حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

زمان انتشار : 2024/04/02 - 23:36

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در نشست شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود.

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: من مانند دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر محکومیت این حمله تاکید می کنم.

او تصریح کرد: بگذارید خیلی واضح بگویم: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: نظم بین المللی مبتنی بر قوانین برای صلح و امنیت بین المللی ضروری است که این شورا موظف به حفظ آن است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل افزود: گیر پدرسن، فرستاده ویژه شورای امنیت, این شورا را از خشونت بی امان در سوریه، که شش ارتش خارجی در خاک آن فعالیت می کنند و این فعالیت ها بر زندگی غیرنظامیان تأثیر می گذارد و مانعی برای راه حل مسالمت آمیز درگیری هستند، آگاه کرده است. در میان این خشونت ها، حملات مرگبار فزاینده ای به اهداف مرتبط با ایران در سوریه است که به اسرائیل نسبت داده شده است. این حملات  به ویژه از زمانی که درگیری فعلی با حماس در غزه در ۷ اکتبر آغاز شد, افزایش یافته است. منابع آگاه حداقل ده حمله از این دست را از ابتدای سال جاری گزارش کرده اند.

او تصریح کرد: در حالی که اسرائیل به ندرت مسئولیت این حوادث را بر عهده گرفته است، مقامات آن بارها به عملیات نظامی اسرائیل  در سوریه اذعان کرده و گفته اند که در آینده چنین عملیات های بیشتری انجام خواهد شد.  ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا به تعامل فعالانه همه طرف‌های ذینفع برای جلوگیری از تشدید بیشترتنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد.

خالد الخیاری تاکید کرد: من بار دیگر درخواست دبیرکل از همه افراد ذینفع برای حفظ حداکثر خویشتن داری و اجتناب از تشدید بیشتر تنش ها را تکرار می کنم.  همچنین تاکید می‌کنم که او از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تمام تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی، احترام بگذارند و از حملاتی که می‌تواند به غیرنظامیان  و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب برساند، اجتناب کنند.
دستیار دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد: هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای از قبل بی‌ثبات، با پیامدهای ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی اشغالی و خاورمیانه هستند.ایرنا

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*