ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند؛ روسیه معلق شد

ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند؛ روسیه معلق شد

زمان انتشار : 2023/02/25 - 19:32

اکوایران: «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) طی بیانیه‌ای اعلام کرد، ضمن ادامه قرار گرفتن ایران و کره شمالی در لیست سیاه این سازمان، عضویت فدراسیون روسیه را نیز معلق کرده است.

به گزارش اکوایران، هم‌زمان با آغاز دومین سال حمله روسیه به اوکراین، «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در بیانیه‌ای اعلام کرد از آن‌جا که جنگ‌ کنونی با اصول این سازمان مغایرت دارد، عضویت روسیه در این سازمان را تعلیق کرد. در این بیانیه، این سازمان هم‌چنین «جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» را به شدت محکوم کردد.

این بیانیه تاکید می‌کند: «اقدامات فدراسیون روسیه به طور غیرقابل قبولی در تضاد با اصول اصلی «اف‌ای‌تی‌اف» با هدف ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی جهانی است. همچنین نشان دهنده نقض فاحش تعهد به همکاری بین المللی و احترام متقابل است و با توجه به موارد فوق، تصمیم به تعلیق عضویت فدراسیون روسیه گرفته‌ایم.»

این گروه مستقر در پاریس که با پولشویی و پیشگیری از تامین مالی تروریسم سرو کار دارد در بیانیه خود آورده که مسکو در جریان جنگ در اوکراین اصول این نهاد را نقض کرده است. این نهاد گفته اقدامات روسیه به شکل غیر قابل قبولی با اصول این نهاد ناظر مالی که هدفش ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی جهانی است، مغایرت دارد.

همزمان یکی از اعضای این نهاد ناظر به رویترز گفت که قطر به لحاظ انطباق فعالیت های فنی اش با استانداردها قوی عمل می کند اما این کشور خلیج فارس باید در مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر زمینه ها پیشرفت هایی را از آن خود کند. قطر فعلا به این اظهار نظر پاسخی نداده است. با این همه نهاد ناظر تاکید کرد که قطر باید کسب اطلاعات در باب مالکیت نهایی شرکت ها را تسهیل کرده و همچنین می بایست اقدام هایی را برای توقف هرگونه تامین مالی سلاح های کشتار جمعی تقویت کند.

 گروه ویژه اقدام مالی همچنین اعلام کرده نیجریه و آفریقای جنوبی در لیست خاکستری این سازمان قرار گرفته و بررسی وضعیت ایران و کره شمالی از فوریه سال ۲۰۲۰ متوقف شده و این کشورها همچنان در فهرست سیاه قرار دارند.

FATF مدعیست تهران در سال ۲۰۱۷ متعهد شد تا کمبودهای راهبردی در مقرارت و قوانین را جبران کند. اما مهلت ایران برای تصویب قوانین مربوطه در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. گروه ویژه اقدام مالی از اکتبر سال ۲۰۱۹ به اعضای خود هشدار داده که روابط مالی با ایران اقدامات نظارتی مضاعف ضروری است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*