رابطه طلا با دلار در ایران

رابطه طلا با دلار در ایران

زمان انتشار : 2024/02/05 - 12:06

در کشور ایران رابطه کالاها اکثراً با ارزهای خارجی مثل یورو و دلار سنجیده می‌شود، با توجه به این موضوع که قیمت جهانی طلا با انس طلا گفته می‌شود و انس طلا به دلار است، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت طلا در ایران می‌شود.

برای پیش‌بینی قیمت طلا در ایران، در ابتدا باید عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن را بررسی کنیم.

دو فاکتور زیر بر قیمت طلا تأثیرگذار هستند:

  • قیمت طلای جهانی
  • نرخ دلار

اگر نرخ دلار در برابر ریال ایران به‌شدت بالا رود و یا کشور با تورم شدیدی روبرو باشد، قیمت طلا در داخل کشور افزایش پیدا می‌کند. چراکه قیمت طلا جهانی است و برحسب دلار بیان می‌شود. به‌این‌ترتیب با افت واحد پول ایران در برابر دلار، مقدار بیشتری از آن واحد پولی برای خرید طلا به قیمت جهانی آن لازم است. این امر منجر به این می‌شود که قیمت طلا در ایران که با افت شدید ارزش پول مواجه است، بالاتر برود. تشدید تورم انتظاری هم به افزایش خرید طلا می‌انجامد و ممکن است قیمت طلا را از قیمت ذاتی آن‌هم بالاتر ببرد.

از سوی دیگر، با کاهش نرخ برابری دلار آمریکا در برابر پول یک کشور، قیمت طلا کاهش می‌یابد. این موضوع نشانه‌ای از کاهش تورم انتظاری است و به همین دلیل هم انگیزه سرمایه‌گذاری در طلا را پایین می‌آورد.

آگاهی از رابطه دلار و طلا برای انجام معاملات موفق الزامی است، هرچند طلا و دلار آمریکا در اکثر مواقع رابطه معکوسی با یکدیگر دارند ولی در برخی مواقع مثل ناآرامی‌های سیاسی یا اوضاع بد اقتصادی ممکن است رابطه این دو با یکدیگر مستقیم شود، به خاطر داشته باشید که برای معامله طلا نیاز به تحلیل فاندامنتال به همراه تحلیل تکنیکال دارید و بدون دانش قبلی وارد شدن به این بازارها ریسک بسیار بالایی دارد،

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*