هدف از انتشار فایل صوتی ظریف چیست ؟؟؟

هدف از انتشار فایل صوتی ظریف چیست ؟؟؟

زمان انتشار : 2021/04/27 - 00:41

سخنان ظریف در فایل صوتی که منتشر شده است را می توان همان مواضع رسمی وزیرخارجه دانست اما کمی صریح تر و شفاف‌تر.اما چرا این همه جنجال برپا شده است؟ چه کسانی به دنبال قربانی کردن ظریف هستند؟

موج نو نیوز: وزارت خارجه باز هم زیر ضرب رفت؛ ظریف و مجموعه وزارت خارجه را از هر سو می‌زنند؛ می‌خواهد اصولگرایان باشند؛ یا طیف موسوم به براندازان؛ می‌خواهد درز کردن فایل صوتی مصاحبه‌ای غیرقابل انتشار باشد یا مذاکرات برجامی؛ وزارت خارجه سیبل است. حالا هم سرزنش وزارت خارجه بابت انتشار فایل صوتی‌ای که قراری بر انتشار آن نبوده است.

موضوعاتی که ناگفته نبودند

سخنان ظریف را می‌توان آن چیزهایی که تا به حال به طور رسمی گفته در نظر گرفت اما کمی صریح‌تر و شفاف‌تر و البته با جزییات بیشتر؛ سخنان او درباره کارشکنی روس‌ها در برجام نکته جدیدی نبود؛ چرا که هنگام مذاکرات هم، چنین خبرهایی نه به طور رسمی که به شکل درگوشی منتشر می‌شد. شاید واضح‌ترین مورد آن در گفت‌وگویی باشد «رجب صفراف»  مشاور سابق معاون رییس دومای روسیه با روزنامه «شرق» ‌داشته است. او در این مصاحبه که شهریور ۹۳ انجام شده، می‌گوید: « زمانی که همه انتظار داشتند تا ایران و ۱+۵ به توافق برسند، پیشنهاد روسیه باعث شد که آمریکا و غرب دلیلی بیاورند که توافق صورت نگیرد و مذاکرات را تمدید کنند. پیشنهاد روسیه می‌گفت که ایران نیازی ندارد که حتی در سطح پنج‌درصد در خاکش غنی‌سازی انجام دهد، چرا که مسکو آن را به تهران می‌دهد. این باعث شد که انگلیس، فرانسه و آمریکا بگویند که روسیه دوست ایران است و حاضر شده این کار را بکند؛ از طرفی ما هم موافق غنی‌سازی ایران نیستیم، پس ایران چرا قبول ندارد؟ اگر پیشنهاد روسیه نبود، شاید توافق انجام می‌شد».

او در جای دیگری از این مصاحبه اذعان دارد که «مثلا تصور کنید که ایران کشوری غربگرا باشد و ارتباط خیلی خوبی با آمریکا و ناتو داشته باشد. این امر می‌تواند آغاز فروپاشی روسیه باشد». او به زمان ریاست جمهوری مدودوف هم اشاره کرده و گفته « خیلی‌ها رسما و در سطح دولت مثل مشاوران آقای مدودف می‌گویند که هرچه‌بیشتر ایران تحت تحریم باشد برای ما سود دارد». گفته‌های این فرد نزدیک به مقامات روس نشان می دهد که سخنان ظریف آنچنان هم ناگفته نبوده ولی این بار خودش صریح‌تر و با جزییات بیشتری بیان کرده است

یا در مورد نقش شهید سلیمانی و بروز برخی اختلافاتش با او، باز هم موضوع جدیدی نیست؛ او در گفت‌وگویی که با یک برنامه تلویزیونی در سالگرد شهادت سردار سلیمانی داشت در لفافه همان حرف‌هایی را زد که در این مصاحبه اخیر گفته؛ او می‌گوید:«من و حاج قاسم الزاما دیدگاه‌هایمان یکسان نبود.اتفاقا این امکانی که پیش آمدکه بتوانیم با همدیگر گفت‌ وگو کنیم،بالاخره درنهایت هرجلسه‌ای به یک توافقی می‌رسیدیم که این کار را می‌خواهیم انجام دهیم….اگر به توافق نمی‌رسیدیم بالاخره رهبری بودند،شورای عالی امنیت ملی بود و آنجا می‌توانستیم با هم بحث کنیم و به نتیجه برسیم….ما و حاج قاسم در دو حوزه مختلف کار می‌کردیم. وظیفه حاج قاسم میدان بود و برای او موفقیت در میدان مهم بود و وظیفه من چیز دیگری بود. اینکه موفقیت در میدان را با موفقیت در صحنه بین‌المللی یک جور همسو کنم بعضی وقت‌ها نمی‌شود و باید ما با هم کلنجار می‌رفتیم و بحث می‌کردیم».

در مورد هواپیمای اوکراینی هم او چندین بار در رسانه‌ها اعلام کرده که تا عصر جمعه از واقعیت ماجرا خبر نداشته؛ یعنی همان روایت غالبی که در دولت هم مطرح است. منبع خبر آن لاین

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*