روند صعودی مهاجرت به مناطق شمالی ایران، چرا؟

روند صعودی مهاجرت به مناطق شمالی ایران، چرا؟

زمان انتشار : 2024/01/30 - 18:55

اینکه افراد از شهری به شهر دیگر مهاجرت کنند اتفاق جدیدی نیست اما این‌که تغییرات اقلیمی دلیل مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر از مناطق مرکزی و جنوبی ایران به مناطق شمالی کشور باشد حتما پدیده جدید محسوب می‌شود.

موج نو نیوز به نقل  از ایرنا، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ۲ سال اخیر، ۸۰۰ هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‌های شمالی مهاجرت کردند و این پیامد جدی تغییرات اقلیمی در کشور است و می‌تواند در آینده ابعاد امنیتی نیز داشته باشد.

داریوش گل‌علیزادهروز دوشنبه در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در پنل تخصصی «تغییر اقلیم و آلودگی هوا» در کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه اغلب استان‌های کشور پس از یک بارش تند باران دچار سیلاب جدی می‌شوند، اظهار داشت: از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ سیلاب را در سطح کشور داشتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده اینها به دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوضه‌های آبخیز بوده است.

رییس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: در حوزه تغییر اقلیم در حال حرکت به سمت یک فروچاله هستیم و اگر سازگاری نداشته باشیم؛ با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، آسیب جدی متوجه کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بیش از یک دهه اخیر، ۵۰۰ گونه جانوری را در جهان به دلیل تغییر اقلیم از دست دادیم و نزدیک به ۶۰۰ گونه دیگر در معرض انقراض است و ما در کشور نیازمند ذخیره موثر و مفید بانک ژنی در کشور هستیم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*