
تصفیه روح و روان در پیادهراه دانش مهرشهر از واجبات اولیه کرجیهاست
برای کلانشهر کرج از سال ۸۹ گرچه قدمهایی برداشته شده ولی هنوز با استانداردهای ملی گسلی عمیق مشهود است.
حتمالا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴۰۳ یکی از بهترین روزهای آفرینش است. نم نم باران تهران کرج را درنوردیده و به لطف مجموعه دوستان منطقه ۴ شهرداری مهرشهر “پیادهراه بلوار دانش”به زیباترین وجه ممکن تزئین و گلآرایی شده است. قدم زدن دو نفره و خانوادگی در این مکان به غایت مصفا را در اردیبهشت جان به کرجیها توصیه موکد مینمایم. حتی شاعران عاشق پیشه، هنرمندان دلسوخته و عارفان منزوی نیز باید بدانند که پرسه زدن در پیادهراه تسکینی بر تنهایی تمدنی ما در دهکده وانفسای جهانی است.
🔻پیشینه پیاده راه ها در ایران و جهان
گرچه تاریخچه پیادهراه به قرن نوزده در آمریکا گره خورده، ولی جدیترین پیادهراه ها محصول بازسازی اروپای مخروبه از جنگ جهانی دوم است.
امروزه شهرهای کپنهاک، ژنو و آمستردام در ساخت پیادهراه و مسیر دوچرخه در صدر قرار دارند.
یکی از پیادهراههای مهم اروپا، پیادهراه سه کیلومتری میدان استقلال استانبول ترکیه است. این پیادهراه جذاب مملو از نگارخانهها، رستورانها، کلوبهای شبانه، بوتیکها، فروشگاههای موسیقی، کتابفروشیها، نگارخانهها و سایر مکانهای تفریحی و دیدنی است.
در ایران نیز در تهران و کلانشهرها جنب و جوش برای ساخت پیادهراهها بالا گرفته است. گشتگاههای اطراف حرم رضوی و همچنین پیادهراه تربیت_تبریز نمونههایی از پیادهراههای ماست.
پیادهراه شهیر تربیت تبریز توسط شهردار وقت (محمدعلی تربیت) بر روی جادهٔ ابریشم (ایپک یولی) بنا شده و علاوه بر مختصات یک عابرگذر بیشتر اقلام پوشاک، لوازم آرایش، کیف و کفش، لوازم خانگی و… در آن عرضه میشود.
دامنه این پیادهراهها کم کم به شهرهای متوسطی چون همدان (پیادهراه بوعلی) گسترده شده است.
🔻چرایی و چگونگی پیادهراهها
به دلیل وجود ترافیک و آلودگیهای مختلف صوتیبصری و زیست محیطی و همچنین سرعت و ماشینیزم فزاینده، انسان عصر ما هر روز تنهاتر میشود و سرزندگی، هویت، معنا، اصالت و آرامش روحی و روانیاش تهدید و تحدید میگردد. یکی از راههای تسکین این مصایب رو به تزاید در زندگی مدرن شهری، #فناوریمعکوس ساخت و تعبیه پیادهراههای شهری است.
عابرگذر (پیادهراه) با هدف ارتقاء تعاملات فرهنگی_اجتماعی، ایجاد جو اعتماد و همبستگی بین شهروندان منفرد و ناشناس، بازگشت سرزندگی شهری، افزایش صمیمیت، تجدید حیات مدنی، هویتبخشی، تبادل تجربیات و خاطرهسازی و خلاصه مکانی برای پر کردن خلأهای حاصل از مناسبات مدرن شهری ساخته میشوند.
اگر یک روی سکه پیاده راه ها تسکین روحی و روانی با جلوگیری از هجوم بی امان ارابه های آهنی در مسیرهایی خاص باشد، روی دیگر سکه هویتبخشی، #تجدیدحیاتمدنی و گسترش #تعاملاتاجتماعی با رعایت پرسپکتیو و سلسله مراتب بصری، مبلمان انعطاف پذیر با بهره گیری از مصالح مناسب با مدنیت بومی، نورپردازی مناسب در شب و پیوستگی و وحدت کلی است.
🔻فلسفه پیادهراه
پیادهراه مکانی برای ماندن و اتاقی برای توقف موقت است، نه فقط محلی برای عبور بی احساس.
لذا برای متوقف کردن عابرین سراسیمه از ازدحام زندگی، باید جذابیت، امنیت، بهداشت، سرگرمی و نشاط و آرامش و دسترسی به پارکینگها و امکانات عمومی و مبادلات تجاری برای تحکیم رابطه شهروندی را دارا باشد.
پیادهراه باید حتیالامکان دارای محلی برای بازی کودکان، استراحت سالمندان، ملاقات افراد جهت تبادل تجربیات، دسترسی سهل و آسان به مترو، ایستگاههای اتوبوس و… جهت تحرک و پویایی و جذابیت توقف برای شهروندان باشد.
🔻لزوم ساخت پیادهراه در کرج
کلانشهر کرج پس از انفکاک از استان تهران، عملاً فاقد زیر ساختهای لازم برای مرکزیت یک استان سه میلیونی بود.
از سال ۸۹ گرچه قدمهایی برداشته شده ولی هنوز با استانداردهای ملی گسلی عمیق مشهود است. مثلا در حوزه بهداشت و درمان یا آموزش و پرورش سرانهها اصلا مطلوب نیست.
یکی از نقاط کار نشده در کرج بحث فقدان پیادهراههای مناسب و چند منظوره در مرکز شهر میباشد.
گرچه با ساخت پارک کنار گذر باغ سیب مشرف به چهارباندی مهرشهر، پارک خانواده، پارک تنیس و همچنین پارک باغستان غربی قدمهایی در این خصوص برداشته شده است، ولی با توجه به جلسه ۳۵ ام شورای شهر کرج و تاکیدات دکتر رحیمی ضرورت ساخت و تکمیل پیادهراه در مناطقی مانند حدفاصل میدان شهدا_خیابان شهید بهشتی،حوالی امامزاده حسن،چهارراه دانشکده،خیابان امیری،شهرک شهید ایرانی
انتظار میرود با مطالعه فلسفه تأسیس و الزامات و اقتضائات یک پیاده راه هزاره سومی در کلانشهر کرج، به فکر ساخت پیادهراه در نقاط استراتژیک شهر باشند.