
حنیفه قبادی؛ الهامبخش کودکان و پاسدار فرهنگ ایرانی
کرج – علی دلیری زنجانی، خبرنگار حقوق شهروندی:در روزگاری که آموزش و پرورش گاهی در چارچوبهای خشک و محدود گرفتار میشود، زنان خلاق و فرهنگی همچون حنیفه قبادی، مسیر روشن و الهامبخشی برای نسل آینده ترسیم میکنند. بانویی که با بیش از ۲۵ سال تجربه معلمی، شعر، موسیقی و خلاقیت را به سرمایهای برای تربیت کودکان و نوجوانان تبدیل کرده و همواره پاسدار فرهنگ و ارزشهای انسانی بوده است.

مسیر علمی و ادبی
حنیفه قبادی، متولد نورآباد لرستان و دانشآموخته دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی، با پژوهشهای نوآورانه خود در ادبیات کودک، توجه جامعه فرهنگی و علمی کشور را جلب کرده است. کتاب ارزشمند او، «عناصر عامه در شعر کودک و نوجوان» با مقدمه استاد برجسته دکتر عباسعلی وفایی، نشاندهنده نگاه علمی و خلاقانه او به ادبیات کودک است. ارتباط و همکاری مستمر او با اساتیدی چون دکتر میرجلالالدین کزازی و دکتر فاطمه راکعی، نشاندهنده تعهد عمیق او به رشد علمی و فرهنگی است.
مدرسهای برای پرورش خلاقیت و مهارتهای زندگی
قبادی با راهاندازی مدرسه غیردولتی در کرج، فضایی فراهم کرده است که کودکان در آن مهارتهای زندگی، کار گروهی و خلاقیت را تجربه کنند. در این مدرسه، رقابتهای بیهدف جای خود را به یادگیری مشارکتی و رشد فردی دادهاند و دانشآموزان با حفظ هویت فرهنگی ایرانی، آموزش میبینند. او معتقد است:
“هر کودک حق دارد در محیطی امن و الهامبخش، استعدادها و خلاقیتهای خود را کشف کند.”
🎶 ادبیات، موسیقی و شطرنج؛ ابزارهای پرورش ذهن و روح
حنیفه قبادی استاد سهتار و شطرنج نیز هست و باور دارد هنر و موسیقی میتوانند ذهن و روح کودکان را پرورش دهند. علاقه او به ادبیات کودک و بررسی آثار صمد بهرنگی، از جمله سفر به رود ارس برای شناخت زندگی او، نشاندهنده تعهد عمیقش به آموزش با محوریت ارزشهای انسانی است. او میگوید:
“صمد بهرنگی در ادبیات کودک بیهمتاست و قابل تکرار نیست. ادبیات و هنر، دریچهای به دنیای ناشناخته ذهن و روح ما هستند.”
عشق به شعر و فرهنگ پارسی
حنیفه قبادی عاشق ادبیات کلاسیک و معاصر است؛ فردوسی و مولوی را میستاید و زندگی و شعر فروغ را تجربه میکند. برای او ادبیات و هنر ابزاری برای کشف خلاقیت، احساس و درک عمیقتر انسانها هستند و نقش کلیدی در شکلدهی هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند.
الهامبخش نسل آینده و جامعه فرهنگی
حنیفه قبادی نه تنها معلمی متعهد، بلکه پاسدار فرهنگ ایرانی و الهامبخش کودکان و نوجوانان است. حضور فعال او در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، نشان میدهد چگونه یک معلم میتواند با خلاقیت، عشق و تعهد، جامعه را متحول کند. نگاه انسانی و شاعرانه او، نسل آینده را قادر میسازد حق واقعی خود در تجربه آموزش خلاق و فرهنگی را داشته باشد و فردایی روشنتر بسازد.




