جشنواره موسیقی فجر ۳۹ به ایستگاه پایانی رسید

جشنواره موسیقی فجر ۳۹ به ایستگاه پایانی رسید

زمان انتشار : 2024/02/18 - 12:13

آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید، پیشکسوتان، هنرمندان و مسئولان حوزه موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

موج نو نیوز به نقل از صبا، آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی تالار وحدت و اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد برگزار شد. در این مراسم هنرمندان برگزیده جایزه باربد، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و جایزه مردمی سرود معرفی شدند.

سیدمحمد هاشمی قایم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، شاهین فرهت، هوشنگ جاوید، سیدمحمود اسلامی، داود گنجه‌ای، نادر مشایخی، فاضل جمشیدی از جمله مهمانانی بودند که در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، سرود ملی جمهوری اسلامی توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مازیار ظهیرالدینی اجرا شد. پس از اجرای این قطعه نیز، بخشی از ملودی فیلم سینمای «الرساله» (محمد رسول الله (ص)» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. پخش تیزری از اجراهای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بخش دیگری از برنامه بود.

معرفی برگزیدگان بخش ترانه

در این آیین در ابتدا، ناصر فیض و حامد عسگری، محمود حبیبی کسبی، داوران جایزه بهترین ترانه سال، از میان ۲۲ هزار ترانه، محمدمهدی سیار و احمد امیر خلیلی (ترانه‌سرا) را برگزیدند که با حضور محمدعلی مودب، ناصر فیض و محمود حبیبی کسبی تجلیل شدند.

جایزه ترانه شامل ترانه‌های سال از بهمن ١۴٠١ تا بهمن ١۴٠٢ می‌شود و این در حالی است که اعضای هیات داوران ۲۵۲۲ ترانه را برای این بخش بررسی و داوری کرده‌اند.

بزرگداشت فضل‌الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور، درویش‌رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویولن و همایون رحیمیان موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر، معرفی برگزیدگان بخش رقابتی(جایزه باربَد)، جایزه‌های ترانه و موسیقی و رسانه و اعلام برگزیده مردمی بخش سرود از دیگر برنامه‌های این آیین است.

پس از اتمام جوایز بخش ترانه، پیام مدیران جشنواره در قالب ویدیو برای حاضران پخش شد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی این پیام تصویری گفت: جشنواره موسیقی فجر طی گذشت ۳۹ دوره به عظمت بیشتری رسیده و حضور تماشاگران و هنرمندان در سالن‌های مختلف شهر تهران به رونق آن افزود. امسال توفیق داشتیم با تدابیری که توسط رئیس دفتر موسیقی و دبیر جشنواره اندیشیده شد، بخش‌های جدیدی مانند بخش کودک و نوجوان داشته باشیم که موسیقی آن مورد غفلت قرار گرفته بود، موسیقی کودک و نوجوان به سمت موسیقی بزرگسال در حال سوق داده شدن بود. امیدواریم این اتفاق شروع تولیدات ارزشمند موسیقی کودک باشد.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خدا را شکر جشنواره توانست خدمات موثری را از زاویه عدالت فرهنگی به مردم تقدیم کند. در این دوره حضور بانوان را در نوبت‌های جداگانه و به صورت روزانه داشتیم. اتفاقی دیگر در چهارچوب رصد و پایش برای نسل‌های آینده باشد، حضور کودکان و نوجوانان بود. همچنین تلاش کردیم در حوزه مردمی کردن اجراهای صحنه‌ای و تعامل بهتر با هنرمندان موسیقی و پیشکسوتان قدم بزرگ‌تری برداریم.

رضا مهدوی دبیر جشنواره نیز بیان کرد: تلاش کردیم از موسقی رایج کشور هنرمندانی که در طول سال اجرای سالانه دارند به جشنواره دعوت کنیم. در ابتدای زمانی که به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کردم که امسال می‌توانیم ۲۰ درصد جهش داشته باشیم که امیدوارم همین‌طور بوده باشد. ایده‌های بسیاری مانند برگزاری جشنواره‌های مجزا برای پاپ ایران و بخش بانوان، توجه بیشتر به بخش پژوهش موسیقی و موسیقی خیابانی در ذهن داشتم که بخشی از آنها در این دوره میسر شد و بخشی هم امیدوارم در سال‌های آینده محقق شود.

سپس نوبت اجرای گروه موسیقی وحید اسداللهی بود که برای دقایقی مخاطبانش را میهمان موسیقی آذربایجان کند. پس از اجرای موسیقی نوبت دومین بخش جوایز یعنی جایزه «موسیقی و رسانه» رسید که به فعالیت‌های رسانه‌ای موسیقی در سال گذشته اختصاص دارد. طبق اعلام مجری در این بخش تعداد ۶۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

مجری برای اهدای جوایز این بخش از سیدعلیرضا میرعلی‌نقی، حسین دی‌پیر، شاهین فرهت، رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی و هادی آرزم برای اهدای جوایز دعوت کرد.

معرفی برگزیدگان بخش موسیقی و رسانه

هیات داوران این بخش متشکل از حسین دی پیر، فربود شکوهی و سیدعلیرضا میرعلی نقی نفرات برتر را به ترتیب زیر انتخاب کردند:

بخش موسیقی (دانش و فن)

مطبوعات:

ندا سیجانی از روزنامه ایران برای گزارش «خوشحالی زودگذر هنرمند خانه به دوش»

سارا حیدر نژاد از روزنامه همدلی برای گفت‌وگوی «برای موسیقی کشور از جان گذشتیم (با استاد شهرام ناظری)»

رسانه‌های دیداری و شنیداری:

هانیه پیرامی از رادیو خراسان جنوبی برای مستند «آوای کار»

خبرگزاری‌ها:

یاسر یگانه از خبرگزاری تسنیم برای یادداشت «بررسی راز ماندگاری محسن یگانه»

علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر برای یادداشت «موسیقی نواحی توان رقابت با پاپ را دارد.» (یادداشتی تحلیلی بر بایدها و نبایدهای توسعه موسیقی نواحی).

همچنین به دلیل استفاده مطلوب از داده‌های درست تاریخی، نگاه دقیق و بی‌طرفانه/ بهره‌گیری از تکنیک‌های ممتاز در زیبایی شناسی تصویر، هیات داوران برنامه «دورها آوایی ست…» را به طراحی و کارگردانی محمدسعید غلامی و سر دبیری و نویسندگی حسن صنوبری، شایسته تقدیر ویژه دانسته است.

تجلیل از ۳ هنرمند بزرگ

بخش دیگری از آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی اختصاص داشت. برای این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سید محمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، محمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت و منابع، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی، رضا مهدوی دبیر جشنواره و داود گنجه‌ای هنرمند پیشکسوت روی صحنه حاضر شدند.

سپس آیین بزرگداشت فضل‌الله توکل نوازنده پیشکسوت سنتور، همایون رحیمیان آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویلن و درویش‌رضا منظمی نوازنده پیشکسوت کمانچه برگزار شد.

همچنین، نشان درجه یک هنری به سیدجلال محمدیان خواننده قطعه مشهور «مردان خدا» اهدا شد.

بخش بعدی مراسم به اهدای جایزه گوهر شاد اختصاص داشت.

جایزه هنری گوهرشاد به دنبال هویت بخشی به بانوان عفیفه ایرانی است؛ بانوانی که با نجابت و پشتکار خود الهام بخش اعتلای منزلت زنان در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی هستند. از این رو این جایزه به پاس تلاش ارزشمند در خلق موسیقی «تو خورشیدی میون خاک» که از پرداخت مناسبی در بازنمایی ارزش والای عفاف و حجاب زنان و مادران این سرزمین برخوردار است به سید محسن حسینی اهدا شد.

سالار عقیلی خواننده مطرح کشورمان هم پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از قطعات پرطرفدار خود را اجرا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: زیباترین سالن موسیقایی کشور به زودی در یزد افتتاح می‌شود. خوشحال هستم سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر با شکوهی بی مانند برگزار شد.

وی با بیان اینکه مایه خوشبختی است که هنرمندان نزد ایرانیان مقامی رفیع دارند، ادامه داد: مردم ایران  هنر دوست و هنر پرور هستند به همین دلیل با ذوق و شوق از اهالی هنر استقبال می کنند و باید از همکارانم برای برگزاری مقدماتی جشنواره امسال در مناطق مختلف ایران تشکر کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ذوق، شوق و هیجان را به نقاط مختلف ایران با نوای دل نواز موسیقی به یادگار گذاشته شد و همچنین در بخش نهایی با اجرای همزمان در شانزده استان و نقاط مختلف تهران عدالت فرهنگی را شاهد بودیم.

وی افزود: انشاالله لب ایرانیان همیشه خندان و دل هایشان همیشه شاد باشد و در پناه خداوند متعال مسیر رشد جامعه هموارتر از همیشه باشد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: نگاه هنری و تقویت هنرهای مختلف از هنرهای تجسمی گرفته تا تئاتر، سینما، شعر، کتاب و سایر بخش ها در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: ماه بهمن مصادف با زمان پیروزی انقلاب با برنامه های فرهنگی گره خورده است چرا که انقلاب ما انقلابی کاملا فرهنگی است به همین دلیل قله فعالیت فرهنگی در این ایام قرار دارد این هم شاهدی بر نگاه والای انقلاب به موضوع فرهنگ و هنر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کار ارتقای زیرساخت ها در حال انجام است، در دوسال اخیر زیباترین سالن های موسیقی را در ارومیه، ساری و کرمان افتتاح کردیم و به زودی با اجرای ویژه گروه موسیقی ارکستر ملی در یزد زیباترین سالن موسیقیایی کشور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در بخش های دیگر همین رویکرد وجود دارد و بنا داریم در همه مراکز استان ها زیر ساخت قابل توجه و مورد نیاز استان ها را آماده کنیم.

وزیر فرهنگ با اشاره به مشارکت پررنگ بانوان در جشنواره موسیقی فجر، گفت: آمار بانوان شرکت کننده در جشنواره موسیقی باعث افتخار است.

سند ملی موسیقی کشور در روزهای آینده ابلاغ می‌شود

وی افزود: اتفاق مبارکی در این ایام رخ داد و سند ملی موسیقی ایران در شورای هنر و پس از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد و این گام بلندی برای توسعه و تکامل کمی و کیفی هنر موسیقی در ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از نقاط مبهم در این سند برطرف شده است و همه بخش های کشور ملزم به رعایت و اجرای مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و هر مجوزی را دفتر امور موسیقی صادر کند بدون خدشه باید اجرا شود.

وی افزود: اهالی موسیقی از فضای بسیار خوبی که ایجاد شده استفاده کنند البته مسئولیت ما ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای کیفی آثار است.

وزیر فرهنگ گفت: به این میزان علاقه مندی بین جوانان به هنر فاخر موسیقی که اصالتی چند هزار ساله در ایران دارد افتخار می کنیم و ایرانیان در طول سده های اخیر از پیشگامان هنر موسیقی بوده اند و افتخارات بزرگی را آفریدند، البته باید در این مسیر به موسیقی های محلی توجه کنیم.

وی با تاکید بر رسیدگی به مسایل معیشتی و کاری هنرمندان افزود: انشاالله بتوانیم خدمات موثری داشته باشیم؛ حتی امشب نیز در حین اجرای مراسم اختتامیه هنوز اجراها ادامه دارد و همزمان با ما انبوهی از جوانان پای اجراهای صحنه ای نشستند.

در این بخش پس سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه موسیقی «راز و نیاز» به خوانندگی سالار عقیلی بخش دیگری قطعات موسیقی اجرا کردند،  سپس برگزیدگان بخش اصلی جشنواره، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، آهنگسازی و جایزه باربَد اعلام شد.

برای اهدای جوایز این بخش ستاره بهشتی، نوشین پاسدار، نادر مشایخی، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، سپهر سعیدی، رضا مهدوی و حمیدرضا نوربخش به صحنه آمدند. دو داور بین‌المللی جشنواره آنتوان تنالوف از روسیه و موریس ارنست از آلمان در مراسم حضور نداشتند.

معرفی برگزیدگان جایزه باربد

معرفی برگزیدگان جایزه باربد سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود.

هیات داوران جایزه باربد، رساله و پایان نامه‌ها، تک آهنگ‌ها و اجرای صحنه‌ای متشکل از ستاره بهشتی، نوشین پاسدار، هوشنگ جاوید، هادی منتظری، سپهر سعیدی، رضا مهدوی، نادر مشایخی، آنتون تنانوف، موریس ارنست بودند که برگزیدگان را به شرح زیر معرفی کردند:

آهنگسازی فرم سونات

مقام اول: علیرضا متوسلی داراب برای «رقص در سوگ»

رساله و پایان نامه‌های موسیقی برای «رساله‌های دکتری»

مقام اول: ۲ نفر: نکیسا هدایت زاده برای «تصحیح و تشرح رساله ناشناخته در موسیقی از دوره صفوی» و امیرحسین رمضانی برای «ساختار وجوه اجرایی و امکانات موسیقایی تعزیه در مقایسه با اپرا»

مقام سوم: پدرام جوادزاده برای «مقوله‌های فرهنگی تولید، توزیع و مصرف موسیقی ملی ایران»

رساله و پایان نامه‌های موسیقی برای «پایان‌نامه‌های بین رشته‌ای»

مقام اول: آریا برزن غیبی برای «بررسی کاربرد و کارکرد موسیقی در حیات فرهنگی اجتماعی زرتشتیان»

مقام دوم: محسن نورانی برای «ستاره سازی در بازار موسیقی پس از انقلاب اسلامی باتوجه به بت وارگی کالایی در موسیقی مردم پسند غرب»

مقام سوم: ۲ برنده: زهره طاهر برای «مطالعه تطبیقی تاثیر عوامل درون فردی و قصد بر رفتار مصرف کنندگان تولیدات انواع موسیقی مجاز و غیر مجاز» و مسعود نکوئی برای «طراحی مدل کسب و کار گردشگری موسیقی در استان کرمان»

رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها/ پایان‌نامه‌های موسیقی

مقام اول: آرین هاشمی برای «تجزیه و تحلیل ساختار ملودی در چهارمضراب های سه گاه و چهارگاه از فرامرز پایور، بیست قطعه پرویز مشکاتیان و موج نو از پشنگ کامکار»

مقام دوم: فرید اسماعیلی ابهری برای «بررسی ساختار مدال، ارکستراسیون و ارتباط با درام در موسیقی سریال سربداران اثر استاد فرهاد فخرالدینی»

کتاب موسیقی

مقام اول: امیر شهابی برای «اصول بداهه نوازی موسیقی جز»

مقام دوم: رضا دیوسالار برای «موسیقی غرب مازندران»

تک آهنگ‌ها

بخش نواحی و دستگاهی:

مقام اول: میلاد عرفان پور و سید عماد توحیدی برای «قلب وطن»

مقام دوم: حجت شیروی برای «لنج»

مقام سوم: ۲ برنده: محمد حشمتی برای «غیرت عشق» و میلاد عرفان پور برای «گریه‌های بی اختیار»

بخش پاپ:

مقام اول: مصطفی راغب برای «حال نامعلوم»

آلبوم‌ها

اجرای موسیقی نواحی: دیپلم افتخار: شاهرخ پناهی فرد برای «سولدوز»

باربد بهترین اثر از نگاه ویژه پژوهش: خدایار خدا دوست برای «قاوال مکتبی»

آهنگسازی کلاسیک غربی: دیپلم افتخار: محمد امین همایی برای «کوارتت زهی»

اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام: دیپلم افتخار ۲ برنده: آرشام خرسندپور برای «گوش کن» و مصطفی مومنیان برای «رقص دیوانه»

باربد بهترین اثر از نگاه پژوهش: زمان خیری برای «۲۸ رنگ برای نی»

آهنگسازی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار: نیما زاهدی برای «قاب خیال»

باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی: سعید هنرمند برای «گمشده دل»

خوانندگی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار: ۲ برنده: مجتبی عسگری برای «گمشده دل و هزار آوا» و حسین علیشاپور برای «فصل باران»

باربد بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی: هادی فیض آبادی برای «قاب خیال»

جایزه ویژه اجرای صحنه‌ای

باربد بهترین اجرای صحنه‌ای: مهدی محمدنژاد سرپرست گروه هفت و هشت

گروه برتر بخش سرود

گروه سرود نوای مهر از استان چهارمحال بختیاری: امید بابامیر ساطحی

در بخش پایانی مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر مصطفی راغب قطعاتی را اجرا کرد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*