در آمد ۴۶ میلیارد دلاری ترکیه از محل  گردشگری درسال ۲۰۲۲

در آمد ۴۶ میلیارد دلاری ترکیه از محل گردشگری درسال ۲۰۲۲

زمان انتشار : 2023/02/06 - 01:44

درآمد گردشگری کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲ به رکورد بیش از ۴۶ میلیارد دلار رسید این میزان در مقایسه با سال قبل افزایش ۵۳ درصدی داشته است.

پایگاه خبری موج نو نیوز به نقل از تسنیم، درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۴۶٫۳ میلیارد دلار رسید و این در شرایطی است که کسری تجاری این کشور به بیش از ۱۰۹ میلیارد دلار افزایش یافت.

مطابق اعلام آمار وزارت گردشگری ترکیه، درآمد این کشور از صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۳ درصدی را تجربه کرده است که این رقم نیز قبل از همه‌گیری ویروس کرونا و به صورت مشخص در سال ۲۰۱۹ که درآمدی در حدود ۳۴٫۵ میلیارد دلار بود، رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند.

همچنین آمارهای وزارت گردشگری ترکیه حاکی از بازدید ۴۴٫۶ میلیون نفر گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۲ از ترکیه است که این تعداد در سال ۲۰۱۹ که به نوعی اوج رونق گردشگری بود، تعداد ۴۵٫۱ میلیون نفر در سال بود.

در این میان گردشگران آلمانی با ۵٫۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه در سال ۲۰۲۲ داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵٫۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳٫۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲٫۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲٫۳ میلیون نفر قرار دارند.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر به دلیل عدم انتشار بیشتر ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲ ملغی شد. گردشگران روسی که تا قبل از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین در رتبه دوم بعد از آلمانی از نظر ورود به ترکیه بودند، به دلیل اعمال محدودیت‌های پروازی توسط کشورهای غربی، ورودی این گردشگران از ترکیه افزایش پیدا کرد.

همچنین تخمین زده می‌شود که صدها هزار روسی در سال ۲۰۲۲ به ترکیه نقل مکان کرده که باعث انتقال سرمایه بیشتری به واسطه خرید خانه و انجام سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

“مهمت ارسوی”؛ وزیر گردشگری ترکیه پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۳ درآمد گردشگری به ۵۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که با افزایش گردشگران خارجی به سواحل مدیترانه و همچنین مکان‌های تاریخی و فرهنگی این کشور، واردات انرژی با افزایش بیش از ۹۰ درصدی به ۹۶٫۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.

تهاجم روسیه علیه اوکراین در سال گذشته در ابتدا قیمت نفت و گاز را دستخوش افزایش بسیار قرار داد و ترکیه را که تقریباً تمام انرژی خود را وارد می‌کند، تحت فشار قرار داد. همین امر باعث کاهش نرخ و سقوط ارز در سال ۲۰۲۱ شد که موجب کاهش ۴۴ درصدی ارزش لیر شد و در رهگذر آن تورم در سال ۲۰۲۲ به بالای ۸۵ درصد رسید.

همین ضعف ارز و کاهش ارزش لیر موجب ارزان‌تر شدن مقصد ترکیه برای گردشگران خارجی شد و موجب جذب بیشتر گردشگران اروپایی و عرب در سال ۲۰۲۲ شد. داده‌ها نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم، درآمد گردشگری با ۲۲٫۲ درصد افزایش به ۱۱٫۳۷ میلیارد دلار رسیده است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*