کسانی که فریاد شفافیت سر می دهند چطور فقط مقابل مجلس موضع شفافیت می گیرند

کسانی که فریاد شفافیت سر می دهند چطور فقط مقابل مجلس موضع شفافیت می گیرند

زمان انتشار : 2020/01/25 - 00:54

معاون قوانین مجلس گفت: کسانی که فریاد شفافیت سر می‌دهند چطور فقط مقابل مجلس به عنوان شفاف ترین نهاد موضع شفافیت می‌گیرند اما راجع به سایر نهادهایی که عملکردشان در افکار عمومی خیلی شفاف نیست سخنی نمی‌گویند.

 پایگاه خبری موج نو نیوز :موضوع شفافیت آرا نمایندگان در حالی این روزها به دغدغه جدی برخی گروه‌ها تبدیل شده که محدود شدن آن تنها به “علنی شدن رای نمایندگان مجلس” به نوعی شائبه سیاسی کاری در  طرح آن را تقویت می کند.

این درحالیست که برخی معتقدند مجلس شورای اسلامی در شرایطی در مرکز توجه برای شفاف سازی قرار گرفته که این نهاد به عنوان  شفاف ترین نهاد در کشور عمل کرده و تمامی مذاکرات آن از طریق حضور مستقیم رسانه ها در معرض دید افکار عمومی قرار دارد، در مقابل نه تنها آرا، بلکه مشروح مذاکرات بسیاری از مجموعه های تصمیم ساز و تصمیم گیر از دید مردم پنهان است. موضوعی که حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس هم آن را تایید کرده و به می گوید: اگر طرفدار شفافیت آرا هستیم باید شفافیت در همه نهادهای تصمیم گیر و قانونگذار اعم از مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان، مجلس خبرگان و … را مدنظر داشته باشیم.

شفافیت منجر به کاستن از دامنه فساد می شود

او با بیان اینکه شفافیت امری بسیار مهم بوده که از جهات مختلف می‌تواند اهمیت داشته باشد به گفت: شفافیت نه تنها منجر به کاستن از دامنه فساد می شود بلکه از این منظر که مردم به عنوان ولی نعمتان  مسئولین، علاقه مند به آگاه شدن از تصمیم مسئولان و نهادهایی که مستقیم یا غیرمستقیم از سوی آنها گمارده می‌شوند هستند بسیار قابل توجه است.

کسانی که فریاد شفافیت سر می دهند چطور فقط مقابل مجلس موضع شفافیت می گیرند

وی شفافیت در همه نهادها را مطالبه‌ای به حق دانست و افزود: به ضرس قاطع می توان گفت امروز مجلس شفاف ترین نهاد در کشور است زیرا علاوه بر پخش مستقیم تمامی مذاکرات، مشروح مذاکرات هم به چاپ می رسد، ضمن اینکه نمایندگان هم در مصاحبه های مختلف به طرح دیدگاه های خود می پردازند؛ در چنین شرایطی این سوال مطرح است که کسانی که فریاد شفافیت سر می دهند چطور فقط مقابل مجلس به عنوان شفاف ترین نهاد موضع شفافیت می گیرند اما راجع به سایر نهادهایی که عملکردشان در افکار عمومی خیلی شفاف نیست سخنی نمی گویند.

معاون قوانین مجلس ادامه داد: اگر طرفدار شفافیت هستیم باید شفافیت را در همه نهادها همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و هیات دولت خواستار باشیم؛ آیا امروز مردم از مشروح مذاکرات و مسائلی که در این نهادها مطرح شده و آرایی که داده می شود اطلاع دارند؟ اگر ندارند تبعا باید این حساسیت درباره آنها هم وجود داشته باشد.

آیا آرای اعضای شورای نگهبان درباره صلاحیت افراد علنی است؟

وی ادامه داد: به طور مثال آیا آرای اعضای شورای نگهبان چه درباره بررسی مطابقت قوانین با شرع و قانون اساسی و چه در مورد تایید صلاحیت‌ها مشخص است که اعضای شورای نگهبان راجع به قوانین یا صلاحیت افراد چه رایی اعم از مثبت یا منفی داده اند منبع ک خبر فوری

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*