لغو مجوز بانک ملی ایران در عراق

لغو مجوز بانک ملی ایران در عراق

زمان انتشار : 2024/02/11 - 01:55

بانک مرکزی عراق مجوز فعالیت بانک ملی ایران را لغو کرد.

موج نو نیوز به نقل از اکوایران، یک سند بانک مرکزی عراق که توسط دو مقام بانک مرکزی تأیید شده، نشان می‌دهد که این نهاد مجوز فعالیت بانک ملی ایران (بزرگترین بانک ایرانی) را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و فعالیت محدود این بانک در عراق لغو کرده است.

به نوشته رویترز، در این سند آمده است: «با توجه به زیان‌های واردشده به شعبه شما در عراق، فعالیت‌های محدود، ناتوانی در اجرا یا گسترش فعالیت‌های بانکی و شامل‌شدن آن ذیل تحریم‌های بین‌المللی، تصمیم گرفته شده که مجوز شما لغو گردد».

وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک ملی ایران را در سال ۲۰۱۸ تحریم کرد و مدعی شد که سپاه پاسداران ایران از آن برای «تخصیص بودجه به گروه‌های مقاومت عراقی استفاده می‌کند و حضور بانک ملی در عراق بخشی از این عملیات است».

عراق که همزمان متحد ایالات متحده و ایران است و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نزد دولت آمریکا دارد، برای اطمینان از مسدود‌نشدن دسترسی خود به درآمدهای نفتی و منابع مالیش، شدیدا به دوستی با واشنگتن  متکی است.

علی‌رغم اینکه دولت عراق در اکتبر ۲۰۲۲ عمدتاً با حمایت شیعیان و گروه‌های مقاومت به قدرت رسید، دولت عراق در اقداماتی با هدف محدودکردن فعالیت‌های مالی تهران در عراق و نوسازی سیستم مالی، از نزدیک با واشنگتن همکاری کرده است.

اخیراً با هدف کاهش کلاهبرداری، پولشویی و سایر استفاده‌های غیرقانونی از ارز ایالات متحده، عراق هشت بانک تجاری محلی را از مشارکت در معاملات با دلار آمریکا ممنوع کرد؛ اقدامی که مورد استقبال خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفت.

به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، طی جولای ۲۰۲۳ و در عملیات سرکوب گسترده خروج دلار به ایران از طریق سیستم بانکی عراق، پس از درخواست واشنگتن ۱۴ بانک عراقی از انجام معاملات دلاری منع شدند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*