مشکلات مالی، چالش اصلی هنرمندان کرمانشاه

مشکلات مالی، چالش اصلی هنرمندان کرمانشاه

زمان انتشار : 2023/09/23 - 17:09

کرمانشاه – ایرنا – پای درد دل اصحاب فرهنگ و هنر کرمانشاه که بنشینی، مشکلات مالی و اقتصادی در این حوزه حرف اول را می‌زند؛ مشکلی که باید به صورت ریشه‌ای برای آن چاره‌ای اندیشید چرا که می‌تواند ظرفیت‌های فراوان استان را زمین‌گیر کند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، در جلسه ای که در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد، روسای انجمن های هنری، تعدادی از پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر کرمانشاه مهمترین مشکلات و دغدغه های خود را با محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند که نقش نبود حمایت های مالی و توجه به اقتصاد هنرمندان در سخنان اهالی فرهنگ و هنر استان پررنگ تر از سایر مسائل بود.

استان کرمانشاه در تخصیص اعتبارات باید به صورت ویژه دیده شود

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه در این جلسه با اشاره به اینکه هیچگونه توجهی به این انجمن نمی شود و خانه تئاتر بیش از ما در کانون توجه قرار دارد، گفت : هنرمندان تئاتر در بدترین شرایط ممکن و با تحمل توهین ها و تحقیرهای فراوان اما صحنه را خالی نکردند و در برنامه های و جشنواره های مختلف حضور داشتند اما اگر امسال برای مشکلات مالی این حوزه فکری نشود، احتمالا مشارکت پایینی در جشنواره خواهیم داشت.

محمد درند با بیان اینکه برخی از تفاهم نامه ها و بخشنامه های مفیدی اخیرا از دستور کار وزارت خانه خارج شده است که می تواند تحول خوبی در تئاتر ایجاد ایجاد کند و باید نسبت به احیا آنها اهتمام جدی صورت گیرد، گفت: استان کرمانشاه با همه ظرفیت هایی که دارد اما متاسفانه در تخصیص اعتبارات بسیار ضعیف است چرا که بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کم و جوابگو نیست لذا باید در تخصیص اعتبارات استان کرمانشاه ویژه دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه بسته روی صندوق اعتباری هنر باید برداشته شود و عضویت اعضا و سلب عضویت آنها از نگاه تخصصی انجمن های مختلف بررسی شود، افزود: بسیاری از هنرمندان شرایط خوبی از نظر اقتصادی ندارند و صندوق اعتباری هنر هم اخیرا عضویت برخی از اعضا را لغو کرده و بیمه آنها را قطع کرده است که باید در این خصوص تجدید نظر شود.

مشکلات مالی، چالش اصلی هنرمندان کرمانشاه

شورای ارزشیابی هنرهای نمایشی باید در استان تصمیم نهایی را بگیرد

پیشکسوت تئاتر استان کرمانشاه و عضو شورای نظارت هنرهای نمایشی هم در این جلسه با اشاره به اینکه بودجه اختصاص داده شده به هنرهای نمایشی به هیچ عنوان جوابگوی کارهای انجام شده نیست گفت: گروه های تئاتر که حدود ۱۵ نفر هستند برای تهیه یک اجرای خوب نیازمند حمایت هستند اما از سال ۱۳۹۸ تا به امروز هیچ گونه حمایت مالی از اجراهای گروهی صورت نگرفته است.

هواس پلوک با تاکید بر اینکه اعضای شورای نظارت بر ارزشیابی باید از متخصصان، کارشناسان و افراد بومی هر منطقه باشند اظهار کرد: امروز متاسفانه نمایشنامه ای که در کرمانشاه باید اجرا شود در شورای تهران تغییر می کند و به عنوان نمونه برخی از دیالوگ ها را حذف می کنند در حالیکه هر شورا در هر منطقه با حساسیت های آن منطقه آشنایی کامل دارد و شورایی در تهران چنین حساسیت هایی را درک نمی کند.

وی ضمن گلایه از کمبود سینما و زیرساخت های فرهنگی و هنری در استان کرمانشاه گفت: پیشکسوتان همه هنرها خصوصا تئاتر باید در سطح ملی دیده شوند به عنوان نمونه در خصوص آیین های کرمانشاه تحقیقاتی ۱۵ ساله انجام دادم و ۳۰۷ آیین را استخراج و ۷۰ آیین در قالب یک کتاب آماده چاپ است اما حمایت های لازم برای انتشار این کتاب انجام نمی شود که امیدواریم مسئولان به این دغدغه ها توجه و عنایت ویژه ای داشته باشند.

آموزش موسیقی غیرتخصصی و نظارتی روی آن نیست

عضو هیات موسس انجمن موسیقی کرمانشاه هم در این نشست بزرگترین دغدغه موسیقی را آموزش و نحوه نظارت بر آموزش های موسیقی دانست و تصریح کرد: امروز متاسفانه فنی و حرفه ای و مدارس هرکدام جداگانه در رده های سنی پایه آموزش های موسیقی ارائه می دهند در حالیکه با این سبک و سیاق نباید توقع داشته باشیم در چند سال ینده نخبه های موسیقی را به جامعه تحویل دهیم و این در حالی است که سایر کشورها در این زمینه بسیار خوب و هدفمند کار می کنند.

خانم آرام ضمن گلایه از اینکه چرا که استان کرمانشاه با همه ظرفیت های موسیقیایی که دارد نباید دانشگاه موسیقی داشته باشد، افزود: شهرهایی مانند خرم آباد و سنندج از چنین قابلیتی برخوردار هستند اما کرمانشاه از آن محروم است و موضوع دیگری که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم اجرایی کردن برنامه های استعدادیابی و برگزاری آموزش های رایگان است چرا که تجربه نشان داده که چنین برنامه هایی خروجی بسیار اثربخشی دارند.

بدون برگزاری جشنواره نباید انتظار پیشرفت داشت

رییس انجمن گرافیک استان کرمانشاه هم خواستار احیای هنرستان گرافیک این شهر شد و گفت: این هنرستان که قبلا خروجی خوبی داشت امروز به دلیل برخی اقدامات کارایی لازم را ندارد و از طرف دیگر اساسنامه ای که برای انجمن گرافیک تدوین شده غیرکارشناسی و غیرقابل اجرا است که باید در این خصوص فکری اساسی کرد.

روزبه حبیبیان با اشاره به اینکه انجمن گرافیک کرمانشاه در سال ۱۳۶۷ و قبل از تهران تشکیل شده است اما امروز اختیارات انجمن بسیار کاهش پیدا کرده است افزود: بسیاری از استان های همجوار ما هر ساله کارگاه ها و جشنواره های ملی زیادی را اجرا می کنند اما در استان کرمانشاه چنین رویدادهای برگزار نمی شود در حالیکه بدون برگزاری چنین رویدادهایی ما نباید انتظار و توقع پیشرفت در این زمینه را داشته باشیم.

انجمن عکاسی مظلوم‌ترین انجمن کشور است

رییس انجمن عکاسان استان کرمانشاه هم این انجمن را مظلوم ترین انجمن کشور دانست که از اول سال هیچگونه حمایتی دریافت نکرده است و گفت : این انجمن با ۵۰۰ عضو پیوسته و ۲۰۰ عضو وابسته در پنج شهرستان نمایندگی دارد و از طرف دیگر تجهیزات عکاسان از گران قیمت ترین تجهیزات است و اگر دوربین یا لنز یکی از همکاران بشکند باید هزینه های فراوانی را متحمل شوند و در عین حال برای خرید این تجهیزات تعرفه گمرکی هم لحاظ می شود.

آریان پور با اشاره به اینکه عکاسان استان کرمانشاه در ۳۰۰ رویداد بین المللی حضور داشته و هر ساله افتخارات بسیاری را کسب می کنند، افزود: این افتخارآفرینی ها به هیچ عنوان در استان و کشور دیده نمی شود و با این حال برای عضویت در صندوق هنر هم شرط برگزاری سه نمایشگاه را لحاظ می کنند که برپایی این نمایشگاه ها هزینه های فراوانی دارد و از توان عکاسان خارج است.

برگزاری جشنواره ها نیازمند حمایت استان ها است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه دغدغه اصلی صندوق اعتباری هنر خدمت به هنرمندان است، گفت: این صندوق بیش از ۹۰ هزار عضو دارد و بیمه تکمیلی ۲۷ هزار عضو را تقبل می کند و ماهیانه حدود ۵۴۰ میلیارد ریال در این زمینه هزینه می شود و در عین حال سال گذشته چهار هزار میلیارد ریال را به صورت بلاعوض پرداخت کرد اما با توجه به افزایش هزینه ها، بازنگری در عضویت اعضا ضروری است.

محمود سالاری از سلب عضویت حدود سه هزار نفر خبر داد و افزود: برخی دستگاه ها و مدیران برای کمک به نیروهای خود آنها را عضو صندوق کرده بودند در صورتیکه شرایط لازم را نداشتند اما با این حال نامه رسمی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاک نظر ما است و هرکدام از هنرمندان که چنین نامه ای را دریافت کنند می توانند بدون هیچ مشکلی عضو صندوق اعتباری هنر باشند و از مزایای آن بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه بودجه وزارتخانه در مجموع زیاد نیست و در حال چانه زنی در کلان بودجه هستیم، گفت: کل بودجه معاونت هنری یک هزار میلیارد ریال بوده و در عین حال کل بودجه تئاتر ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که باید در جشنواره ها و رویدادهای مختلف توزیع شود.

سالاری اضافه کرد: نکته قابل ذکر اینکه وزارتخانه سالانه به برگزاری ۴۰۳ جشنواره ملی کمک می کند و بیش از ۱۰۰ جشنواره هم تقاضای حمایت دارند و لذا انتظار داریم برخی از برنامه ها، رویدادها و جشنواره ها را با حمایت های استانی برگزار کنید همچنان که برخی از استان ها از ظریفت های استانی برای برگزاری رویدادهای خود استفاده می کنند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*