درخواست انجمن اقتصاددانان ایران از مرکز آمار برای رفع شبهات آمارهای رسمی

درخواست انجمن اقتصاددانان ایران از مرکز آمار برای رفع شبهات آمارهای رسمی

زمان انتشار : 2023/10/30 - 18:31

رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: انجمن اقتصاددانان ایران مردادماه از سه دفتر این مرکز خواست تا در موردِ شبهاتِ آمارگیری توضیحاتی ارائه دهد.

 اطلاعاتی که از مرکزِ آمار بیرون می‌آید معمولا مورد مناقشه و انتقاد است. برخی از اقتصاددان‌ها این آمار را نادرست و غیرقابلِ استناد می‌دانند. یعقوب اندایش (استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز و رئیس انجمن اقتصاددانان ایران) در مورد آماری که از مرکز آمار ایران بیرون می‌آید، گفت: انجمن اقتصاددانان ایران مردادماه از سه دفتر این مرکز خواست تا در موردِ شبهاتِ آمارگیری توضیحاتی ارائه دهند. متأسفانه با گذشت حدود سه ماه پاسخی به ما نداده‌اند. 

وی گفت: ما یک نامه برای آقای دکتر روشن، مدیر دفتر حسابهای اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار، نامه‌ای برای دکتر محزون، مدیر دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران، و نامه‌ای هم برای دکتر حسینی‌نژاد، مدیر دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران، نوشتم و خواستیم در زمینه‌ی آماری که ارائه می‌دهند، شفاف‌سازی کنند. 

رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در نامه‌ی ما به این سه مرکز آمده است که به منظور تبیین روش‌ها شفافیت و رفع ابهامات و هم افزایی در زمینه تولید آمار، کارگاهی با حضور تحصیلکردگان و استادان  و پژوهشگران اقتصادی برگزار کنند. موضوعاتی که ما درخواستِ بررسیِ آنها را داشتیم عبارت بودند از: محاسبه تولید ناخالص داخلی، رصد اقتصادی و شیوه و روش‌ها و نتایج، شیوه‌ی محاسبه‌ی رشد اقتصادی، شیوه‌ی محاسبه‌ی هزینه و درآمد خانوارهای ایران، شیوه محاسبه شاخص قیمتهای مرکز آمار ایران شیوه محاسبه‌ی نرخ تورم و … . 

اندایش تأکید کرد: این کار می‌توانست شبهه‌ای که در موردِ آمارِ رسمی وجود دارد را از بین ببرد و سوالاتی که برای متخصصانِ اقتصادی پیش آمده را پاسخ دهد اما متاسفانه رغبتی به این درخواست نشان داده نشد.  

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که چه موضوعی سبب شده نسبت به آمار رسمی شبهه وجود داشته باشد، گفت: ببینید بین آمارهای رسمی و آنچه در واقعیت و زندگیِ مردمِ احساس می‌شود تفاوت وجود دارد؛ مردم این آمار را در رفاه خود احساس نمی‌کنند.منیع: ایلناانتهای پیام/

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*