چالش‌های شورا از منظر خلیلی‌ اردکانی عضو سابق شورای شهر کرج

چالش‌های شورا از منظر خلیلی‌ اردکانی عضو سابق شورای شهر کرج

زمان انتشار : 2024/05/05 - 11:51

✍️ رضا_قاسم‌پور پایگاه خبری موج نو نیوز :طی تماسی که با استاد خلیلی اردکانی همکار بازنشسته و عضو ارشد شورای شهر سابق کرج در خصوص چالش‌های شورا و به بهانه نهم اردیبهشت روزشوراها داشتم ایشان توضیحاتی دادند که در اینجا نقل به مضمون می‌شود.

🔻انتخابات عشیرتی و قومی‌قبیله‌ای

به دلیل فقدان بسترهای لازم برای پهن کردن بساط دموکراسی و لوازمات آن، انتخابات شورای شهر در ایران بیش از هر چیزی عشیرتی و به نوعی قومی و قبیله‌ای است. هرچه افق دیدمان از کلانشهرها به سوی شهرهای کوچکتر سرازیر می‌شود این ادعا محتمل‌تر و شکل اجرا عریان‌تر خواهد بود‌.
یگانه راه‌حل این معضل و آسیب مهم، حرکت و تن دادن به سمت انتخابات حزبی است.
وقتی حزبی لیست شورا می‌دهد قطعا سازوکار انتخاب افراد دیمی و کد خدامنشی نخواهد بود.چون پای آبروی حزب در کار بوده و مهمتر اینکه حزب باید پاسخگوی عملکرد منتخبین خود نیز باشد. ولی در انتخابات‌های عشیرتی و بی‌هویت عملا هیچکس پاسخگوی هیچ چیزی نیست.

🔻فقدان شفافیت

فقدان شفافیت یکی دیگر از آسیب‌ها و چالش‌های اصلی شوراست.
امروزه در دنیای متمدن حرف اول را شورا می‌زند چرا که منتخبین مردم با مکانیزمهای شفاف و تعریف شده وارد شورا شده و کارشان نیز آکواریومی، زیر نظر و نظارت موکلین‌شان خواهد بود‌. شورا مهمترین و دسترس‌ترین راه مشارکت واقعی مردم در سرنوشت‌شان می‌باشد.شورای شفاف و موفق باعث افزایش ظرفیت و دایره مانور عملکردی خود خواهد شد.
مفتخرم اعلام کنم که شورای دور پنجم کرج بالای ۷۰ درصد شفافیت کاری داشته و در صورت تکرار انتخاب می‌توانست شفافیت را فراگیرتر نماید.

🔻صدای مردم؛ صدای خداست

چالش سوم شوراها نشنیدن صدای واقعی مردم و افتادن در دام‌های پهن شده از سوی فرصت‌طلبان و کارچاق‌کن‌ها می‌باشد.اگر هاله شوراها و شهرداری‌ها با ظرافت و دقت آنالیز شود ردپای فرصت‌طلبان و باج‌نیوزها به راحتی قابلیت رهگیری دارد.برحسب تجربه هر طرح و لایحه‌ای که مشارکت و نظر مردمی را به همراه داشته باشد موفقیت بیشتری را کسب کرده و بازدهی و برونداد شورا ملموس،شفاف و قابلیت سنجش توسط مردم را خواهد داشت.
به قول ماکیاول در کتاب شهریار”صدای مردم صدای خداست” لذا شورا و دیگر مسئولین نباید چشم و گوششان را بر مردم پیرامونی ببندند.بلکه باید خادم ولی‌نعمتان خود باشند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*