فرهنگیان فرماندهان جنگ نرم هستند

فرهنگیان فرماندهان جنگ نرم هستند

زمان انتشار : 2024/05/02 - 11:22

رضا قاسم پورپایگاه خبرنگار پایگاه خبری موج نو نیوز :

ضمن گرامیداشت روزجهانی کارگر و هفته معلم و در راستای رسالت روشنگری و شفاف‌سازی مواضع کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم کرج فردیس،اشتهارد و آسارا اقدام به مصاحبه تخصصی با تک تک کاندیداها در خصوص “چالش‌های آموزش و پرورش” کرده است آنچه ذیلا می‌خوانیم پاسخ‌های “مهندس مصطفی سعیدی سیرایی” به سوالات ماست به محض دریافت پاسخ‌‌های “مهندس علی شیرین‌زاد” دیدگاه‌های ایشان نیز منعکس خواهد شد.

مهندس سعیدی:
با عرض سلام و احترام به جامعه دلسوز فرهنگیان و با عنایت به تفصیلی بودن پاسخ ها و سنجیدن جوانب امر در دقیق تر شدن آن نهایتا برای امتثال امر و در حد حوصله عزیزان به اختصار پاسخ هایی تهیه و به شرح ذیل به حضورتان تقدیم می گردد‌؛

📌جنابعالی به عنوان فردی مطلع و موثر، مشکل اصلی آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در صورت صلاحدید راهکار مدنظرتان را بیان فرمایید.

به نظر اصلی ترین مشکل در مجموعه آموزش و پرورش مدیریتی می باشد که با انتخاب مدیران تحول گرا و جسور می توانیم مطابق سند تحول بنیادین حرکت نموده و شاهد اتفاقات مثبت در این مجموعه باشیم.

📌در صورت انتخاب، آموزش و پروش اولویت چندم برنامه کاری شما خواهد بود؟ برای احیای شان و منزلت برباد رفته معلم چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟

آموزش و پرورش از مهم ترین بخش های هر جامعه ای محسوب می شود که برای حل مشکلات بصورت ریشه ای باید به این بخش توجه شود و باور بنده این است که نه تنها نمایندگان محترم مجلس بلکه این بخش باید جز چند اولویت اول هر مسئولی در جمهوری اسلامی باشد.

📌همانطور که مستحضرید لایحه نظام هماهنگ پرداخت کار‌کنان دولت در دهه هشتاد مطرح بود و پس از تصویب با تبصره‌‌های بی‌شمارش عملا از حیز انتفاع ساقط شد و بعدها شکل اخته آن در قاموس لایه رتبه‌بندی معلمان طرح موضوع گردید این لایحه پس از تصویب در مرحله اجرا در دولت سیزدهم نیز چون شیر بی یال و دم (مثنوی معنوی) رگ و ریشه‌هایش خشکید و در مرحله عمل رتبه بندی که قرار بود باعث کیفیت‌بخشی آموزشی شده و حال معلم را خوب کند به عاملی برای تفرقه و تشتت در جامعه فرهنگیان بدل گشت. نظر جنابعالی نسبت به ماهیت رتبه بندی معلمان چیست؟ و در صورت انتخاب چه گلی به سر جامعه فرهنگیان خواهید زد؟

بهترین طرح ها با اجرای بد آن می تواند نتایج معکوس داشته باشد که طرح رتبه بندی از جمله آن است و به نظرم با اصلاح و تکمیل این قانون می توانیم در اجرای کامل نظام هماهنگ پرداخت ها کام فرهنگیان عزیز را شیرین نماییم.

📌با توجه به اینکه در بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و تبعیض آمیز فعلی عملا عدالت آموزشی به مسلخ می‌رود برای تحقق عدالت آموزشی و عمل به آموزش رایگان تا مقطع دیپلم چه برنامه‌ای دارید؟

با استفاده از ظرفیت های مردمی و مردمی سازی آموزش و پرورش مطابق سند تحول و اجرای طرح هایی همچون سه میم و… می توانیم بدون بار اضافی تا حدود زیادی نیاز این بخش را تامین نموده و از نابرابریها جلوگیری کنیم و از آفت رهاسازی امر آموزش و سلیقگی شدن پیشگیری نماییم

📌بهتر از ما می‌دانید که سال به سال سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در حال منقبض شدن است برای انبساط خاطر فرهنگیان در پاسخگویی به مطالبات معیشتی و منزلتی‌شان چه لایحه و طرح‌هایی را می‌توان در صحن مجلس پیش برد؟

البته این مشکل تا حدودی فراگیر بوده و فقط شامل این قشر نیست و به فرموده مقام معظم رهبری ناترازی بودجه ام الخبائث می باشد که با واقعی شدن درآمدها و هزینه کردها و مدیریت منابع می توانیم از این برهه حساس عبور کنیم و با طرح برنامه های مدون به کمک نخبگان این قشر تا حدودی زحمات جامعه فرهنگیان را جبران نماییم.

📌 برای کاستن از سایه سنگین نگاه امنیتی به حوزه‌های نرم فرهنگ و هنر چه برنامه‌هایی دارید؟

البته وجود نظارت تضمین کننده امنیت و آرامش هر مجموعه ای بوده و تضعیف آن عرصه را برای نفوذ خودخواهانه منفعت طلب ها باز می‌کند منتهی این نظارت حتما باید دلسوزانه و با در خواست بزرگان فرهنگ و هنر همراه باشد و البته آموزش صحیح گفتمان تمدن نوین اسلامی حلقه ی مفقوده این ماجراست که از مشکلات زیادی جلوگیری میکند و نهایتا در صورت لزوم باید با در نظر گرفتن روحیات لطیف این قشر عزیز لازم است کرامت ایشان حفظ شود.

📌در خصوص حواشی صندوق ذخیره فرهنگیان و بی‌کلاه ماندن سر معلمان به عنوان صاحبان اصلی این تشکیلات اقتصادی چه نظری دارید؟

نظارت دقیق و به موقع بر عملکرد صندوق ها و ارزیابی منظم و مستمر یک نهاد نظارتی که ذی نفع نباشد می تواند از آسیب ها جلوگیری نموده و از دست اندازی خائنین به این امانت ها که حق جامعه شریف و زحمت کش فرهنگیان است مانع بشود.

اصل شایسته سالاری در آموزش و پرورش در حد شعار و لقلقه زبانی مسئولین است وزرای تحمیلی به آموزش و پرورش در شان این وزارتخانه نیست برای انتخاب وزیر توانمند و مقبول جامعه فرهنگیان چه سازوکار منطقی پیشنهاد می‌کنید؟

اعتقاد بنده این است برای حل مشکلات و مسائل هر قشری باید از تجارب و تخصص نخبگان همان قشر بهره برده و مشورت صورت بگیرد چرا که عمر خود را در آن مسیر صرف نموده و به اکثر موضوعات اشراف داشته و می توانند مسئولین را برای رسیدن به بهترین راه حل ها یاری نمایند.

📌بازنشستگان به عنوان فراموش شدگان دستگاه تعلیم و تربیت بوده و اصل همسان‌سازی حقوق، بیمه، تسهیلات و خدمات رفاهی آنها زیر رادیکال می‌باشد برای جامعه بازنشسته و پیسکسوت دستگاه تعلیم و تربیت چه وعده صادقی می‌دهید؟

یقینا جامعه بازنشستگان باید در بهترین شرایط خدماتی قرار بگیرند که متاسفانه با بی مهری های زیادی در صندوق ها و متولیان این مجموعه مواجه شده اند و حقیر به منظور پیگیری مسائل این قشر عزیز و ساماندهی این صندوق ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهم ورزید.

📌و حرف پایانی شما بزرگوار خطاب به جامعه فرهنگیان ….؟

فرهنگیان محترم فرماندهان جنگ نرم هستند که دلسوزانه وجود خود را وقف اعتلای علم و ادب جامعه نموده اند و این بالاترین ارزش در هر جامعه ای محسوب می شود که با هیچ ثمن‌ مادی قابل مقایسه و ارزش گذاری نیست و ما تا همیشه مدیون جامعه فرهنگیان بوده و خواهیم بود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*