بیش از ۶۰ درصد بار آموزشی دانشگاه‌‎ها بر دوش استادان حق‌التدریس می باشد

بیش از ۶۰ درصد بار آموزشی دانشگاه‌‎ها بر دوش استادان حق‌التدریس می باشد

زمان انتشار : 2023/11/19 - 00:55

محمدزاده، رئیس انجمن صنفی استادان حق‌التدریس دانشگاه‌های استان تهران در گفتگو با پایگاه خبری موج نو نیوز گفت:
انجمن در سال ۱۳۹۵ با تلاش تنی چند از استادان، مجوز فعالیت خود را از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت نمود و هیات مدیره انجمن در خلال این سال ها مکاتبات و جلسات بسیاری با مسوولان مرتبط در جهت حل مشکلات صنفی این جامعه داشته، اما متاسفانه همواره با بی مهری و کم لطفی ایشان مواجه شده است.
این اساتید عموما از جامعه نخبگانی کشور بوده و بسیاری از آنها با وجود دارا بودن مدارک معتبر دانشگاهی در مقاطع عالی و تجربیات فراوان آموزشی و پژوهشی، از جایگاه و هویت شایسته خود محروم و حداقل‌های شغلی نیز در حق آنها رعایت نمی‌شود. از این رو، مطالبه اساسی این جامعه و انجمن، هویت بخشی، ایجاد امنیت شغلی و برخورداری از حداقل حقوق و مزایای ردیف‌های شغلی قراردادی مشابه می باشد.

ایشان در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های موجود بیش از ۶۰ درصد بار آموزشی دانشگاه‌‎ها بر دوش استادان حق‌التدریس می باشد خاطر نشان ساختند، این در حالی است که این عزیزان در عمل فاقد هویت سازمانی در ساختار آموزش عالی کشور بوده و حتی حقوق ناچیز مقرر نیز با انواع و اقسام مشکلات اداری مواجه می باشد.

خانم محمدزاده همچنین براین نکته اشاره داشتند که با کمال تاسف، استادان حق‌التدریس که از ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی نظام و کشور محسوب می گردند، با مشکلات زیادی گریبانگیر بوده و ظلم و بی عدالتی آشکاری در حق آنها روا داشته شده است. ایشان، نبود قوانین حمایتی، بیمه تأمین اجتماعی، ناکافی و غیر منصفانه بودن میزان حق التدریس و رسمیت نیافتن و نبود امنیت شغلی را از اصلی‌ترین مشکلات استادان حق‌التدریس برشمرده و خاطر نشان کردند، افرادی که تنها با هدف تربیت و آموزش آینده سازان کشور و با عشق به این خدمت ارزشمند گام در این راه نهاده‌اند، با وجود پیگیری‌های مستمر برای احقاق حقوق اولیه خود، کماکان از سوی مسئولان امر نادیده انگاشته و مشکلاتشان رفع نشده است.

رییس انجمن استادان حق التدریس در پایان افزودند، با توجه درخواست یرخی از مسوولان امر در ارائه راهکار، این انجمن در خلال یک سال گذشته تدوین بسته پیشنهادی را با تاکید بر تنظیم نمونه قرارداد مابین اساتید حق التدریس ومراکز دانشگاهی در دستور کلر اصلی برنامه های خود قرار داده و این بسته را از اوایل آبانماه۱۴۰۲ تحویل مسوولان مرتبط به شرح زیر قرار داده و منتظر پاسخ ایشان هستیم.

  • بیت رهبری
  • نهاد ریاست جمهوری
  • ریاست مجلس
  • کمیسیون آموزش، تحقیقات…
  • وزیر علوم
  • وزیر تعاون
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • شورای اسلامی شدن دانشگاهها

– نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*