وزیر بهداشت کمبود دارو را انکار می کند!

وزیر بهداشت کمبود دارو را انکار می کند!

زمان انتشار : 2023/08/20 - 10:32

موج نو نیوز :کمبود دارو در کشوری که حداقل ۹۷ درصد از نیاز داخلی را صنعت داروسازی خودش تأمین می‌کند، قدری عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

۵ اسفند ۱۳۹۱ فرارو : کمبود دارو؛ از پیگیری تا انکار

در حالی که صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از اختصاص ۳٫۱ میلیارد دلار به واردات دارو از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه خبر داده است، سرپرست وزارت بهداشت با رد هرگونه کمبود دارویی در کشور شرایط نامطلوب دارویی را ناشی از احتکار مردم به بهانه نگرانی از کمبود دارو دانست.
به گزارش فراو؛ این اظهار نظر سرپرست وزارت بهداشت واکنش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را به دنبال داشته است. حسینعلی شهریاری در واکنش به سخنان عجیب سرپرست وزارت بهداشت می‌گوید: «نمی‌دانم منظور دکتر از بیان این سخنان چیست؛ اما اینکه بگوییم مردم با ذخیره دارو زمینه‌ساز کمبود شده‌اند، درست نیست، چراکه در وهله نخست با این ابهام روبه‌رو خواهیم بود که مگر با عرضه دارو بدون نسخه، ممکن است که ذخیره‌سازی رخ داده و کمبود به وجود آید؟»
در حالی که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از رشد ۳۲ درصدی تخصیص ارز به دارو نسبت به سال گذشته خبر می دهد و میزان ارز تخصیصی به دارو را در ۶ ماهه اخیر ۲٫۱ میلیارد دلار اعلام می کند، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از آمار متناقض در این خصوص معتقد است: «مدتی است که مسئولان از تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سخن می‌گویند، ولی این ماجرا هنوز از دید نمایندگان مجلس، زوایای تاریکی دارد، زیرا اطلاعاتی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد با اطلاعاتی که واردکنندگان دارو و همکاران ما در وزارت بهداشت ارائه می‌دهند همخوانی ندارد. »

۴ ابان ۱۴۰۱ تابناک :پس لرزه‌های کمبود دارو در کشور؛ رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تغییر کرد

به فاصله دو روز از دستور رئیس‌جمهور برای تامین سریع کمبود اقلام دارویی و رفع نیاز مردم و همچنین پیگیری دلیل قصور احتمالی و برکناری مقصرین، در شرایطی که وزیر بهداشت بر تامین سریع کمبود‌ها تاکید کرده، یکی از معاونان وی، رییس سازمان غذا و دارو، از سمت خود استعفا کرد.

بدین ترتیب ماجرای کمبود دارو به نوعی اولین قربانی‌اش را گرفت. اتفاقی که به نظر تازه شروع شده، چون رئیس‌جمهور تاکید کرده که مدیران متخلف در این خصوص باید برکنار شوند؛ «کسی که مسئولیت سلامت جان مردم را دارد، باید پیش‌بینی کمبود‌های احتمالی را می‌کرد. شرکت‌های دارویی که موظف به تولید بودند، چرا تولید نکردند؟»

اظهاراتی که پیرو آن خبری به نقل از دارایی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو منتشر شد که تاکید داشت در راستای اجرای دستور رئیس جمهور، با چهار شرکت پخش که دارو‌ها را احتکار کرده بودند، برخورد صورت گرفته و حالا خبر می‌رسد که خود دارایی هم استعفا داده و فرجام کارش به نوعی با کمبود دارو گره خورده است.

۵اردی بهشت ۱۴۰۲ تعادل : از وعده تا شعار از واقعیت تا انکار

همین چند روز پیش بود که وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران مدعی شد که نظام سلامت ایران قدرت برتر منطقه است و… اما در همین چند روز گذشته اتفاق‌هایی در نظام سلامت رخ داد که نشان داد حرف‌های وزیر بهداشت بیشتر از اینکه برخاسته از واقعیت و اجرایی شدن وعده‌ها باشد، شعاری و راهی برای انکار واقعیت‌هاست.

سال‌هاست که متخصصان حوزه بهداشت و درمان خواستار واقعی شدن سرانه بهداشت و درمان هستند، مدت‌های مدیدی است که در مورد دارو و کمبود آن در کشور هم از سوی داروخانه‌ها هم از سوی نمایندگان مجلس و هم از سوی مردم هشدار داده می‌شود طبق معمول به جای اینکه مشکلات به‌طور واقعی حل و فصل شوند. از سوی وزیر بهداشت در سخنرانی و به‌طور کاملا تئوری حل و فصل می‌شوند کمبود بیش از ۴۰۰ قلم دارو ناگهان به ۷۰ قلم دارو در کشور می‌رسد و درست در همین روزها که وزیر بهداشت از این دستآوردها سخن به میان می‌آورد، مادرانی هستند که به دنبال داروی‌های کودکان سرطانی خود تمام داروخانه‌های شهر را زیر پا می‌گذارند و در نهایت داروی مورد نیازشان را با قیمت‌های نجومی در دست دلالان پیدا می‌کنند.

در حالی که وزیر بهداشت از اجرایی شدن نظام ارجاع سخن می‌گوید در نسخه‌های الکترونیکی که از سوی پزشکان داده می‌شود، داروها گم می‌شوند و این وسط نه داروخانه پاسخی می‌دهد، نه بیمه و نه حتی پزشکی که دارو را تجویز کرده است. یک کد دارویی که نشان می‌دهد بیمار دارو را دریافت کرده اما در نهایت بیمار هیچ دارویی دریافت نکرده و نمی‌تواند این عدم دریافت دارو را ثابت کند.

در همین شرایط نماینده مجلس از افزایش کمبود داروهای حیاتی در ماه‌های پیش رو خبر می‌دهد و ادامه این وضعیت را بحران در حوزه دارو می‌داند. از سوی دیگر پزشکان و دیگر کارشناسان حوزه درمان خبر از ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی می‌دهند چرا که نه بیمه‌ها زیر بار پرداخت حق سهم خود می‌شوند و نه مردم توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی در این بیمارستان‌ها را دارند این در حالی است که اتفاق مشابهی درباره داروخانه‌های خصوصی نیز دور از ذهن نیست و همین چند روز پیش بود که نایب‌رییس انجمن داروسازان در مورد ورشکستگی داروخانه‌های خصوصی هشدار داد. به هر حال واقعیت این است که بر خلاف آن چیزی که وزیر بهداشت سعی دارد در اخبار و رسانه‌ها بازتاب بدهد حال بهداشت و درمان کشور خوب نیست.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲مهر :عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران، نسبت به بحران در تامین داروهای بیماران هموفیلی هشدار داد.

احمد قویدل، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حالی که بحران در حوزه تأمین داروهای بیماران هموفیلی جدی و سلامت بیماران در مخاطره است‌، مواضع وزیر بهداشت انعکاسی از یک بی خبری غیر قابل توجیه از این مشکل است.

وی افزود: بیش از ۶ ماه است بحران در این حوزه پس آنکه تولید کننده داخلی نتوانست فاکتور ۸ را تولید کند آغاز شده و گریبانگیر بیماران هموفیلی شده و متأسفانه افق کوتاه مدتی برای حل این مشکل پیش رو نیست. در چنین شرایطی وزیر بهداشت در سفر مشهد با انکار مشکلات جاری، از دپوی دارو می‌گوید.

قویدل ادامه داد: انکار وزیر بهداشت یا ناشی از عدم گزارش دهی درست به ایشان است یا یک انکار سیاسی است، فارغ از اینکه مشکل مثل روز روشن است و اظهارات این چنینی فقط موجب رنجش بیشتر بیماران می‌شود.

قویدل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا تولید داخلی کاهش یافته است، افزود: تا آنجا که می دانم شرکت تولید کنده داخلی با مشکل تأمین مواد اولیه که بی ربط به تحریم‌های غیر انسانی آمریکا هم نیست و همچنین تأمین ارز به موقع و کافی روبرو بوده است. البته سازمان غذا و دارو ضرورت دارد در سیاستگذاری‌های خود از دادن انحصار به یک شرکت در بازار جلوگیری کند، چرا که در صورت مواجه شدن آن شرکت با مشکل، مشکل به وجود آمده مشکل شرکت دیگر نیست و مشکل کشور است، شرایطی که الان به وجود آمده است.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران، بحران به وجود آمده در حوزه دارو را حاصل بی توجهی دولت به در خواست‌های رئیس سازمان غذا و دارو و هشدارهای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و اطلاع رسانی رسانه‌ها و فعالین حوزه سلامت دانست و افزود عدم درایت در مدیریت این حوزه حاکمیتی از یک سو و کُند بودن اهرم نظارت مجلس، شرایطی را به وجود آورده که تبعات آن متوجه بیماران دردمندی است که نیازمند این داروهای حیاتی هستند.

وی در پایان با عنوان این مطلب که وزیر بهداشت جهت پاسخگویی به این مشکلات به مجلس فراخوانده شود، گفت: این نظارت تضعیف دولت نیست و در ذات وظایف نظارتی مجلس است.

موج نو نیوز : با توجه به هشدار های داده شده ودستور ریس جمهور ،باید ببینیم اساسا چرا این اتفاق افتاده است. زیرا، عنوان می شود که ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور، تولید داخل است.

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ روزنامه تعادل

کمبود دارو در کشوری که حداقل ۹۷ درصد از نیاز داخلی را صنعت داروسازی خودش تأمین می‌کند، قدری عجیب و غریب به نظر می‌رسد. زیرا، برای ۳ درصد داروهای وارداتی نمی‌بایست بازار دارویی کشور دچار بحران شود. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، باید بررسی شود که چرا دچار کمبود دارویی از نوع داروهای تولید داخل می‌شویم.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به بروز کمبودهای دارویی ، گفت: متأسفانه برخی از شرکت‌های پخش تخلفاتی در توزیع دارو دارند و این اقلام به جای توزیع در داروخانه و بیمارستان از زنجیره خارج می‌شود.

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی درخصوص چرایی کمبود دارو در بازار اظهار می‌کند: مشکل ما در حوزه اقتصاد عمدتاً در بخش توزیع است، واسطه‌های بخش توزیع، عامل اصلی به هم ریختگی بازار هستند.

حمیدرضا شایق که یکی از داروخانه‌داران شهر است گفت امکان پاسخ‌گویی به بیماران وجود ندارد لازم است دولت پای به میان گذارد و داروی بیشتری وارد کند. 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*