میرزایی مدیرکل موزه‌های وزارت میراث: فعلا در ایران مجوز موزه مجازی نداریم

میرزایی مدیرکل موزه‌های وزارت میراث: فعلا در ایران مجوز موزه مجازی نداریم

زمان انتشار : 2024/05/13 - 12:38

پایگاه خبری موج نو نیوز -رضا قاسم‌پور :شنبه ۲۲ اردیبهشت ۴۰۳ تعدادی از اعضای هیات‌ امنا و مدیر موزه تمبر یکتای کرج با دکتر هادی‌میرزایی مدیر کل موزه‌های کشور دیدار و در خصوص چالش‌های موزه(فرصتها و تهدیدات) و راه‌های برون رفت از آچمز فعلی مجموعه بحث و گفتگو کردند.
مسئولین‌فرهنگی با موزه بیگانه‌اند
در این نشست یک ساعته که در وزارت میراث فرهنگ،صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت ابتدا سیدحسین موسوی مدیر و واقف موزه تمبریکتا در خصوص تاریخچه فعالیت و موانع و مشکلات پیش‌روی موزه توضیحاتی ارائه کرده افزود:متاسفانه علی‌رغم دستور اکید استاندار البرز مبنی بر همکاری مسئولین مرتبط استانی با موزه و با عنایت به پیگیریهای نفس‌گیر هنوز نتوانسته‌ایم غنی‌ترین موزه تمبر شخصی جهان را در جایگاه بایسته و شایسته آن تثبیت نمائیم. امروز آمده‌ایم ضمن تمدید مجوز های قانونی فعالیت موزه، درخواست صدورمجوز بازدید مجازی موزه و مسئله ثبت گینس مجموعه را حضورا از وزارتخانه پیگیری نموده و اعلام آمادگی خود را برای شرکت فعالانه در مراسمات روزجهانی موزه(۲۸ اردیبهشت) اعلام نمائیم با اینکه از عملکرد مسئولین استانی مرتبط به کار موزه تمبر گله‌مند هستیم.
در ادامه خانمها بابایی،شیخیان و آقایان حاجی‌پاشا و قاسم‌پور نیز نقطه‌نظرات تکمیلی خود را به اشتراک گذاشته و خواهان حمایت‌های مضاعف وزارت میراث از غنی‌ترین و غریب‌ترین موزه تمبر خصوصی کشور شدند.
ضرورت تهیه آرشیو مجازی موزه
خانم جان ملکی کارشناس اموال و اشیا وزارت میراث ضمن استقبال از برگزاری جلسه افزود:قبلا از موزه تمبر یکتا شخصا بازدید داشته‌ام برای روانی و روایی امورات این مجموعه فاخر ابتدا باید اطلاعات اشیا، اسناد و دارایی‌های فرهنگی موزه در سامانه جام اموال وزارت میراث ثبت شود تا بتوانیم ضمن اطلاع از دارائی‌های موزه از مالکیت معنوی مجموعه در مواقع لزوم حفاظت و حراست کرده و صدور مجوز بازدید مجازی از موزه را در کانال قانونی آن بیندازیم.
آقای خانی مدیر موزه‌های کشور نیز ضمن استقبال از جلسه با مسئولین موزه تمبر یکتا افزود:بطور مجازی پیگیر و شاهد فعالیت‌های تخصصی، موثر و متعدد اعضای موزه تمبر هستم لازم است برای ارزیابی تخصصی عملکرد موزه فرم‌های تعبیه شده در استان پرشده و به وزارتخانه ارسال گردد با توجه به شناخت عینی نسبت به فعالیت‌های موزه خوشبین هستیم.
در البرز فصای موزه‌ای نداریم
در پایان میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور ضمن استقبال از برپایی جلسه افزود:به خاطر وارداتی و نو بودن بحث nft کردن و تکنولوژی متاورس در کشور هنوز اساسنامه و نظام‌نامه برای فعالیت در این فضاها و تجاری سازی دارائی‌های فرهنگی تهیه،تنظیم و مصوب نشده است همانطور که برای کپی رایت مصوبه‌ای نداریم.
لذا ما فعلا در کشور چیزی بنام مجوز موزه مجازی نداریم ولی صدور مجوز “بازدید مجازی” از موزه تمبر یکتا با رعایت نکاتی که خانم جان ملکی اشاره کردند بلامانع بوده و اتفاقا در این مسیر چتر حمایتی خود را بر سر موزه تمبر یکتا گسترده‌تر خواهیم کرد.
میرزایی با اشاره به کاستی‌ها و موانع پیش‌روی فعالیت موزه‌های خصوصی در سراسر کشور افزود:ما درگیر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هستیم لذا معتقدیم مخاطبین ما باید انتظارات خود را از وزارتخانه متناسب با واقعیت‌های جاری و شرایط روز تنظیم نمایند.
مدیرکل موزه‌ها ضمن تاکید بر ثبت دارایی‌های فرهنگی در سامانه وزارتخانه و مستندسازی رویدادهای کاری مجموعه تمبر یکتا افزود:متاسفانه ما فعلا در البرز فضای موزه‌ای نداریم ولی نگاه حمایتی از تمام موزه‌ها به ویژه موزه تمبر داشته و در آینده نزدیک شخصا از مجموعه شما بازدید میدانی خواهم داشت.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*