
پیشبینی میشود هزینههای جهانی روی سیستمهای فناوری اطلاعات در سال ۲۰۲۵ از ۵.۶ تریلیون دلار فراتر رود که نسبت به سال ۲۰۲۴، ۱۰ درصد افزایش نشان میدهد. خدمات، با هزینه جهانی پیشبینیشده بیش از ۱.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵، پرسرمایهترین بخش فناوری اطلاعات هستند.
شرکتهای بزرگ همچنان در فناوریهای کسبوکار دیجیتال سرمایهگذاری میکنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند، وارد بازارهای جدید جهانی شوند، جریانهای درآمدی جدید را باز کنند و عملیات تجاری را سادهتر کنند.
پیشبینی ۵ تریلیون دلاری برای هزینههای فناوری اطلاعات IT در سراسر جهان طبق آخرین مطالعه بازار جهانی صورت گرفته است. این تخمین در حالی که هوش مصنوعی مولد GenAI سر و صدای زیادی به پا کرده است، وممکن است رشد هزینههای فناوری اطلاعات را به طور قابل توجهی تغییر دهد.
توسعه بازار فناوری اطلاعات سازمانی نیز فاکتور مهمی برای بررسی است. GenAI همه چیز را تغییر خواهد داد، و مانند IoT، بلاکچین و سایر روندهای بزرگی که قبلاً تجربه کردهایم، تأثیر قابل توجهی بر هزینههای فناوری اطلاعات خواهد گذاشت.سال جاری، سالی است که سازمانها واقعاً در برنامهریزی برای نحوه استفاده از GenAI سرمایهگذاری میکنند. با این حال، هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی ممکن است توسط نیروهای سنتیتر، مانند سودآوری و الزامات نیروی کار هدایت شود.خدمات مدیریتشده فناوری اطلاعات شاهد افزایش رشد خواهد بود و برای اولین بار به بزرگترین بخش هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی تبدیل میشود. این امر عمدتاً به دلیل سرمایهگذاری شرکتها در پروژههای بهرهوری سازمانی و بهینهسازی گردش کار است. این سرمایهگذاریها در این دوره از عدم قطعیت اقتصادی بسیار مهمتر خواهند بود.
شرکتها همچنان به دنبال کاربردهای بیشتری برای فناوری کسب و کار هستند و فناوری اطلاعات از پشت صحنه به سمت دفتر مرکزی حرکت کرده و اکنون درآمدزا است، تا زمانی که یک فرآیند ثابت برای نحوه و محل استفاده از فناوری در یک شرکت وجود نداشته باشد، نمیتوان یک ارتباط مستمر در هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی را در نظر گرفت.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که برای تأمین مالی و راهاندازی ابتکارات یا پروژههای جدید و برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات سازمانی ، مدیران ارشد به سطوح بالاتری از کاهش ریسک و اطمینان بیشتر از نتایج تجاری مطلوب نیاز خواهند داشت. این امر چالش قابل توجهی را برای ورود به بازار برای فروشندگان فناوری اطلاعات ایجاد میکند.
مهم این است که برای جلب اعتماد و تضمین معاملات، فروشندگان IT و فناوری اطلاعات باید فراتر از مشخصات فنی حرکت کنند و گزارههای ایجاد ارزش را با اهداف استراتژیک هر مدیر ارشد کسب و کار تطبیق دهند. کمیسازی بازگشت سرمایه، ترجمه اصطلاحات فنی به زبان تجاری و ارائه مدلهای انعطافپذیر، کلید همسویی با خواستههای مشتری است.
علی جوانمردی:تحلیل گر اقتصادی، توسعه دهنده برند ایرانی، فعال در زمینه فناوری اطلاعات، صاحب کسب وکار