رشوه چیست ومجازات رشوه دهنده وگیرنده چیست ؟؟

رشوه چیست ومجازات رشوه دهنده وگیرنده چیست ؟؟

زمان انتشار : 2023/05/01 - 11:37

رشوه یعنی مالی یا وجهی به مامور دولت یا کارکنان شاغل در نهادهای عمومی در مقابل انجام یا عدم

انجام وظایف مرتبط با سازمان که ، برخلاف وظیفه اش انجام بدهد یا حق کسی را ضایع نماید و یا

حکمی خلاف واقع بدهد

جرم رشوه در ماده ۳ قانون مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری و ماده ۵۸۸ قانون تعزیرات جرم انگاری شده است.

طبق قانون مقرر در کشور ارتشاء به معنای رشوه گرفتن است به افرادی که رشوه را دریافت می کنند مرتشی و به افرادی که رشوه می دهند راشی گفته می شود.

شرایط تحقق جرم رشوه چیست؟

  1. مامور دولت بودن : مطابق ماده ۳ قانون مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری در جرم رشوه مرتکب جرم ( رشوه گیرنده ) باید از مستخدمین و مامورین دولتی باشد و کارمندان شرکت های خصوصی از شمول بحث خارج هستند. ولی راشی ( رشوه دهنده ) عموما عموم مردم هستند.
  2. عدم لزوم پنهانی بودن عمل : برای تحقق جرم رشوه نیازی نیست که این جرم در خفا و پنهانی صورت گیرد و شخصی در ملا عام به کارمند دولت مالی بابت انجام کاری می دهد مرتکب جرم گردیده است.
  3. عدم لزوم مالکیت راشی بر مال موضوع جرم : برای تحقق جرم رشوه نیازی نیست که رشوه دهنده مال خور را به عنوان رشوه به شخصی بدهد حتی اگر مال اشخاص دیگر را به عنوان رشوه به مرتشی بدهد باز هم جرم صورت گرفته است.
  4. غیر قابل توجیح بودن عمل مرتشی : دریافت کننده رشوه با این توجیه که در مقابل دریافت پول کار بیشتری را انجام داده است قابل توجیه نیست.
  5. عدم اهمیت میزان مال در تحقق جرم : برای تحقق جرم رشوه میزان مال دریافتی تاثیری در تحقق جرم ندارد ولی در میزان مجازات مرتشی تاثیر گذار است.
  6. مهم نبودن زمان پرداخت مال : برای تحقق جرم زمان پرداخت مال و دریافت وجه اهمیتی ندارد و می تواند بعد از انجام یا قبل از انجام کار باشد

با توجه به ماده ۳ و ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، مجازات جرم رشوه خواری، عبارت است از:

انفصال موقت از شش ماه تا سه سال : در صورتی که قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از بیست هزار ریال نباشد. البته چنانچه، کارمندی که مرتکب جرم ارتشا شده، در مرتبه مدیر کل یا هم درجه مدیر کل یا بالاتر باشد، مجازات وی، انفصال دائم از مشاغل دولتی خواهد بود.

از یک سال تا سه سال حبس و جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه اخذ شده و انفصال موقت از شش ماه تا سه سال: چنانچه، قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال باشد. البته اگر مرتکب، در مرتبه مدیر کل یا هم درجه مدیر کل یا بالاتر باشد، مجازات وی، انفصال دائم از مشاغل دولتی می باشد.

دو تا پنج سال حبس، به علاوه جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه گرفته شده و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق: چنانچه، قیمت مال یا وجه گرفته شده توسط کارمند دولت، بیش از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال باشد. در صورتی که کارمندی که مرتکب جرم ارتشا شده است، در درجه پایین تر از مدیر کل باشد، مجازات وی، انفصال موقت از شش ماه تا سه سال می باشد.

پنج تا ده سال حبس، به علاوه جزای نقدی، معادل قیمت مال یا وجه گرفته شده و انفصال دائم از خدمات دولتی و تا ۷۴ ضربه شلاق: چنانچه، قیمت مال یا وجه اخذ شده، بیش از یک میلیون ریال باشد. در این مورد نیز اگر مرتکب در مرتبه پایین تر از مدیر کل باشد، مجازات وی انفصال موقت از شش ماه تا سه سال خواهد بود.

ضبط مالی که به عنوان رشوه داده شده، به نفع دولت: به عنوان مجازات تعزیری رشوه دهنده یا همان راشی.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*