همسایه هم به کولبران رحم نمی‌کند

همسایه هم به کولبران رحم نمی‌کند

زمان انتشار : 2024/01/27 - 13:17

خبر کشته و زخمی شدن کولبران در مناطق مرزی، در این روزها زود به زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود

در کنار این موارد شاهد برخورد خشن نیروهای مرزی عراق موسوم به «حرس الحدود» هستیم که یک کولبر کُرد ایرانی به‌نام هوشیار محمودی اهل پاوه بر اثر شلیک مستقیم این نیروها کشته شده است.

کولبری، پدیده‌ای است که بسیاری از ساکنان مناطق مرزی کشور به‌ویژه استان‌های کردنشین برای تامین هزینه‌های زندگی و به عنوان یک کسب و کار به ناچار آن‌را انتخاب کردند و امروز به عنوان یک شغل کاذب در این مناطق مرزی شناخته شده است. با وجودی که بارها در دولت‌های مختلف وعده‌هایی برای ساماندهی این مناطق داده‌اند اما تاکنون اقدامی عاجل در این مورد انجام نشده است و هر ساله تعداد زیادی از نان آوران خانواده در حین انجام کار کولبری بر اثر حوادث طبیعی و برخورد نیروهای هنگ مرزی دچار آسیب و یا جان خود را از دست داده‌اند و چندین خانوار به جمعیت قشر نیازمند و‌آسیب پذیر جامعه افزوده شده است.

اما آن‌چه که امروز حایز اهمیت است نوع برخورد نیروهای مرزی عراق با کولبران ایرانی است، در چند روز گذشته اقدام به توهین و تراشیدن عراق سر تعداد زیادی از کولبران بی‌دفاع نموده‌اند و در مورد دیگری نیز هوشیار محمودی از جوانان پاوه‌ای را به ضرب گلوله کشته‌اند. که تاکنون انجام چنین اقداماتی از سوی نیروهای مرزی عراق در منطقه اقلیم کردستان سابقه نداشته است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا وزارت خارجه نسبت به این حوادث واکنش نشان نداده است؟ چرا نسبت به وضعیت شهروندان ایران که در مناطق مرزی کشور دچار آسیب شدند بی‌تفاوت شده‌اند؟ که امروز شاهد آن هستیم که همسایه هم ترحمی به کولبران روا نمی‌دارد. بنابراین انتظار می‌رود که نسبت به کشته شدن یک کولبر و توهین و بی‌احترامی از جمله تراشیدن سر و ضرب وشتم کولبران توسط نیروهای مرزی عراق بی‌تفاوت نبوده و از سوی وزارت کشور نسبت به آن واکنش نشان داده شود.نویسنده : فردین کمانگر/ روزنامه‌نگار| سرچشمه : آوای سیمره

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*