تورم تک رقمی در دولت سیزدهم؛ وعده‌ای که به سال ۱۴۰۷ موکول شد؟!

تورم تک رقمی در دولت سیزدهم؛ وعده‌ای که به سال ۱۴۰۷ موکول شد؟!

زمان انتشار : 2024/04/02 - 01:02

دولت سیزدهم تلاش کرده است با تثبیت نرخ ارز و سرکوب دستمزد‌ها برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید، نرخ تورم را به نوعی کنترل کند،

موج نو نیوز :هدف‌گذاری کردیم که تورم را در دو سال، به نصف کاهش دهیم و سپس به سمت یک رقمی‌شدن حرکت کنیم»؛ این سخنان سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه ۱۴۰۰ است؛ وعده‌ای مهم که دوباره حالا از سوی تیم اقتصادی دولت رئیسی مطرح شده، در حالی که نرخ تورم سالانه همچنان در سطح بالایی قرار دارد و فشار اقتصادی مضاعفی به معیشت و سفره مردم وارد کرده است.

 جدیدترین آمار رسمی منتشره از تغییرات تورمی در سالی که گذشت، نشان می‌دهد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه به رقم ۴۰.۷ درصد برای کل کشور رسیده و این نرخ برای خانوار شهری ۴۰.۷ و روستاییان نیز ۴۰.۶ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه که بیانگر تغییرات قیمتی اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ است، برای کل کشور ۳۲.۳ درصد به ثبت رسیده است.

با این حال، سال ۱۴۰۳ در شرایطی آغاز شده که مردم انتظار دارند، دولت سیزدهم در عمل به وعده رئیس دولت، یعنی تک رقمی شدن نرخ تورم برنامه ریزی و همت کند؛ اما به تازگی دو مقام مسئول در دولت رئیسی در اظهاراتی گفته اند که وعده تورم تک رقمی قرار نیست در دولت سیزدهم محقق شود و برای تحقق این وعده باید تا پایان ۱۴۰۷ صبر کنیم!

در این باره، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی اظهار داشته است: برنامه هفتم توسعه از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۷ ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود.

معاون رئیسی تاکید داشت: آنچه مدنظر دولت بوده، در برنامه پنج ساله هفتم تجلی پیدا کرده است. ما گفته‌ایم در پایان برنامه هفتم توسعه، تورم یک رقمی می‌شود. نگفتیم این هدف در سال اول دولت محقق می‌شود. برنامه هفتم از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۷ ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود؛ البته اگر زودتر این هدف به دست آید، بهتر است و دولت همه تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیرد.تابناک

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*