حقوق اساتید حق‌التدریس به صورت ماهانه پرداخت می‌شود

حقوق اساتید حق‌التدریس به صورت ماهانه پرداخت می‌شود

زمان انتشار : 2022/05/04 - 22:05

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم گفت: براساس ضوابط بودجه ۱۴۰۱ هرگونه پرداختی به اساتید حق التدریس باید به طور ماهانه انجام شود.

پایگاه خبری ، تحلیلی موج نو نیوز :محمد افکانه مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم در یک برنامه رادیویی وضعیت اساتید حق التدریس دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

وی درباره تدابیر وزارت علوم برای ساماندهی اساتید حق التدریس گفت: حق التدریس برای اساتید به این نحو است که برای دانشگاه‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که برای برخی دروس یا رشته‌های خاص عضو هئیت علمی استخدام کند یا در آن منطقه فارغ التحصیل در رشته مذکور به سختی یافت می‌شود، برای همین یک یا دو یا حتی ۴ تا ۵ درس را به یک استاد حق التدریس اختصاص می‌دهند، به عبارت دیگر به هیچ نحوی یک قرارداد تمام وقت بین استاد و دانشگاه بسته نمی‌شود.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم در خصوص این سوال که بار دانشگاه‌ها بر دوش اساتید حق التدریس است و این روند استثمار به حساب نمی‌آید؟ افزود: عموماً افرادی که اکنون عضو هیئت علمی هستند یک دوره کوتاه یا طولانی حق التدریس را تجربه کرده و با آن بیگانه نیستند اما نکته مهم اینجاست که باید تعریف از شغل و تمام وقت بودن مشخص شود.

وی افزود: اگر عضو هئیت علمی به عنوان مثال استادیار ماهانه ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، وی ۱۰ واحد درس ارائه می‌دهد اما در کنار آن کلی وظایف پژوهشی و وظایف مختلف دارد. وی در ازای قرارداد و در ازای شغلی که دارد مبلغی را ماهانه دریافت می‌کند. ولی از منظر دانشگاه وقتی با یک استاد حق التدریس قرارداد بسته می‌شود به این معناست که دانشگاه در دو یا سه درس نیاز به کمک استاد دارد. استاد تدریس ۳ دروس را برعهده می‌گیرد و در هفته یک یا دو روز برای دانشگاه وقت اختصاص می‌دهد. و این وقت فقط به آموزش اختصاص داده می‌شود. به طبع در ازای این روند مبلغی به استاد حق التدریس پرداخت می‌شود. 

وی یادآورشد: اولین حق التدریس دریافتی من برای یک ترم و ۱۱ واحد ۷۰۰ هزار تومان بود. یعنی این مبلغ دقیقاً کرایه رفت و برگشت من از تهران به سمنان بود. می‌خواهم بگویم مبلغ دریافتی در ازای آموزش، پرداخت می‌شود.

افکانه درباره اینکه آیا این قاعده نباید تغییر کند و اینکه چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، ادامه داد: مطمئناً باید تغییر کند. البته باید در دو مورد توضیح بدهم. این توضیحات در رسانه نیز منعکس شده است. یک نکته چالش برانگیز پرداخت دستمزد در آخر ترم با تأخیر بود که در ضوابط بودجه ۱۴۰۱ به صراحت آمده و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را در مصاحبه‌ای مجزا اعلام کرده‌اند که هرگونه پرداختی باید به طور ماهانه انجام شود. اکنون دانشگاه‌ها موظف شده‌اند مدل پرداخت را ماهانه انجام دهند. یعنی این قانون از ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود و حتی برای ما که در این حوزه فعالیت می‌کنیم قسمتی از قراردادهای حق التدریس از اردیبهشت ماهانه واریز می‌شود.

افکانه با اشاره به مشکلات جذب اساتید حق التدریس ادامه داد:حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کل اساتید حق التدریس در دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام نور، فنی حرفه‌ای یا آزاد مشغول به کار هستند. هرکدام از آنها ضوابط و متولیان خود را دارند. اگر هم من نکته‌ای در اینجا می گویم در حیطه ۱۰۶ دانشگاه سراسری است که وزارت علوم آنها را مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: ما در قسمت وزارت علوم اساتید حق التدریس کمتری داریم که این امر شامل مطالبه‌ای که شما مطرح کردید نیز می‌شوند. این امر خیلی خوب است که چون بدنه زیادی از اساتید حق التدریس در علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای تدریس می‌کنند، با متولیان این دانشگاه‌ها هم صحبت کنید و دلایل آنها را نیز بشنوید. ولی در جلسات مشترکی که با این دوستان برگزار می‌شود و پیگیری‌های آنها را مشاهده می‌کنیم، روال جذب هیئت علمی سالانه ۱۵۰۰ یا ۲ هزار نفر است و حتی دو سال پیش ۳ هزار نفر در یک سال جذب هئیت علمی شده اند.

افکانه افزود: یعنی به اندازه نیاز سیستم آموزش عالی جذب انجام می‌شود و فراخوان آن وجود دارد. سیاستگذاری بر این اساس است که برای یک سری دروس محدود از حق التدریس استفاده شود. بنابراین باید بیشتر این بحث به سمت فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی برده شود.

وی گفت:من متولی آن بخش نیستم ولی با توجه به پیگیری دوستان در جلسات دیده‌ام که آنها نیز عزم جدی دارند تا بتوانند هیئت علمی بیشتری را برای رشته‌هایشان جذب کنند. ولی مطمئناً یکی از مهمترین دلایل این امر مانند بقیه بحث‌های امروز ما دلایل اقتصادی است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*