انفجار سیاسی در ترکیه،اردوغان آماده تاج گذاری

انفجار سیاسی در ترکیه،اردوغان آماده تاج گذاری

زمان انتشار : 2023/05/23 - 09:23

سینان اوغان نامزد دور اول انتخابات که در عین تعجب حدودا ۵ درصد آراء را به خود اختصاص داد، اعلام کرد که در دور دوم از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حمایت خواهد کرد. معنای این چرخش چیست؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه کمتر از چند روز به آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه باقی است، اتفاقی مهم و تاثیرگذار در صف بندی سیاسی در این کشور اتفاق افتاد.

سینان اوغان نامزد دور اول انتخابات که در عین تعجب حدودا ۵ درصد آراء را به خود اختصاص داد، اعلام کرد که در دور دوم از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  حمایت خواهد کرد. اوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد، گفت که اپوزیسیون ترکیه و شخص کمال قلیچداراوغلو “نتوانستند او و حزبش را قانع کنند و از آنجا که ائتلاف جمهور نتوانستند اکثریت پارلمان را به دست آورند” و رئیس جمهور جدید باید با پارلمان همسو باشد، او از اردوغان حمایت می کند. 

حمایتی که کار رقیب اردوغان را تمام کرد 

حمایت اوغان از اردوغان باعث حیرت بسیاری از تحلیلگران شد. سینان اوغان یکی از منتقدان سفت و سخت اردوغان بود و در دور اول انتقادات تندی را به حزب عدالت و توسعه و حکمرانی بیست ساله آنها کرد. با این حال، بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمان، رنگ عوض کرد و به حامی اردوغان تبدیل شد.

این نشانی می دهد انتخابات پارلمانی بسیار مهم تر از آن چیزی بود که قلیچداراوغلو و اپوزیسیون ترکیه گمان داشتند. قدرت گیری حزب عدالت و توسعه در پارلمان باعث شد احزاب اپوزیسیون و متحدان بالقوه قلیچداراوغلو نسبت به او سرد شده و شروع به دور شدن از او کنند. سینان اوغان بعد از دور اول انتخابات، با قلیچداراوغلو دیدار کرد و شروط بسیار سختی را برای حمایت از او گذاشت.

یکی از شروط او انحلال حزب جمهوری خلق بود. شرطی که مشخص بود مورد پذیرش کمال قلیچداراوغلو قرار نخواهد گرفت. تحلیلگران معتقدند اوغان به عمد این شروط را گذاشت تا بتواند با این توجیه که ائتلاف از سوی قلیچداراوغلو مورد موافقت قرار نگرفته، به راحتی از اردوغان حمایت کند.

با این حال، سینان اوغان در کنفرانس خبری خود، همچنان بر درخواست های خود از اردوغان و دولت آتی اصرار کرد. این سیاستمدار ملی گرای ترک در رابطه با موضوع پناهجویان گفت که آنها باید از ترکیه اخراج شوند، «زیرا این موضوع به امنیت ملی کشور مربوط می شود». او همچنین گفت که باید برای اخراج پناهجویان به کشورهایشان جدول زمانی تعیین شود.

اوغان همچنین بر لزوم تداوم صنایع دفاع ملی ترکیه و خروج آن از حوزه شرکت های خصوص تاکید کرد. این دو خواسته دقیقا با شعارهای قلیچداراوغلو موافقت دارد. او در نطق های انتخاباتی اش وعده داد در صورت پیروزی بر اردوغان، به سرعت هر دو را عملی خواهد کرد. با وجود این اشتراک، اوغان ترجیح داد برای حفظ حزب و سهمش از قدرت نه با همفکر خود بلکه با مخالفش متحد شود.

در رابطه با حرکت اوغان، الجزیره در گزارشی نوشت: ناظران بر این باورند که دعوت اوغان از رای دهندگانی که در دور اول به او رای دادند، به حمایت از اردوغان، می تواند تاثیر بسزایی در تعیین رئیس جمهور بعدی ترکیه داشته باشد. در دور اول، رئیس جمهور اردوغان و برجسته ترین رقیب وی، رهبر اپوزیسیون، کمال قلیچداراوغلو، اکثریت مطلق (بیش از ۵۰ درصد آرا) مورد نیاز برای پیروزی را به دست نیاوردند و به همین دلیل به دور دوم راه یافتند.

۵درصد رای اوغان می تواند در پیروزی هر کدام تاثیر بسیار زیادی داشته باشد چون در دور اول هم همین ۵ درصد اجازه نداد هیچ یک از آن دو پیروز انتخابات شوند. اردوغان در دور اول ۴۹.۵۱ درصد و قلیچداراوغلو ۴۴.۸۸ درصد رای آوردند. 

سینان اوغان کیست؟ 

سینان اوغان استاد دانشگاه، آکادمین، محقق و سیاستمدار ملی‌گرای ترک و آذربایجانی تبار است. او عضو سابق حزب جنبش ملی ترکیه و نماینده سابق پارلمان این کشور است. او در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به نمایندگی از ائتلاف اجداد (ATA) نامزد شد، ائتلافی که شامل احزاب ملی گرای افراطی و راست گرای ترکیه می شود. مهم ترین حزب ائتلاف اجداد “حزب ظفر” است که خواستار اخراج پناهندگان از کشور ترکیه است

سینان اوغان مخالف اردوغان است اما در برخی زمینه ها مانند مساله حمایت از ترک ها شبیه او است. به طور کلی، اردوغان معتقد به  نظریه عثمانی‌گرایی و احیاء آن است اما اوغان به باورها و آرمان های آتاتورک باور دارد 

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*