استانهافرهنگی و هنری

اصلاحات وارد آموزش و پرورش نشد”

دکتر عمادی معاون اسبق وزیر آ.پ:"

رضا_قاسم‌پور :سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه ۴۰۳ به دعوت انجمن اسلامی معلمان استان البرز نشستی با عنوان “ضرورت تحول و اصلاحات در آموزش و پرورش ” با حضور دکتر عمادی معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت و تعدادی از اعضای انجمن اسلامی معلمان و سایر فرهنگیان علاقمند به مباحث بنیادین در جهانشهر کرج برگزار گردید.

🌀گفتمان اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی

پس از خوشامدگویی و سخنان آغازین حسین رحمانیان، عمادی پشت تریبون قرار گرفته و ضمن تشریح موانع و ترمز‌های دست و پاگیر اصلاحات در دستگاه تعلیم و تربیت افزود: کار سیاسی و اصلاح‌طلبی یک کار اقتضایی‌ و زمان‌بر می‌باشد بنظرم تحولات سیاسی اجتماعی ایران معطوف به چهارگفتمان زیر است.

🔻گفتمان محافظه‌کاری:
اندیشه‌ی محوری این گفتمان توجیه کلیت کارهای حاکمیت فارغ از صحت و سقم آنهاست. در واقع این گفتمان توجیه‌گر و ماله کش نظام می‌باشد.

🔻گفتمان انفعال:
مبنای این گفتمان بر بی‌عملی محض بوده و طرفداران و گویش‌وران آن بر ضرب المثل “هرچه پیش آید خوش آید” سلام می‌کنند.

🔻گفتمان براندازی:
مبنای این گفتمان تلاش برای زیر و زبر کردن حاکمیت فعلی بوده و براندازی از نوع نرم و سخت آن مجاز می‌باشد.

🔻گفتمان اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی:
شالوده این گفتمان بر تفکر انتقادی استوار بوده و در این روش هیچ احدی بری از نقد و انتقاد نیست.
طبیعی است که عمل ما در انتخابات اخیر بر پایه گفتمان تحول‌خواهی بوده و اصلاح‌طلبی را نوعی تعمیرکاری تلقی می‌کنیم.

🌀سند تحول از حیز انتفاع ساقط است

عمادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت اصلاحات تدریجی در آموزش و پرورش افزود:تحول بنیادین یعنی انقلاب و دگرگونی کلی، در حالیکه ما دنبال اصلاحات در بخش‌های فرسوده سیستم هستیم چرا که معتقدیم فرهنگ در بستر زمان و به مرور تغییر می‌یاید لذا مقولاتی چون انقلاب فرهنگی و تحول بنیادین عملا در آموزش و پرورش محلی از اِعراب ندارند.
مطابق فصل ۸ سند تحول بنیادین، پنج سال بعد از اجرای سند، باید نتایج در شورای آموزش و پرورش تحلیل و در شورای انقلاب فرهنگی مورد بازبینی قرار می‌گرفت در حالی که بعد از گذشت دو دهه هنوز سند اجرا نشده است.
اصلاحات در آموزش و پرورش از زمان دکتر نجفی با الحاق مهارت آموزی آغاز شده و در دوره خاتمی جدی‌تر گرفته شد ولی نهایتا ابتر ماند. معتقدم اصلاحات در دستگاه تعلیم و تربیت به نتیجه نمی‌رسد چون حاکمیت با تحولات همراهی نمی‌کند.

🌀آسیب‌شناسی با حضور ذی‌نفعان آ.پ

دوم خرداد یک جنبش اجتماعی بود با این حال اصلاحات درخوری شامل حال آموزش و پرورش نشد.
البته نباید از دو اتفاق مهم زمان وزارت حاجی مبنی بر ارتقا ادارات به سازمان و همچنین ادغام برخی از بخش‌های زائد همانند نهضت سوادآموزی و پرورشی در سازمان‌‌ها چشم‌ پوشید چرا که با سازمان شدن ادارات کل عملا بودجه استانی، تصمیمات منطقه‌ای و اقدامات مستقل تر گردید. ما در دولت معجزه هزاره سوم عملا در سند تحول بنیادین شش زیر نظام ساختیم تا با پیش بینی‌های کلی و چرخش‌های تحول آفرین منجی آموزش و پرورش باشیم این سند در قالب کتابچه به ادارات ارسال گردید ولی در عمل دیدیم که سند تحول بنیادین حرکتی مبهم و بی‌حاصل است.
معتقدم آسیب‌شناسی آموزش و پرورش در خلا صورت نمی‌گیرد بلکه باید با حضور و مشارکت فعالانه ذی‌نفعان صورت گیرد. در پایان مراسم عمادی به پرسش‌های همکاران و نقطه‌نظرات انتقادی حاضرین پاسخ گفتند‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا