حذف کارت سوخت جایگاه‌ها کارشناسی نیست

حذف کارت سوخت جایگاه‌ها کارشناسی نیست

زمان انتشار : 2024/04/07 - 23:37

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه حذف کارت سوخت جایگاه‌ها اقدامی بدون پشتوانه کارشناسی است، گفت: مجلس مسئله را به صورت ویژه بررسی خواهد کرد، ضمن آنکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اقدام اخیر دولت مبنی بر بحث حذف کارت سوخت جایگاه‌ها، گفت: متاسفانه دولت در این چند سال گذشته اقدامات مفیدی که جنبه قیمتی نداشته و می‌توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگاه داشته است و کار خاصی انجام نداد در حالی که نمایندگان کمیسیون انرژی بارها نسبت به این مسئله تذکر داده اند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی مشخصی پیرامون مدیریت مصرف بنزین وجود ندارد، افزود: به عنوان مثال موضوع توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز باوجود دارا بودن مصوبه شورای اقتصاد اجرایی نشد و تاکنون اقدام موثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز انجام نشده است.

وی تاکید کرد: همچنین از آنجا که ما هنوز از نسل چهار قدیمی سی.ان.جی استفاده می‌کنیم، مردم از این سوخت استقبال نمی‌کنند چراکه موتور خودروهای آن‌ها دچار آسیب می‌شود یا قدرت و توان لازم را ندارد و متاسفانه شاهد برنامه مدونی برای  تغییر این شرایط نیز نیستم. نبودیم.

نخعی مطرح کرد: همچنین اگرچه بحث واردات خودرو چندین بار در مجلس مورد تاکید قرار گرفته است و قانون ساماندهی خودرو اصلاح شد، اما با این وجود دولت این قانون را نیز عملیاتی نکرد، در حالی که انتظار است واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف در کشور افزایش پیدا کند چراکه به مدیریت مصرف سوخت کمک خواهد کرد.  

این نماینده مجلس اظهار کرد: سالانه تعداد بالایی از خودروهای کشور فرسوده می‌شوند اما برنامه‌ای برای خودروهای فرسوده وجود ندارد و از طرف دیگر ورودی خودرو نداریم لذا با توجه به اقدامات انجام نشده این حجم مصرف طبیعی است.

وی با بیان اینکه دولت به جای مدیریت مصرف سوخت می‌خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاه‌ها پاک کند، مطرح کرد: اگرچه سهمیه بنزین مردم ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و صد لیتر ۳ هزار تومانی مشخص شده است اما اگر کسی به سوخت بیشتری نیاز داشت چه باید کند؟ درواقع کارت جایگاه‌ها را برای همین گذاشته بودند تا این نیاز را برطرف کند، بنابراین حذف این کارت به صلاح کشور نیست.

نخعی در مورد مجوز مجلس به دولت برای این کار، توضیح داد: طبق قانون مصوبه مجلس دولت باید سیاست‌گذاری کند تا مردم به استفاده کارت‌های شخصی خود ترغیب شوند، بنابراین باید ابتدا زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کرد اما این کار را انجام نداده است و می‌خواهد با حذف کارت‌ها صورت مسئله را پاک کند.

وی با تاکید بر اینکه ما با بحران مصرف بنزین در کشور مواجهه هستیم، گفت: اگرچه در ایام عید مصرف تا اعداد ۱۵۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد اما حداکثر تولید بنزین داخلی ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است و مقداری هم از ریفورمیت‌های پتروشیمی استفاده می‌شود، درواقع آن را میکس و دوباره به عنوان بنزین استفاده می‌کنیم که این مسئله علاوه‌بر ضرر به اقتصاد است به دلیل آسیب به پتروشیمی، مانع از ارزآوری برای کشور شده چراکه ریفورمیت‌ها می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: مجلس برنامه‌ای برای تغییر قیمت و افزایش قیمت یا سه نرخی شدن آن ندارد و هرگونه افزایش قیمت نیازمند ان است که دولت منبع  جدیدی را در بودجه بیاورد اما دولت در لایحه بودجه چنین منبعی را تعریف نکرده، بنابراین دولت هم برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد یا اینکه باید لایحه جدیدی برای اصلاح بودجه ۱۴۰۳بیاورد چراکه باید منبع جدید مصرف آن نیز مشخص شود.

وی در مورد شلوغی مراکز پلیس+۱۰ و قطعی سیستم برای ثبت‌ نام کارت سوخت نیز توضیح داد: این مشکلات واقعیت‌های اجرایی هستند اما افرادی که به وزیر نفت مشاوره می‌دهند، این واقعیت‌های اجرایی را در نظر نمی‌گیرند.

نخعی تاکید کرد: مجلس برای حذف کارت سوخت یک سری شروط گذاشته است لذا دولت باید با تحقق آن شروط در این راستا برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کند اما اینگونه نکرد.

به گفته وی قانون مجلس بیشتر جنبه تشویقی دارد به گونه‌ای که استفاده از کارت سوخت برای مردم جاذبه داشته باشد و این به آن معنای حذف کارت جایگاه‌ها نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در کمیسیون انرژی جلساتی با حضور وزیر نفت و مسئولان زیربط  برگزار خواهیم کرد تا جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کنیم.نباید برای مردم مشکل ایجاد شود و البته بررسی خواهیم کرد که آیا این  ادعا که یک هفته‌ای کارت سوخت صادر می‌شود قابلیت اجرایی دارد یا نه؟./

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*