منظور: مجلس منابع را تعیین کند!

منظور: مجلس منابع را تعیین کند!

زمان انتشار : 2024/01/27 - 19:19

رییس سازمان برنامه و بودجه از هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواست منابع درآمدی ۴۴۱ هزار میلیارد تومانی که مجلس در تبصره‌های مختلف بودجه به لایحه تحمیل کرده است، تعیین تکلیف کند.

پایگاه خبری موج نو نیوز به نقل از ایرانا :در نشست علنی روز شنبه(۷ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و بخش هزینه‌ای آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) که اصلاحیه کمیسیون تلفیق است، به تصویب رسید.

در ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه آمده است: با هدف حمایت از اشتغال در چهارچوب مصوبات هیأت امنای حساب پیشرفت و عدالت، معادل ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات جزء (۸) منابع بند «الف» این تبصره بر اساس قوانین مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) معادل۳۵۰ هزار میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، سازمان بهزیستی کشور معادل ۱۵۰ هزار میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال، بنیاد شهید و امور ایثارگران معادل۵۰ هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بنیاد برکت ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) معادل چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، صندوق نوآوری و شکوفایی معادل چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، سازمان بسیج سازندگی معادل چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و بنیاد علوی معادل سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مراکز نیکوکاری وابسته، نهادها و سازمان‌های خیریه‌ای و سایر موسسات و مراکز نیکوکاری، گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی برای توسعه کسب و کار پانزده هزار میلیارد ریال و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشکده‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای برای تجهیز کارگاه‌های خود مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال اختصاص می‌یابد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سهم بانک‌ها از تأمین منابع مالی جزء (۸) منابع بند «الف» این تبصره را ظرف یک‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون مشخص نماید. نهادهای موضوع این جزء می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرائی استانی نسبت به تلفیق منابع در اختیار خود و در اختیار استان‌ها اقدام نمایند و شورای‌عالی اشتغال مجاز است مانده سهمیه جذب نشده اشخاص ذکر شده در این بند را به اشخاصی که سهمیه خود را جذب نموده‌اند، اختصاص دهد.

در این بند غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد پیشنهادی ارائه داد که با مخالف نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید.

پیش از این رای گیری، داودمنظور در مخالفت با این پیشنهاد گفت: نمایندگان محترم مجلس توجه کنند قرار نیست از منابع بودجه عمومی، منابع نهادهای مالی را تقویت کنیم. به عبارتی باید نهادهای مالی به بودجه عمومی مبالغی را اضافه کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: معتقدم باید سهم بودجه کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کل کشور تعیین شود و سایر بخش‌ها توسط استان‌ها تعیین تکلیف شوند. یعنی بخش‌های استانی تصمیم گیری کنند که این منابع را در چه فعالیت‌هایی تخصیص دهند.

وی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش هزینه‌های بودجه به جمع بندی نهایی رسیدیم، در باره بخش منابعی جلسه خاصی توسط مجلس تشکیل و تصمیم گیری شود تا مشخص شود دولت برای هزینه‌های اضافی اعمال شده توسط مجلس به لایحه بودجه، منابع را از چه محلی باید تامین کند.

منظور تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه و دولت پیشنهاد خود را درباره بخش‌های درآمدی بودجه داده است. اما در مجموع طبق آنچه که سازمان برنامه و بودجه احصاء کرده است، در تبصره (۴)، به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۷) به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۴) به مبلغ ۵۱ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۵) به مبلغ ۲۹۵ هزار میلیارد تومان بار مالی الحاقات مجلس به لایحه بودجه است که در مجموع ۴۴۱ هزار میلیارد تومان مجلس بار مالی اضافی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*