چیزی مبارزه میکنیم. بدون بازتعریف مفاهیمی چون دشمن، مقاومت و تمامیت سرزمینی، روایت ما ضعیف و پیروزیمان بیریشه خواهد بود.