کنگره ملی امیرکبیر به کار خود پایان داد

کنگره ملی امیرکبیر به کار خود پایان داد

زمان انتشار : 2020/01/15 - 09:07

نخستین کنگره ملی “امیر کبیر، امیر وقف” عصر سه شنبه با سخنرانی تعدادی از میهمانان به کار خود پایان داد.


پایگاه خبری موج نو نیوز به نقل از ایرانا :نخستین کنگره ملی امیرکبیر، امیر وقف با هدف آشنایی بیشتر آحاد جامعه بقیش دانشجویان و جوانان با ابعاد زندگی و حیات و فکری سیاسی امیرکبیر و معرفی زوایای پنهان شخصیت وی به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، دانشگاه امام صادق و بنیان صیانت از حقوق شهروندی در چهار بخش علمی ادبی هنری و فضای مجازی برگزار شد.
حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی دبیر کنگره ملی امیر کبیر، در آیین اختتامیه این کنگره ملی با بیان اینکه قرآن کریم می فرماید باید از زندگی گذشتگان درس گرفت، گفت: امیرکبیر در سالهای گذشته فردی مخلص، مذهبی و مردمی با حالات انقلابی بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از زوایای وجودی زندگی توجه امیرکبیر به مساله وقف بوده است، افزود: این کنگره به منظور بازگو کردن سرمایه های علمی ، مذهبی کشور است، امیرکبیر فردی است که جهانیان باید از زندگی او عبرت بگیرند.
به گفته دبیر کنگره، بازگو کردن زندگی و نقاط مثبت افراد مذهبی و بزرگان کشور سبب ادامه کارهای مثبت می شود.
حجت الاسلام میرلوحی، افزود: به دنبال ادامه خدمات سازمان اوقاف بویژه برجسته سازی مسئله وقف، بازگو کردن فعالیت های امیر کبیر در حوزه وقف اهمیت بسیار زیادی دارد. سازمان اوقاف درصدد است تا فرهنگ وقف در میان مردم نهادینه شود.
عقلانیت ثمره وجودی امیرکبیر بود
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: در ۵ سال فعالیت امیرکبیر علاوه بر این که یک پادشاه بی عرضه روی کار بود، فقر در کشور دامن گیر بسیاری از مردم بود.
وی افزود: امیرکبیر سنگ بنای بسیاری از کارها را گذاشت، امیر کبیر به همگان نشان داد که در ایران حتی در شرایط بد هم می توان کار مناسب انجام داد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عقل و عقلانیت را شرط انجام امور تاثیر گذار در جامعه دانست و یادآور شد: در جامعه باید افراد عاقل، باتقوا و با علم مورد اعتنا قرار گیرند، نداشتن علم سبب می شود که افراد زیر سلطه قرار گیرند.
توکلی تاکیدکرد که باید علم در کشور توسعه یابد و باید براساس علم و عقل کار کرد.
وی داشتن سلامت مالی و اخلاقی را از مهم ترین خصوصیت امیرکبیر دانست و خاطر نشان کرد: کارهای جامعه از وقتی خراب می شود که امکانات براساس استحقاق تقسیم نشود و براساس ارتباطات میان افراد توزیع شد.
توکلی عنوان کرد: ثمرات وجودی امیرکبیر عقل و سلامت بود، برای استفاده از نعمت ها و برکات باید از عقل و سلامت حفاظت کرد.
جایگاه وقف در اقتصاد مقاومتی
حجت الله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه این مراسم درباره جایگاه وقف در اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: نظام اقتصادی اسلامی بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آیینه زمان و مکان است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است، چرا که در شرایطی پر از خصومت اقتصادی قرار داریم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد که مقدمات علمی بخش وقف در اقتصاد مقاومتی باید مکتب اقتصادی اسلام را به درستی شناخت، همچنین شناسایی فضای کنونی و ظرفیت ها نیز اهمیت بسیاری دارد.
به گفته عبدالملکی ، در اقتصاد اسلامی سه اصل عدالت، جهاد و عزت اقتصادی مطرح است که وقف یکی از خروجی‌های عدالت و جهاد اقتصادی محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه وقف در شناخت ظرفیت‌ها و شناخت خصومت‌های اقتصادی تاثیرگذار است، گفت: ظرفیت وقف در ایران بسیار بالا است و حدود ۲ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌های بخش اوقاف ایران است.
امیرکبیر عالمانه با موضوعات برخورد می کرد
آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این مراسم در مورد شخصیت امیرکبیر اظهار کرد: وقتی کسی در جایگاه و مسندی قرار گیرد که طبق روایت جایگاه امور بندگان است و درست و به حق عمل کند، بی شک جلوه گر می شود.
وی افزود: امیرکبیر بالاترین جایگاه مدیریتی را در مقطعی به حق و براساس لیاقت، شایستگی، تقوا و تعهد بدست آورد، پدر امیر کبیر آشپز بوده و پس از مدتی توانستند استعدادهای وی را را کشف کنند و به لیاقت وی پی می برند.
به گفته قائم مقامی، امیرکبیر مراحل مدیریت را مرحله به مرحله طی می کند و یکباره در مسند صدراعظم قرار نمی گیرد ، بنای کار خود را به اصلاحات به معنای واقعی می گذارد و سعی در اصلاح همه چیز داشت، از این رو خداوند هم به او کمک می کند تا بتواند درست عمل کند.
وی با بیان اینکه امیرکبیر یک انسان مصلح و مستقل و متدین بود، عنوان کرد: علت تنفر غرب یعنی روسیه و انگلیس از امیرکبیر این بود که دیکته های آنها را نپذیرفت و عالمانه و فعال با موضوع برخورد می کرد. امیر کبیر شخصیت الهی داشت و به دلیل اینکه جایگاه طاهری و باطنی داشت، خداوند مقام واقعی به او عطا کرد.
امیر کبیر برای جامعه تلاش کرد
سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم هم در سخنانی گفت: گاهی زمانه خود را می بینیم و می خواهیم با امیرکبیر مقایسه کنیم اما کار امیر کبیر در دوره ای که همه به دنبال عیاشی بودند، دشوار بود.
وی افزود: امیرکبیر می دانست دوره صدارت و مسئولیت کوتاه است بنابراین با شتاب کار می کرد. از ایمان و عمل صالح امیرکبیر نشانه های بسیاری وجود دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: امیرکبیر برای عزت و عظمت جامعه اسلامی تلاش کردت، امیرکبیر صدر اعظمی بود که اعتقاد خود به احکام شرعی را حفظ می کرد و در شرایط سخت خدمات به یاد ماندنی به یادگار گذاشت.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مروجان علم و دانش فرهیختگی دشمن بسیار دارند، گفت: امیرکبیر مجاهدت داشت و یک انسان یک بعدی نیست و ابعاد بسیاری دارد و همچنین با توجه وی به مسئله وقت برای جامعه تلاش های بسیاری کرد.
درک بالا وجه اشتراک امیرکبیر و سردار سلیمانی
موسی فقیه حقانی، رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران درباره ویژگی های دوران امیرکبیر نیز در پایان این مراسم گفت: وجه اشتراک امیرکبیر و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را می توان در درک بالا و اعمال هوشمندانه دانست، در شرایط فعلی هم نباید از عمق استراتژیک کشور در منطقه غافل شد.
وی افزود: انگلیسی ها هنگام استعمار هند، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه را مانعی برای رسیدن به اهداف خود می دانست ، از این رو نقشه نفوذ در ایران، تضعیف ایران، تجزیه ایران و در نهایت نابودی را کشید که تصمیم داشتند تا پایان جنگ جهانی اول ایران را نابود کنند. این کشورها در حال حاضر نیز به دنبال همین اهداف هستند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*