آیا مجلس به وظیفه نظارتی خودعمل کرده است یاخیر ؟به مجلس چه نمره ای می دهید ؟؟

آیا مجلس به وظیفه نظارتی خودعمل کرده است یاخیر ؟به مجلس چه نمره ای می دهید ؟؟

زمان انتشار : 2024/04/28 - 00:50

علی محمدی مدیر مسول :‌ نظارت مجلس بر قوه مجریه
نظارت، به معنای داشتن اختیار قانونی برای دقت و بررسی و سنجش اعمال اشخاصی است که مورد نظر قانونگذار یا شخص ناظر است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی علاوه بر وضع قوانین، حق نظارت مستمر بر قوه مجریه را بر عهده دارد. نظارت کلان بر هیات دولت، نظارت بر اجرای قانون و مصوبات دولت، نظارت از طریق تحقیق و تفحص، نظارت بر بودجه از طریق دیوان محاسبات و نظارت بر موارد خاص از مهمترین نظارت‌های قوه مقننه است.
تعریف نظارت
نظارت در لغت به معنای نگاه کردن و در اصطلاح حقوقی به معنای داشتن اختیار قانونی برای دقت و بررسی و سنجش اعمالِ اشخاصی است که مورد نظر قانونگذار یا شخص ناظر است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی علاوه بر وضع قوانین، حق نظارت مستمر بر اجرای قوانین را برعهده دارد. در راستای این حق «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.»
نظارت کلان بر هیات دولت
نظارت بر اجرای قانون و مصوبات دولت
نظارت از طریق تحقیق و تفحص
نظارت بر بودجه از طریق دیوان محاسبات
قانون اساسی درباره وظایف و اختیارات مجلس و دولت و رئیس جمهور چه می‌گوید؟
فصل ششم قانون اساسی به قوه مقننه اختصاص یافته و در مبحث دوم این فصل، اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی برشمرده شده است
طبق مواردی که در این بخش از اصل هفتاد و یکم به بعد آمده، تاکید شده که مجلس در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند (۷۱). همچنین شرح و تفسیر قوانین عادی (۷۳)، تصمیم گیری درباره لوایح تقدیمی هیئت وزیران و طرحهای قانونی نمایندگان (۷۴)، تحقیق و تفحص در تمام امور کشور (۷۶)، تصویب عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی (۷۷)، تصویب تغییر در خطوط مرزی (۷۸) و حکومت نظامی (۷۹)، وام و کمک داخلی و خارجی (۸۰)، رای اعتماد به وزرا (۸۷)، استیضاح و سوال از رئیس جمهور و وزرا (۸۸ و ۸۹) و رسیدگی به شکایات مردم در قالب اصل ۹۰، وظایفی است که قانون اساسی به عهده نمایندگان مجلس گذاشته است.
در این موارد، گرچه مجلس ابزارهایی برای اعمال نظر درباره فعالیت وزرا و رئیس جمهور دارد و قانون اساسی حتی تا مرحله «رای عدم کفایت سیاسی به رئیس جمهور» به مجلس اختیار داده، اما در این قانون حرفی از نظارت مجلس بر وزرا نیامده است.


»»»» با توجه به اختیارات مجلس طبق قانون اساسی آیا قوه مقننه به وظایف نظارتی خود عمل کرده است یا خیر ؟
ضمناهمانگونه که می دانیم از نظر مردم نیز نمره دولت مردود می باشد ولی اگر نمره دولت از نظر مجلسیان قابل قبول نیست قوه مقننه می تواند بدنبال دلایل ان در عملکرد نظارتی خود باشد
ورود مجلسیان به مسایل حاشیه ای ونادیده گرفتن مسایل وموضوعات کلان ، جامعه را دچار مشکلاتی که امروز شاهد آن کرده است

به مجلس چه نمره ای می دهید ؟؟

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*