شناسایی ۶۴۰ هزار اتباع افغانستانی مجاز به کار در کشور

شناسایی ۶۴۰ هزار اتباع افغانستانی مجاز به کار در کشور

زمان انتشار : 2024/02/11 - 01:59

موج نو نیوز : مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفت: طی شش ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۹۰ فقره پروانه کار برای نیروهای کار خارجی خواهان اشتغال توسط وزارت کار صادر و ۳۱۲۲ مورد پروانه کار تمدید شده است.

موج نو نیوز به نقل از اکوایران: محسن ابراهیمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بر اساس آخرین داده‌های آماری مربوط به اشتغال اتباع خارجی، بر مبنای عملکرد شش‌ماهه سال ۱۴۰۲ در این حوزه، تعداد هزار و ۱۹۵ فقره صدور پروانه کار برای نیروی خواهان اشتغال توسط وزارت کار انجام شده است؛ همچنین در این مدت ۳ هزار و ۱۲۲ مورد تمدید پروانه کار برای افراد خارجی شاغل در کشور از طریق این وزارتخانه صورت گرفته است.

ابراهیمی در ادامه گفت: تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۰ مورد بازرسی از کارگاه‌ها، هزار و ۹۲۷فقره گشت مشترک شناسایی اشتغال اتباع غیرمجاز و شناسایی ۶ هزار و ۷۰۵ مورد کارفرمای متخلف در دستور کار شش‌ماهه سال‌جاری وزارت کار قرار گرفته و محقق شده است. از طرفی در سال ۱۴۰۱تعداد ۳هزار و ۷۱۴ صدور و ۶هزار و ۴۷۷مورد تمدید پروانه کار، ۵۱ هزار و ۹۱۴ فقره بازرسی از کارگاه‌ها و ۵هزار و ۸۱۲گشت مشترک در حوزه اشتغال اتباع خارجی انجام شد.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار اضافه کرد: در سال گذشته ۲۷۷هزار و ۳۳۶مورد اشتغال غیرمجاز اتباع شناسایی و در این ارتباط ۱۳ هزار و ۴۰۰ کافرمای متخلف مورد اعمال جرائم قانونی قرار گرفتند. در این سال ۲۵۵هزار کارت کار نیز برای اتباع خارجی صادر شد.

او در توضیح اینکه نیروی کار خارجی بیشتر در چه شغل‌هایی فعالیت دارند و در صورت کاهش آمار حضور آنان در این مشاغل، آیا نیروی کار داخلی امکان فعالیت در شغل‌های مربوطه را داراست؟ ادامه داد: بیشتر اتباع خارجی در حوزه مشاغل بدون نیاز به مهارت‌های فنی و تخصصی مشغول به کار هستند. عمدتاً این افراد با جامعه آماری بالا اتباع کشور افغانستان هستند و با وجود نداشتن مهارت‌های فنی در مشاغل ساده به کار اشتغال دارند. همچنین آمارها بیانگر این است که نیروی کار خارجی شاغل در کشور بیشتر در قالب رسته مشاغل مرتبط با حوزه ساختمان فعالیت می‌کنند؛ در واقع جمعیت بزرگی از این افراد در پروژه‌های ساختمانی اشتغال دارند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*