ترکمنستان متحد اسرائیل شد؟

ترکمنستان متحد اسرائیل شد؟

زمان انتشار : 2023/04/22 - 17:45

در حالی که ایران درگیر بستن جبهه‌های تخاصم در جنوب بعد از هفت سال تیرگی روابط با عربستان است جبهه‌ای در شمال در حال شکل گرفتن است. ترکمنستان حالا متحد جدید اسرائیل شده که این مسئله یعنی علاوه بر آذربایجان، ایران دغدغه جدیدی پیدا کرده است.

«یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفته «ایران در حال قدرتمندتر شدن است و این چیزی نیست که از چشمان اسرائیل و جهان دور مانده باشد. جامعه امنیتی اسرائیل به این درک رسیده اند که دولت یهود با وضعیت امنیتی جدیدی روبه روست که ممکن است تهدید‌های واقعی همه جانبه را به دنبال داشته باشد.»

اوایل هفته گذشته هم اداره اطلاعات نظامی اسرائیل نتیجه یک برآورد را منتشر کرد و اعلام کرد خطر یک جنگ در سال پیش رو، رو به افزایش است. وزیر دفاع اسرائیل با استناد به همین گزارش گفته ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دوران رویارویی‌های محدود به پایان رسیده و ایران هم نیروی محرکه همگرایی جبهه‌های تهدید است.

درگیری ایران و اسرائیل در کدام جبهه‌هاست

او جبهه‌های مختلف درگیری را هم شرح داده و گفته سپاه پاسداران ایران از یک سو، حوثی‌های یمن، شیعیان عراق، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مستقر در غزه و عرب‌های اسرائیلی ساکن در دولت یهود از جبهه‌های مختلف فعالند.

وزیر دفاع اسرائیل به مصر و اردن هم اشاره کرده و گفته با وجود اینکه این دو کشور رابطه خوبی با اسرائیل دارند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این وضعیت صلح در آینده و در زمان جنگ همه‌جانبه در منطقه باقی بماند.

همین برآورد اطلاعاتی اسرائیل را به سمت یک سیاست در همسایگان شمالی ایران سوق داده است. «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه قبل از سفر به عشق‌آباد برای افتتاح سفارت اسرائیل در ترکمنستان، توقفی در باکو داشت و با الهام علی‌اف دیدار کرد. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه اسرائیل بعد از دیدار کوهن با رئیس جمهور آذربایجان منتشر کرد گفته شده علی‌اف در این دیدار از روابط دیپلماتیک و اتحاد امنیتی فزاینده اسرائیل و آذربایجان قدردانی کرده و گفته دو کشور در حال تقویت روابط اقتصادی و توریستی‌اند و آذربایجان اسرائیل را به عنوان یک نقطه حیاتی برای دسترسی به اوراسیا می‌داند.

کوهن هم در این سفر از تصمیم یک ماه گذشته علی‌اف برای افتتاح سفارت اسرائیل در باکو برای اولین بار بعد از سی سال فقدان روابط دیپلماتیک تشکر کرده است.

وزیر اسرائیل در راس هیاتی متشکل از ۳۰ شرکت فعال در حوزه‌های اطلاعاتی، امنیت سایبری، مدیریت آب و کشاورزی هوشمند به باکو سفر کرد. بیش از ۱۰۰ دیدار در جریان این سفر با مقامات و شرکت‌های آذربایجانی ترتیب داده شده بود.

روابط اسرائیل و آذربایجان

حتی قبل از این دیدار‌های علنی هم رابطه اسرائیل و آذربایجان به ویژه در ماه‌های اخیر تقویت شده بود و این تقویت روابط در راستای هدف اسرائیل برای ایجاد ائتلاف با کشور‌های مسلمان برای مقابله با ایران است. گزارش‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد اسرائیل مهمترین تامین‌کننده سلاح آذربایجان است و در عوض آذربایجان به تامین‌کننده نفت دولت یهود تبدیل شده است. گزارش رسانه‌های آذربایجانی نشان می‌دهد پهپاد‌های وارداتی از اسرائیل نقش مهمی در آزادسازی سرزمین‌های قره‌باغ در جریان جنگ اخیر با ارمنستان بازی کرده‌اند. منبع : رویداد ۲۴

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*