جامه تهران بر تن مدیریت شهری

جامه تهران بر تن مدیریت شهری

زمان انتشار : 2022/09/18 - 15:47

شهرداری ها در سطح جهانی از جمله سازمان هایی هستند که نقش مهمی در توسعه کشورها و گسترش عرصه های مدنی دارند. در چند سال اخیر این سازمان در کلانشهر تهران، از جایگاه اصلی خود که برنامه ریزی و مدیریت امور شهری بوده است، دور مانده و تبدیل به سازمانی با نیروی انسانی بسیار و خدمات نه چندان با کیفیت شده است.


شهرداری تهران در این چند سال با مشکلاتی ازجمله؛ مدیریت و برنامه ریزی، افزایش انتظارات و نیازهای مردم، کاهش منابع مالی و تخریب محیط زیست، پیچیدگی های اجتماعی و کالبدی شهر مواجه است.
جلوگیری از اتلاف منابع شهرها، انجام امور شهروندان در کمترین زمان ممکن و ارایه خدمات مناسب به شهروندان و نیزانجام امور به دور ازاتلاف زمان و موازی کاری نیازمند یک مدیریت شهری موفق است.
پاندمی کرونا نشان داد، مدیرانی در عرصه شهری موفقند که در زمینه های مختلف، سلامت، پژوهش، تعامل و چانه زنی، دغدغه مندی و همچنین شناخت پتانسیل ها و ظرفیت های شهر خود را داشته و در صدد تقویت و ارتقاء قابلیت ها و توانمندی های باشند.
کلانشهر تهران با بیش از ۱۴میلیون جمعیت شناور، بیشترین جمعیت شهری کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین نیازمند مدیریتی حاذق است که با حل کردن مسائل و مشکلات خود بستری برای رشد و پویایی اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی مناطق و نواحی خود باشند و فرصت های با ارزشی را برای رشد و خلاقیت شهروندان فراهم آورد. از جمله وظایف یک مدیر شهری موفق این است که بتواند چشم انداز شهر خود را براساس اصول رسیدن به یک شهر پایدار اسلامی ترسیم کند. و همچنین قادر باشد به مسائل و مشکلات شهری نگاهی کلان و کل گرا داشته باشد. در حال حاضر نواحی و محلات شهر تهران دارای مسائل و مشکلات فراوانی بوده و برای حل شدن آن ها نیازمند مدیری است که به دنبال تغییری اساسی معادل جراحی باشد. دلایل گوناگونی وجود دارد که مدیریت شهری تهران وابسته به همیاری و همکاری پایتخت نشینان در ارائه مطلوب تر خدمات رسانی به شهر هست.
در این میان سکاندار مدیریت شهری تهران باید بتواند حرف و خواسته شهرنشینان را درک کند؛ همیاری و همکاری بین مدیریت شهری با شهروندان را به شکل واقعی به وجود آورد تا در اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ به شکل مطلوبی برای آبادانی شهر ، آن ها را به کار گیرد.
این همیاری و همکاری مدیریت شهری و شهروندان همانند یک گنج پنهان به حساب می‌آید، در صورتی که این ارتباط دو سویه محقق شود، کمک بزرگی به سرعت بخشیدن در تمام حوزه‌های شهری از فرهنگی- اجتماعی گرفته تا فعالیت‌های عمرانی -ترافیکی خواهد کرد و حتی در حوزه مالی نیز در زمینه عوارض شهری روند پرداخت‌ها با اجرای طرح‌های تشویقی به سهولت قابل مطالبه خواهد بود.
مدیریت شهری این توانایی را دارد تا امید مستحکم کردن پل ارتباطی بین شهروندان و مدیریت شهری را در بین اصحاب رسانه و شهروندان تهرانی به وجود آورده و درمانگر دردهای مزمن کلانشهر تهران باشد، و این جامه ای که کارش از وصله پینه گذشته است را طرحی نو دراندازد. شاید این شهردار بتواند…

سجاد بهرامی – کارشناس و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*