رضا قاسمپور :
در اولین جلسه رسمی شورا در سال جدید دکتر جوادچپردار عضو شورای شهر کرج در خصوص تغییر کاربری بخشی از محوطه اداره ارشاد اسلامی و اوقاف استان تذکراتی به شهردار کرج دادند. متعاقب آن رضا قاسمپور فعال رسانهای مطلبی با عنوان “دکانداری ارشاد فرصت یا تهدید⁉️” منتشر نمودند. نهایتا برای تعیین تکلیف قانونی ماجرا، فروشگاههای ضلع شرقی ارشاد موقتا پلمپ گردید. داستان از این قرار است که اوایل سال جدید بخشی از محوطه حیاط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که حالت نمایشگاهی داشت موقتا طی توافق نامهای به فروشگاه تعاونی مصرف واگذار شده بود. فروشگاه مذکور با عاملیت شرکت تعاونی مصرف ارشاد مشغول ارائه کالا، ارزاق ،لوازم بهداشتی و… به اهالی فرهنگ و هنر بودند.
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۴۰۳ فرصتی دست داد تا با هماهنگی قبلی برای پیگیری چرایی و چیستی دقیق و میدانی ماجرا سری به اداره ارشاد زده و با مسئولین شرکتهای تعاونی کارکنان ارشاد اسلامی گپ و گفت رسانهای داشته باشم تا ابعاد مستتر قضیه روشن شده و بر زوایای پنهان ماجرا پرتوافشانی گردد.آنچه ذیلا میخوانیم توضیحات مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی ارشاد اسلامی در خصوص ماجراست.
لازم به ذکر است که مصطفی حفاری (مدیرعامل)و سلطان محمدی(نائب رییس هیات مدیره و دبیر شورای سیاستگذاری) به واسطه ذات شغلی، روابط عمومی بالا و خصیصه مردمداری شان افرادی نام آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر استان البرز هستند.
🔷مصطفی حفاری با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی هنرمندان و همچنین نازل بودن حقوق کارکنان ارشاد اسلامی میافزاید:
همانند سایر استانها ما برای تقویت اقتصاد فرهنگ و ایجاد چتر حمایتی روی کارکنان ارشاد و اصحاب فرهنگ و هنر اقدام به تاسیس سلسله شرکتهای تعاونی مسکن، مصرف، اعتبار و تعاونی فرهنگی هنری مطابق قانون و به موازات سایر ادارات و نهادها کردهایم. طبق عرف شرکتهای تعاونی ادارات میتوانند از فضاهای پِرت و بلامصرف ادارات خود برای رونق شرکت تعاونی جهت خدمات رسانی حداکثری به اعضای خود بهره جویند.
بدیهی است که تولید هنرمند خلق اثر هنری اوست. رویکرد شرکت تعاونی فرهنگی هنری ارشاد در راستای تقویت اقتصاد فرهنگ است.اقتصاد هنرمند معطوف به عرضه و فروش اثر هنری وی است از این منظر کار تعاونی فرهنگی هنری از لحاظ شکلی و ماهوی تافته جدا بافته بوده و با تمام تعاونیها متمایز و متفاوت است.
حفاری با تشریح تاریخچه فعالیت شرکتهای تعاونی معطوف به ارشاد میافزاید:۵۰ درصد محوطه مورد بحث ما مربوط به تامین معیشت اعضای تعاونی فرهنگی هنری و ۵۰ درصد الباقی معطوف به ارائه فعالیتهای فرهنگی و محصولات هنری مدنظر اداره کل ارشاد میباشد. بنابر موقعیت زمانی مناسب ایام عید برای عرضه کالاهای خدماتی و حمایت از معیشت هنرمندان در نیمی از فضای مذکور فعال شده بود و بزودی با هماهنگیهای قبلی، نیمه پنهان طرح در قالب ارائه خدمات فرهنگی هنری، نمایشگاهی و…شروع به کار خواهد کرد.
شیوه کار بدین صورت است که شرکت تعاونی تفاهمنامهای سه ساله برای بهرهبرداری از فضا با ارشاد بسته و با فروکش کردن حساسیتها و رفع موانع احتمالی قانونی و جلب نظر شورا و شهرداری کرج مجددا عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی هنری تداوم خواهد یافت.
🔷سلطان محمدی نیز با تشریح چرایی و چیستی وجودی شرکتهای تعاونی چهارگانه ارشاد اسلامی میافزاید: ما از طریق نهادهای واسطی همچون شرکت تعاونی فرهنگی و هنری از ارزش افزوده آثار هنری مدافعه مینمائیم. ایجاد فضایی مستمر برای ارائه تولیدات هنری و ترمیم اقتصاد هنرمند کاری اتفاقی و بدون مطالعه و بدون پیوستهای فرهنگی نیست.در این راستا اقدامات نوآورانه ارشاد البرز قابلیت تسری به کشور را داراست.
ما در قالب شرکت تعاونی توانستهایم خیرین فرهنگی را سازماندهی،دستهبندی و برای سرمایهگذاری و مشارکت توجیه، تشویق و ترغیب نمائیم.
جذب سرمایههای سرگردان فرهنگی هنری، نظامند کردن و سازماندهی خیرین فرهنگی خود قدمی موثر در جا انداختن شرکت تعاونی هاست و این حرکت دقیقا وفق شعار سال مقام معظم رهبری با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” است.
سلطان محمدی میافزاید:
در شرایط نامناسب اقتصادی متاسفانه از ۲۰ هزار هنرمند شناسنامهدار و ثبت شده استان البرز بیش از ۷۰ درصد هنرمندان فاقد شغل ثابت و قابل اتکا بوده و در یک کلام با بحران معیشت هنرمندان مواجهیم.