
موضوع : جنگ، بحران، ریسک و کسب و کار
علی جوانمردی تحلیل گر اقتصادی : مدیریت ریسک در شرایط عادی به تغییرات اقتصادی یا مالی مربوط میشود. برای شرکتهایی که وارد بازارهای بیثبات سیاسی در خاورمیانه میشوند، این مفهوم پیچیدهتر میشود. در مواجهه با حکومت های مختلف، اختلالات زنجیره تأمین، بازارهای رو به کاهش، اختلافات بین المللی نامشخص، تناقضات قانونی و نظارتی و تهدید حمله یا جنگ، انجام تجارت در برخی از کشورها میتواند مدیران کسب و کار را به اعماق قلمرو ناشناختهها ببرد.
در فهرست فوربس از پرخطرترین کشورهای جهان برای انجام تجارت، شش کشور خاورمیانه، افغانستان، سوریه، ایران، عراق، سودان و یمن، در افراطیترین انتهای این مقیاس رتبهبندی شدند. برای کشورهایی که از آشفتگی سیاسی بیرون میآیند، لیبی، مصر، الجزایر، وضعیت خیلی بهتر نیست.
اما برای کسب و کارهایی که ریسک میکنند (و زنده میمانند)، پاداشهای بلندمدت در این بازار به سرعت در حال گسترش میتواند زیاد باشد.
آرماند فارس رئیس و مدیر عامل گروه شرکتهای مرکاپار، که کالاهای دارویی را به لبنان، سوریه و سودان عرضه میکند، میگوید: کار در مناطق جنگی و بازارهای بیثبات سیاسی نیازمند انعطافپذیری، دانش و صبر فراوان است.
انعطافپذیری، نوآوری و داشتن شرکای محلی در منطقه، کلید بقا است. افرادی که منطقه، محیط، شبکهها و فرهنگ بازار هدف را میشناسند، شانس بیشتری برای جلوگیری از مشکل دارند و میتوانند از میان میدانهای مین عبور کنند چون میدانند کدام مقررات دولتی نیاز به اقدام فوری دارد و کدام تشریفات ضمنی باید رعایت شود. در یک کسب و کار فعال، مسئله این است که خود را تا حد امکان با دانش در مورد وضعیت محیط و بحران یا جنگ، مسلح کنید. برای اینکه بتوانید تعیین کنید چه زمانی تنشها و درگیریهای اساسی ممکن است به درگیریهای خشونتآمیز جوامع تبدیل شودباید اطمینان حاصل کنید که شرکتها و تصمیمات شان، آن بحران را تشدید نمیکند. مدیران کسب و کارها باید از آنچه در پیش است آگاه باشند، بدانند که چگونه از مناطق پرخطر دوری کنند و در عین حال حضور خود را حفظ کنند. میلیونها نفر در شرایط جنگی زنده میمانند، هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکتها نتوانند. نوآوری برای بقا یکی از بهترین راههاست، کسب و کارها باید در یافتن راههای جدید برای ارائه کالاها و خدمات به بازار و مدیریت یک کسب و کار در شرایط تشدید بحران و متغیر، خلاق باشند. نوآوری در شرایط بقا بسیار ناامیدکننده است، نوآوری برای حفظ استانداردها به جای نوآوری برای بهبود کیفیت و خدمات یک قدم عقبتر نگه مان می دارد . اما بقا به این معنی است که شما باید از همان شیوههای خوب ذخیرهسازی و توزیع مانند زمانی که در یک کشور عادی هستید، پیروی کنید و بی اینکه بحران ها و جنگ روی تجارتتان تأثیر بگذارد فکر کنید با اینکه غیر ممکن بنظر می رسد برای بقا باید چنین کرد