بدترین ظلمی که در حق اسلام شده است نامگذاری این نوع از  بانکداری، بنام “بانکداری اسلامی ” است.

بدترین ظلمی که در حق اسلام شده است نامگذاری این نوع از بانکداری، بنام “بانکداری اسلامی ” است.

زمان انتشار : 2019/09/05 - 00:04

امروز روز تطهیر ظلم به اسلام و قرآن و کشور است؛
“امروز روز بانکداری بدون رباست”.
البته اگر ربا قانونی باشد و مراجع محترم و معزز ساکت باشند، اشکالی ندارد!
پایگاه خبری موج نو نیوز :یکی از اساسی ترین بنیانهای اقتصادی که تقریبا تمام ارکان اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار میدهد ” نرخ بهره” است.
شاید به همین خاطر باشد که خداوند سبحان در قران کریم ۸ بار گرفتن ربا را محکوم کرده است. خداوند فعل ربا را برابر با جنگ با خدا می داند اما مسئولان ما نه.
امام صادق علیه السلام میفرماید:” یک درهم ربا نزد خداوند، از هفتاد بار زنا با محارم خود بدتر است”. این جایگاه ربا در دین مبین اسلام است.
بدترین ظلمی که در حق اسلام شده است نامگذاری این نوع از بانکداری بنام “بانکداری اسلامی ” است.
حتی صهیونیست ها هم در نظام بانکی خود نرخ بهره بیش از ۶ درصد ندارند.
در اکثر کشورهای پیشرفته حساسیت بسیار زیادی در خصوص تعیین نرخ بهره وجود دارد.
به همین خاطر یکی از اولین تحریمهای بین المللی که متاسفانه اثر گذار ترین آن هم هست، تحریم سرمایه گذاری بین المللی است. اثر گذاری این تحریم به آن دلیل است که نرخ بهره ۲۰ درصدی و حتی بالاتر یک” تحریم سرمایه گذاری داخلی” است و تمام فعالیتهای اقتصادی با بازدهی زیر این درصد غیر اقتصادی محسوب میشوند.
این در حالی است که صرف ریسک هم عموما در سرمایه گذاری ها لحاظ می شود و اگر صرف ریسک را برای ایجاد رقبت به سرمایه گذاری ۱۰ درصد در نظر بگیریم ، یک سرمایه گذار باید سود سرمایه خود را ۳۰ درصد محاسبه کند، تا اقدام به سرمایه گذاری نماید. طبیعتا این بازدهی در شرایط ثبات اقتصادی ممکن نیست و تنها در تلاطم های شدید اقتصادی است که توجیه دارد و یا سود بدون ریسک بانکی.
ما اکنون نفت میفروشیم تا سود سپرده های بانکی را تامین کنیم و هر روز بر میزان این سپرده ها که بیشتر ناشی از نرخ سرمایه گذاری منفی در کشور است، افزوده میشود.
زمانی که نرخ بهره افزایش می یابد بر تمام بخش های اقتصاد تاثیر مستقیم دارد.
اکنون در کشور ما هزینه تامین مالی در بخش تولید حدود ۱۸ درصد، در بخش توزیع همین مقدار و در بخش مصرف هم همان ۱۸ درصد است و یک کالا از تولید تا مصرف ۵۴ درصد هزینه تامین مالی دارد. بهره رابطه مستقیم با نرخ سرمایه گذاری، میزان صادرات، نرخ اجاره و هزینه نهایی تولید دارد. بخشی از تورم نشات گرفته از هزینه تامین مالی نامتعارف و بسیار بالا در کشور است. این در حالی است که عده ایی به غلط تورم را دلیل نرخ بهره بالا میدانند.
نرخ بهره ۱۸ درصد غیر قابل رقابت در بازارهای جهانی است و کالای بسیار گران ایرانی توان صادرات ندارد، مگر با دستکاری ارزش پول ملی.

مجید گودرزی

مدرس مدیریت مالی دولتی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*