گزارشی از فرونشست و رانش زمین در کرج

گزارشی از فرونشست و رانش زمین در کرج

زمان انتشار : 2023/08/13 - 06:28

«نکته قابل تامل ؛ وجود چندین مسجد و حسینیه (با چراغ های روشن و درب‌ های بسته به روی مردم) در حوالی منطقه حادثه دیده می‌باشد»

گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

  • با توجه به شواهد و قرائن و همچنین مصاحبه شورا یاران و اهالی زیان دیده دلیل فرونشست و رانش زمین، خاک برداری‌های غیر اصولی شهرداری از تتمه کوهپایه مشرف به کمربندی و در نتیجه تضعیف مقاومت بناهای غیرمجاز ساخته شده روی تپه مشرف به جاده در ادوار مختلف بوده است‌.

گرچه شهرداری با ساخت دیوار بتنی سعی در تقویت استقامت تپه مشرف به جاده کرده ولی جاری شدن آب‌های سطحی و فاضلاب بنیه خاک را شل کرده و نهایتا حادثه فرونشست و رانش در چندین نوبت اتفاق افتاده است.

  • مسئولین دست اندر کار عمدتا با یک جمله معترضه « ساخت و ساز غیرقانونی و بدون مجوز در منطقه » سعی می‌کنند سر ته حادثه را بند آورده و مسئولیت مدنی حادثه را به دوش مردم حواله نمایند. در عوض مردم نیز یک دست و هم‌صدا خاک برداری غیر اصولی و همچنین رها بودن فاضلاب و سست کردن مقاومت خاک و اهمال مسئولین و عدم توجه به هشدارهای مکرر شفاهی و مکتوب مردم را باعث و بانی حادثه معرفی می‌کنند.

یکی از اهالی که علاوه بر خانه سوپر مارکتش نیز کامل تخریب شده با صدای ارزان و گرفته توام با ناله و افغان می‌گوید: هزاران نفر ساکن تپه‌های الله اکبرند ؛ اگر ساخت و سازها غیر قانونی است چرا دولت آب، برق، گاز، تلفن و سایر امکانات شهری را به ما داده است؟

خانم میان سالی که از زمین و زمان شاکی بوده و ما را با خبرنگاران صدا و سیما اشتباه گرفته با پرخاش می‌گوید: خانه ما صد درصد ویران شده و دیشب جلو خانه چادر زده‌ایم ؛ تکلیف ما چیست؟ الان نه چیزی برای خوردن داریم نه سر پناهی برای ماندن .

یکی دیگر از اهالی با صدای بلند می‌گوید:

ساعت چهار صبح حادثه رخ داده است . ما ده‌ها بار به مسئولین و نهادهای مرتبط زنگ زده و درخواست کمک کردیم ولی متاسفانه تنها آتش نشانی ،پلیس و اورژانس به موقع در محل حاضر شدند ؛ بقیه نهادهای مرتبط بعد از ساعت ۸ صبح کم کم سر و کله‌شان پیدا شد.

پیرزنی جهاندیده نیز به خبرنگار ما می‌گوید: در دو روز گذشته برخی از مسئولین در منطقه حاضر و عکس سلفی گرفته و بی توجه به مردم آسیب دیده رفتند به قول شاعر کنون تنها علی مانده است و حوضش ! چشم ما روشن…

  • پس از بازدید میدانی و مصاحبه با اهالی زیان‌دیده بلافاصله با مسئولین مرتبط تماس برقرار می‌کنیم تا شاید بتوانیم اندکی از درد و آلام مردم حادثه دیده بکاهیم. برای اسکان خانواده‌های آواره با حجر گشت مدیرکل آموزش و پرورش و نورمحمدی رئیس ناحیه ۱ تماس گرفته و درخواست آماده سازی مدرسه قلمچی در بالای تپه‌های الله اکبر را می‌کنم . هر دو مدیر بلافاصله پاسخ گو بوده و به دلیل نبود امکانات در مدرسه قلمچی مدارس آماده و امکانات دار تزکیه عظیمیه را برای اسکان موقت پیشنهاد می‌کنند. خانم‌ها ختایی و خاکپور خبرنگاران همراه‌مان پی در پی در حال رایزنی با مسئولین مرتبط بابت حضور مسئولین و کمک به ساماندهی آوارگان هستند.
  • پیشنهاد می‌شود استاندار البرز معاونت « مهاجرت و اسکان » راه‌اندازی کرده و ضمن تجمیع امور مربوط به این معضل از پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و اقدامات سلیقه‌ای جلوگیری کرده و سیل مهاجران را مدیریت و ساماندهی نماید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*