دکتر حکمت اله ملاصالحی: «تاریخ هشتگرد، کتابی جامع و مرجع است»

دکتر حکمت اله ملاصالحی: «تاریخ هشتگرد، کتابی جامع و مرجع است»

زمان انتشار : 2024/05/20 - 22:21

گزارش آیین رونمایی از کتاب «تاریخ هشتگرد» در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران

✍️ رضا قاسم‌پور:معلم روزنامه نگار

عصر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیین رونمایی از کتاب «تاریخ هشتگرد» نوشته دکتر حسین عسکری در سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (غرفه انتشارات سفیر اردهال) با حضور ایران شناسان، البرز پژوهان و دوستداران کتاب و کتاب خوانی برگزار گردید.

در این آیین فرهنگی پس از سخنان آغازین حسین جوادان (مجری)، دکتر مهراب رجبی (نویسنده و البرزپژوه)، دکتر حکمت اله ملاصالحی (استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی)، دکتر احسان الله شکراللهی (نویسنده و مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی)، نرگس صالحی (عضو شورای اسلامی شهر هشتگرد)، مهندس سید حسین عابدینی (مدیر انتشارات سفیر اردهال) سخنانی در چرایی، چگونگی و ویژگی‌های کتاب تاریخ هشتگرد و نویسنده اش ایراد کردند.

▪️هنوز کرج، برادرِ ناتنی تهران است

دکتر مهراب رجبی ضمن گلایه از بحث مرکز – پیرامون افزود: «با این که آب، نان و جان تهران مدیون استان البرز است ولی هنوز هم تهران، کرج را به برادری نپذیرفته است و ما را به چشم برادرِ ناتنی نگاه می کند. از طرفی در این روزها، ملیت و هویت ایرانی ما مورد دستبرد و تهدید است. دیروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی بود اما می بینیم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هیچ خبری از فردوسی و آموزه هایش نیست. فردوسی ملیت و فرهنگ ملی ما را با رنج فراوان در قالب شاهنامه و داستان هایش حفظ کرده است.» رجبی در پایان با اشاره به تلاش ها و خدمات ارزنده علمی و پژوهشی دکتر حسین عسکری در حوزه ایران شناسی و البرزپژوهی افزود: «کتاب گرانسنگ تاریخ هشتگرد، خدمتی سترگ به فرهنگ، مدنیت و تاریخ ایران، استان البرز به ویژه شهرستان ساوجبلاغ است.»

▪️دوستدار رسانه و انتشاراتم

دکتر حکمت اله ملاصالحی استاد تمام باستان شناسی دانشگاه تهران و بنیان گذار دانش فلسفه باستان شناسی در ایران به عنوان دومین سخنران آیین رونمایی، ضمن تجلیل و دست‌مریزاد به اثر تازه دکتر عسکری افزود: «بی‌شک چراغ تمدن با نبود نشر و انتشار و همچنین رسانه اصیل و مستقل خاموش خواهد شد. من دوستدار رسانه و انتشاراتم. دکتر عسکری یارِ غار زندگی ام می‌باشد. وی نویسنده‌ای حاذق، دانا، دقیق و امانتداری صدیق بوده و نوشته‌هایش قابل اعتماد و اتکا است. کتاب وزین تاریخ هشتگرد حاوی روایت های تاریخی معطوف به روش پژوهشی دقیق و علمی بوده و در کوتاه‌ مدت، مبدل به کتابی جامع و مورد وثوق پژوهشگران و محققین شده است. این اثر مملو از تصاویر، اسناد و نقشه های مرتبط و موثق بوده و پرچم امانتداری و شمولیت در کتاب در تموج و اهتزاز است. عسکری برعکس من، ذهنی ریاضی، منسجم و هندسی داشته و در نگارش کتاب علاوه بر مستندات دقیق تاریخی و مدارک معتبر باستان‌شناسی، از روایات شفاهی افراد معتبر نیز هوشمندانه بهره‌ برده است. در یک کلام دلیری و امانتداری عسکری در نگارش کتاب تاریخ هشتگرد ستودنی است.»

▪️کتاب تاریخ هشتگرد، تولدی دیگر است

در ادامه دکتر احسان الله شکراللهی با اشاره به ویژگی‌های یک کتاب علمی و پژوهشی افزود: «کتاب تاریخ هشتگرد همانند گره‌های قالی، خوش نقش و نگار و دلربا است. تقابل بین دیانت و ملیت یکی از چالش‌های اصلی عصر ما است. فردوسی بزرگ دو مقوله ملیت و دیانت را متعادل کرده و با این دو بال به اوج آفرینش ادبی دست یازیده است. در کتاب تاریخ هشتگرد هم نویسنده تلاش کرده پیوستگی ایران و تشیّع را به طور مستند نشان دهد. تقدیم این کتاب به دهخدای فخرآور هشتجردی و فرزند شهیدش جمال الدین عبدالصمد هشتجردی (از بزرگان شیعه دوازده امامی در سده های پنجم و ششم هجری قمری) دلیلی بر این نگاه ظریف نویسنده است.»

دکتر شکراللهی با اشاره به ویژگی‌های کتاب تاریخ هشتگرد افزود: «آثار دکتر عسکری مستند بوده و در واقع زایش و تولدی دوباره برای البرز و ساوجبلاغ است.» مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو ضمن اشاره به روشمند بودن کتاب تاریخ هشتگرد افزود: «کیفیت صحافی، آستر و بدرقه، ویراستاری، صفحه‌آرایی، طراحی متن و جلد و نمایه بر وزانت کتاب افزوده است.»

شورای شهر و شهرداری هشتگرد حامی‌ آثار فرهنگی است

نرگس صالحی به نمایندگی از مجموعه شهرداری و شورای اسلامی هشتگرد ضمن تبریک انتشار کتاب تاریخ هشتگرد افزود: «انتشار این اثر فاخر در تاریخ هشتگرد اتفاقی میمون و مبارک است. در واقع انتشار این کتاب با حمایت شورائیان دوره پنجم و ششم به نوعی غبارزدایی از تاریخ هشتگرد کهن به عنوان نگین جاده ابریشم و احیای معنوی کاروانسرای صفوی ینگی امام به عنوان میراث فرهنگی جهانی است.»

▪️آغاز نگارش کتاب «نوادگان البرزی حضرت سلطانعلی»

دکتر حسین عسکری نویسنده کتاب تاریخ هشتگرد ضمن سپاس از برگزاری آیین رونمایی و حضور ارزشمند میهمانان و استادان، توضیحاتی کوتاه درباره پیوندهای نَسبی و فرهنگی بخشی از سادات استان البرز به ویژه شهرستان طالقان (خاندان های آل احمد، علایی و طالقانی های نجف اشرف و…) با حضرت علی بن امام محمدباقر علیهما السلام و مشهد اردهال کاشان ارائه کرد. در پایان، دکتر عسکری از آغاز نگارش کتاب «نوادگان البرزی حضرت سلطانعلی» با حمایت انتشارات سفیر اردهال خبر داد و پیشنهاد داد به جهت پیوندها و ریشه های مشترک فرهنگی و تاریخی، بین مشهد اردهال و طالقان، پیمان برادر خواندگی منعقد شود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*