نشست ریاض و آبی که از اعراب گرم نمی شود

نشست ریاض و آبی که از اعراب گرم نمی شود

زمان انتشار : 2023/11/12 - 17:53

نباید به نشست ریاض یا نشست هایی از این قبیل دل بست چرا که تا سفره مشترکی بین اعراب و اسرائیل پهن است بعید است آبی از هم زبانان مردم فلسطین گرم شود.

جلسه فوری سران کشورهای اسلامی در حالی در ریاض برگزار شد که اسرائیل با شدت تمام در حال بمباران غزه و کشتار مردم است. بسیاری از ناظران بین المللی امید زیادی به این اجلاس داشته و دارند. ضرورت این اجلاس نزد برخی سیاستمداران به حدی بود که رئیس‌جمهور کشورمان بعد از مدت ها به پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. در این نشست، بسیاری از سردمداران کشورهای اسلامی با هم دیدار داشتند و در مورد فلسطین صحبت کردند اما مقامات رژیم صهیونیستی واکنش زیاد تندی نداشته و به نظر می رسد این نشست را نادیده گرفتند.

علت این عکس العمل چه بود؟ اگرچه نشست ریاض می تواند گام نخستین خوبی برای تلاش های دیپلماتیک جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه باشد، اما به خودی خود ارزش زیادی ندارد و نمی‌تواند جلوی بمباران غزه را بگیرد.

آبی از نشست ریاض گرم نمی شود

به نظر می رسد منافع مشترک سران کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مانع از فعالیت جدی آنان در حمایت از غزه و مبارزه با اسرائیل گردد. در حال حاضر، مقامات اماراتی رسما از اسرائیل حمایت می کنند. عربستان که خود را محور و مرکز کشورهای عربی می داند، حاضر نشده اسرائیل را محکوم کرده و صراحتا در مقابل آن بایستد. مصر که بدهی های مالی سنگینی به اسرائیل دارد حاضر به گشایش گذرگاه رفح نیست و حتی برخی مدعی شده اند، مقامات امنیتی قاهره پیش از عملیات طوفان الاقصی، به  تل آویو در مورد این حمله هشدار داده است. از آن سو، اردن، کویت، بحرین و سایر کشورهای عربی نیز سکوت پیشه کرده و حاضر نیستند قدمی جدی برای مبارزه با اسرائیل برداشته یا حداقل برای توقف بمباران هوایی غزه اولتیماتوم صادر کنند.

این شواهد نشان می دهد که نباید به نشست ریاض یا نشست هایی از این قبیل دل بست چرا که تا سفره مشترکی بین اعراب و اسرائیل پهن است بعید است آبی از هم زبانان مردم فلسطین گرم شود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*