آیا افزایش سن بازنشستگی مشکل صندوق‌های اجتماعی را رفع می‌کند؟

آیا افزایش سن بازنشستگی مشکل صندوق‌های اجتماعی را رفع می‌کند؟

زمان انتشار : 2023/11/25 - 22:09

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی گفت: برای حل مسئله‌ی ناترازی صندوق‌های اجتماعی در ابتدا باید مشکل بدهی دولت به صندوق‌‎‍‌ها را حل کرد و بعد به سراغ راه‌های اساسی‌تر رفت و البته باید شرایط را به صورت همه جانبه دید.

سعید فتاحی (رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی) در انتقاد از مصوبه‌ی مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت: مدافعان افزایش سن بازنشستگی معتقدند این تصمیم برای نجاتِ صندوق‌های بازنشستگی از بحران گرفته شده است؛ اما آیا واقعا نمایندگانِ مجلس با بررسی همه جانبه چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ آیا با افزایش سن بازنشستگی مشکل صندوق‌های اجتماعی رفع خواهد شد یا بعد از مدتی دوباره به بحران می‌خوریم؟ 

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این رابطه همواره مطرح شده افزایش سن امید به زندگی است و دائم با کشورهایی چون فرانسه مقایسه می‌شویم؛ اما آیا کارگری که در ایران زندگی می‌کند و حقوق ماهانه‌اش به سختیِ کفافِ هزینه‌های خوراک روزانه را می‌دهد، قابل مقایسه با کارگرِ فرانسوی است؟ در آن کشورها نیز نرخ تورم سالهاست بالای ۴۰ درصد است؟ در اینجا کارگرانِ جوان باید چند شیفت کار کنند تا به خط فقر برسند. 

این فعال کارگری ادامه داد: هزینه‌ای که بابتِ بیمه پرداخت می‌شود، در طول دورانِ کاری به دردِ درمان نمی‌خورد و مستمری بازنشستگی هم ناچیز است و چندان نمی‌شود روی آن حساب کرد و بازنشستگان گاه مجبورند چند شیفت کار کنند.

فتاحی تأکید کرد: برای حل مسئله‌ی ناترازی صندوق‌های اجتماعی در ابتدا باید مشکل بدهی دولت به صندوق‌‎‍‌ها را حل کرد و بعد به سراغ راه‌های اساسی‌تر رفت و البته باید شرایط را به صورت همه جانبه دید. 

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی گفت: در طول دورانی که برنامه هفتم توسعه نوشته شد، تشکل‌های کارگری دیدارهای بسیاری با نمایندگان مجلس داشتند. بسیاری از این نمایندگان قولِ حذف مواد ضد کارگری دادند ولی وعده‌ها اجرایی نشد. نگرانیم سایر موادِ ضدکارگری برنامه هفتم هم به تصویب برسد. جهان اقتصاد

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*