
از ژاپن تا ویتنام؛ بازخوانی سیاست تعامل در نشست نوروزی دکتر رهامی با نخبگان سیاسی
علی دلیری زنجانی – خبرنگار حقوق شهروندی :روز سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴، نشست صمیمانهای بهمناسبت دید و بازدید نوروزی در دفتر دکتر رهامی برگزار شد. این دیدار با حضور جمعی از چهرههای سیاسی، نمایندگان ادوار مجلس و فعالان اجتماعی، در فضایی سرشار از گفتوگو و هماندیشی پیرامون مسائل روز کشور شکل گرفت.

در ابتدای نشست، دکتر رهامی ضمن خیرمقدم به حاضران، با تأکید بر اهمیت همافزایی نخبگان سیاسی، این دیدار را فرصتی برای بازاندیشی در مسیرهای پیشروی کشور دانست. وی با اشاره به تحولات اخیر، ابراز امیدواری کرد که تعاملات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با جهان، بهویژه در حوزه سیاست خارجی، با رویکردی هوشمندانه و آیندهنگرانه دنبال شود.
دکتر رهامی: مذاکره، ابزاری عقلانی برای پیشبرد منافع ملی
در ادامه، دکتر رهامی با نگاهی مثبت به موضوع مذاکره میان ایران و ایالات متحده، گفت: «مذاکره بههیچوجه بهمعنای عقبنشینی یا تسلیم نیست، بلکه روشی عقلانی برای تأمین منافع ملی در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت است.»
او با اشاره به تجربه تاریخی کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان و ویتنام افزود: «ژاپن پس از تحمل خسارات سنگین در جنگ جهانی دوم، نهایتاً از طریق مذاکره و بازسازی روابط، به یکی از قدرتهای اقتصادی جهان بدل شد. حتی ویتنام که دههها درگیر جنگی سخت با آمریکا بود، امروز با انتخاب راه تعامل، به رشد اقتصادی چشمگیری رسیده است. ما هم میتوانیم با تکیه بر قدرت ملی و اراده مردم، راهی متوازن و مبتنی بر منافع کشور را در پیش بگیریم.»
وی خاطرنشان کرد که در جهان امروز، حتی رقبای دیرینه نیز در نهایت برای حل مسائل پیچیده پای میز مذاکره مینشینند، و مهم آن است که مذاکره از موضع قدرت و با اتکا به ظرفیتهای داخلی انجام شود.
تحلیل سیاسی و اقتصادی چهرههای حاضر
در ادامه، دکتر وکیلی، نماینده پیشین تهران، نیز با تأکید بر ضرورت گفتوگو از موضع عزت، خواستار رویکردی واقعگرایانه و همزمان مقتدرانه در حوزه سیاست خارجی شد.
آقای موسوی نیز با نگاهی کارشناسانه به ظرفیتهای اقتصادی کشور، بر اهمیت جذب سرمایه خارجی، بهویژه از سوی کشورهای غربی، اشاره کرد و فرصتهای موجود در شرایط جدید را تشریح نمود.
این نشست با تبادل نظر میان میهمانان و طرح دیدگاههای متنوع پیرامون اولویتهای کشور در سال جدید، در فضایی آرام و محترمانه به پایان رسید.