بازدید کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز از بزرگترین موزه کهکشانی تمبر دنیا بدون حامی در ایران کوچک

بازدید کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز از بزرگترین موزه کهکشانی تمبر دنیا بدون حامی در ایران کوچک

زمان انتشار : 2023/02/05 - 08:24

پنج شنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ در معیت خانم ختایی مدیر عامل ، قاسم پور رییس هیات مدیره ومحمدی بازرس کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز بازدیدی از غنی ترین موزه تمبر کشور داریم .ساعت ۱۱ صبح از پله های باریک موزه بالا می‌رویم، درِ ورودی موزه تعدادی کتاب و تصاویر تمبرهای عتیقه وپرچم کشورهای دنیا چشم‌نوازی می‌کنند. دکتر موسوییکتا متولی مجموعه فاخر تمبر یکتا به استقبالمان می‌آید. مردی متواضع و چهارشانه که در ادامه گپ و گفت متوجه می‌شویم وی تمام دنیای پر رمز و راز تمبر ایران و جهان است. ابتدا محمدی بعنوان بازرس کانون ومدیر مسول نشریه موج نو وپایگاه خبری موج نو نیوز ضمن معرفی فعالیت‌های کانون و تجلیل از کار ارزنده خاندان محتشم موسوی در جمع اوری،تجمیع و وقف این مجموعه گرانسنگ به میراث فرهنگی و حوزه تمدنی کشور مطالبی عنوان کرده می افزاید: رسانه موج نو وکانون در امورات عام المنفعه و فرهنگی اجتماعی استان پیشتاز و پیشقراول بوده و آماده همکاری با موزه سترگ یکتای کرج بعنوان برزگترین موزه کهکشانی تمبر دنیا در ایران کوچک می باشد. پنجاه تا هشتاد درصد تخفیف کتاب در ادامه بازدید از آقای موسوی در خصوص کتاب‌ها و تناسب آنها با موزه‌ی تمبر از موسوی پرس و جو می‌کنیم، وی با نگاهی به کتاب ها وکمی درنگ می‌گوید: بیش از دو میلیون و پانصد قطعه تمبر در موزه وجود دارد. برای شناخت تاریخچه و چرایی و چگونگی آفرینش یک تمبر لازم است در مورد آن کتابی خوانده باشید. در خصوص تمام تمبرهای موجود در موزه مطالعه و تحقیق داشته‌ام. من متولد تهران و نوه مرحوم سیدخندان بزرگ هستم.


اینجا علاوه برموزه ما سعی می‌کنیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بین مخاطبان خود ترویج و تشویق نماییم.با افتخار اعلام می‌کنم که تمام کتاب‌های موجود مجموعه که از بهترین کتاب‌های روز ادبی، هنری،تاریخی و…کشورند. کتابها را ابتدا به ساکن با ۵۰ درصد تخفیف می‌فروشیم. پدرم برای ترویج فرهنگ‌ مطالعه ۲۰ درصد ازاین تخفیف را متقبل شده است. همچنین اگر کسی یکصد تومان خرید کند ده درصد دیگر تخفیف می‌خورد و الی آخر.در هیچ یک از کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های کشور چنین تخفیف فرهنگی وجود ندارد.
از نسل امام حسینی
طبق شجره‌نامه ما از نسل امام حسین (ع) هستیم، برادرم شهید شده و خودم هم جانباز هستم. من نوه ارشد سید خندان بزرگ و سید خندان ۳۴ ام هستم.
از سید خندان بزرگ که از تجار زمان قاجار بودند، بیش از ۱۰۰۰ پاکت نامه‌های تجاری در اشل ملی و جهانی به ما ارث رسیده است. من به دلیل برگزاری نمایشگاه بزرگ تمبر در سال ۷۹ به عنوان جوان موفق از دست رئیس جمهور وقت جایزه گرفته و تجلیل شدم.


تمبرها فرزندان من هستند
تک تک تمبرها به مثابه فرزندان من بوده و به خاطر شدت علاقه به موزه‌داری تمبر منزل مسکونی خود را به این کار اختصاص داده‌ام.
در دنیا بزرگترین موزه تمبر متعلق به ملکه الیزابت بوده و کمتر از یک میلیون تمبر در ارشیو خود دارد. در حالیکه موزه وقفی و شخصی ما افزون بر دو و نیم میلیون تمبر داشته و ما با افتخار و با فاصله زیاد اولین و غنی‌ترین موزه در نوع خود در دنیا هستیم.


۱۲۰۰عضو فعال داریم
مفتخرم بگویم که ما بیش از ۱۲۰۰ عضو موزه داریم. برای درک حجم کار خوب است بدانیم که شرکت پست کرج با آن عظمتش ۶۵ عضو بیشتر ندارد که این افراد ده‌ها هزار تمبر از پست دریافت می‌نمایند.
انتظار داریم مسئولین پست استان سهمیه‌ای درخور مخاطبان موزه به ما اختصاص دهند. انتظار حمایت و توجه مسئولین فرهنگی از جمله شهرداری ها حق طبیعی مخاطبان ماست.
موسوی در پایان متذکر می شود:
در حال nft کردن موزه تمبر یکتا به عنوان اولین موزه شخصی_تخصصی در کشور هستیم.


موزه خصوصی تمبر یکتا
این موزه در گوهردشت کرج قرار دارد که بصورت خصوصی توسط نوه‌ی سید خندان معروف اداره می‌شود. انواع تمبرهای طلا و کاغذی و بمب‌های جنگ جهانی و کلکسیون پیپ و پول و سکه و کتب و نسخ خطی در این مکان نگهداری می‌شود. تقریبا دو میلیون و پانصد هزار تمبر در این مکان قرار دارد که مقدار کمی از آنها قابل بازدید است. اگر کلکسیون تمبر و سکه دارید می‌توانید در این مجموعه ثبت‌نام کنید و اسمتان به لیست کلکسیون‌داران وارد می‌شود و می‌توانید در کلاس‌های رایگان آن شرکت کنید. حتما قبل از رفتن هماهنگ کنید که پشت درب نمانید. جای پارک جلوی موزه وجود ندارد و از پارکینگ‌های اطراف می‌توانید استفاده کنید.


سخن آخر
محمدی در پایان ضمن تقدیر وتشکراز تلاش بی وقفه آقای موسوی وهمسر محترم ایشان در جمع اوری،تجمیع و وقف این مجموعه گرانسنگ به میراث فرهنگی و حوزه تمدنی کشور گفت : به عنوان یک شهروند از موزه تمبر یکتای گوهردشت بازدید داشتم وقتی که با این مجموعه غنی روبرو شده و در مقابل توضیحات تخصصی و دلسوزانه متولی مجموعه قرار گرفتم دو حس کاملا متضاد و پارادوکسیکال در من به تموج درآمد.
خرسندم از اینکه هنوز در این وانفسای زمانه انسان‌هایی پیدا می شوند که عاشقانه و بی توقع خود را وقف فرهنگ و میراث تمدنی مان کرده اند.
مکدرم از اینکه به جای نام موزه تمبریکتا، اسم زندان گوهردشت نقش بند خاطره هاست؟
مسئولین فرهنگی استان دقیقا کجای غنی ترین موزه تمبرجهان ایران کوچک صف کشیده اند؟

منبع: هفته نامه موج نو

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*