از مهرشهر کرج تا زلزله‌زدگان خوی

از مهرشهر کرج تا زلزله‌زدگان خوی

زمان انتشار : 2023/02/10 - 15:58

رضا_قاسم‌پور

این روزها صفحات غم انگیز زلزله را برای بخش هایی از خاورمیانه تورق می‌کنیم. در حال تحمل و هضم تدریجی اثرات زلزله مخرب شهرستان خوی بودیم که ناگهان سونامیِ خبریِ زلزله آخرالزمانی ترکیه و سوریه جهان را درنوردید.
به عنوان یک معلمِ‌خبرنگار دلم تاب نمی‌آورد. عصر چهارشنبه ۱۹ بهمن در قالب تیم جهادی حداث الحسین‌کرج حامل بخشی از کمک‌های مردمی (همشهریان، همکاران و دانش‌آموزان) کرجی عازم مناطق زلزله‌زده خوی می‌شویم.

❄️ کولاک اتوبان زنجان – تبریز

وضعیت جاده تا زنجان مطلوب است. چشمتان روز بد نبیند، کولاک شبانه اتوبان زنجان _تبریز امان و زمان وسایل نقلیه را بریده‌ است. عبور و مرور به سختی و لاک‌پشتی صورت می‌گیرد. اکثر ماشین های سبک زمین‌گیر شده و آواره حاشیه اتوبان هستند. حاج شوذب محمدی مدیرعامل موسسه اشراق (انجمن زنجانی های مقیم البرز/مرد روزهای بحران) تسلیم کولاک کشنده و بوران فراینده نشده و با سماجت و فراست تمام بعد از ده ساعت جنگندگی بالاخره تیم را سالم و سلامت به کلانشهر تبریز می رساند. نماز و صبحانه را در شهر صوفیان یکی کرده بی‌درنگ با عبور از مرند عازم مناطق زلزله زده شهرستان خوی می‌شویم.
مهندس “هادی درستی” ساکن کرج با اصالت خویی، راهنمای تیم، هفته پیش حدود یک میلیارد از کمک‌های نقدی و جنسی هم ولایتی هایش را بین زلزله‌زده‌ها توزیع کرده است

.

❄️ نیازهای فوری زلزله زدگان…

در شهر تاریخی خوی ابتدا سری به کمپ شماره ۱ و ۲ امام رضا واقع در ترمینال زده و بخشی از اقلام همراه را تحویل مسئولین کمپ می‌دهیم. با حضور در بین زلزله‌زده ها گپ و گفتی با چند نفر می‌زنیم، مخاطبین ضمن اعلام رضایت نسبی از اقدامات نهادهای خدمات رسان، نیازهای فوری و فوتی خود را بیشتر وسایل بهداشتی، گرمایشی و معیشتی اعلام می کنند.
راهی روستای سرسبز “وار” می شویم. خدای من، از ورودی روستا تا پای کوه آکنده از منازل تخریبی و چادرهای برافراشته زلزله‌زده ها هستیم.
هر چقدر به انتهای روستا نزدیک می‌شویم عمق فاجعه عریان‌تر و امکانات دریافتی تنزل می‌یابد. بخشی از کمک‌های معیشتی همراه را بین مردم توزیع می کنیم. اهالی روزهای سختی را پشت سر می گذرانند. تخریب منازل و نابودشدن دارایی‌ها را اگر به جراحات و خراش‌های روحی و روانی حادثه دیدگان سنجاق کنیم عمق فاجعه مشهودتر خواهد شد.
در کنار خدمات مسئولین، کمک‌های داوطلبانه مردمی تسکینی بر آلام روحی_روانی و البته معیشتی هموطنان عزیز زلزله زده می باشد.

❄️ شهرِ پره (فیورق) مرکز زلزله

با پشت سرگذاشتن روستای زیبای وار وارد مرکز زلزله، شهر پِره (فیورق) می‌شویم. سیمای عمومی این شهر کوچک شبیه زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه بوده و سرریز چادرهای برافراشته در محوطه منازل عملا کلیت معابر عمومی و کوچه پس‌کوچه‌ها را بند آورده‌اند. یک طرف بولدوزر و بیل مکانیکی مشغول آوار برداری‌اند، طرف دیگر چشمان منتظر چادرنشینان بر کمک‌های دولتی و خیرین دوخته شده است.
مکان‌های دولتی آکنده از چادرهای هلال احمر و خیرین است. بعید می دانم این چادرها سرمای سخت و سوزان آذربایجان را تاب بیاورند. نیت می‌کنیم شب را در کنار زلزله زده‌ها در چادر سرکنیم. پس از توزیع آخرین هدایای امانتی هموطنان بین بخشی از اهالی شهر برای نماز و صرف ناهار به شهر تاریخی خوی (دار المومنین) برمی‌گردیم. مساجد سرِ راه جملگی به دلیل ترک‌های حاصل از زلزله بسته هستند. بالاخره بدون توجه به ترک‌های دیوارها و ستون‌های مسجدِ جامع‌خوی، نماز را در این مکان مقدس و به شدت زیبا و چشم نواز سرمی‌کشیم.

❄️ آیت‌اله العظما خویی (نگین اجتهاد)

گشتی در بازار سنتی و تاریخی خوی می‌زنیم. بازار تعطیل بوده و تک و توک مغازه‌ای نیم باز است. پس از صرف ناهار عازم بازدید از روستای قرق (زادگاه مهندس هادی درستی) در مجاورت شهرک ولیعصر و بیمارستان آیت‌اله خویی می‌شویم. پس از گشتی در روستا و مشاهده صدها چادر برافراشتهِ زلزله زدگانِ قرق، سری به “حاج قهرمان درستی” رییس امنای مسجد زده و جویای احوالات عمومی و مایحتاج مردم می‌شویم. برای نماز و بررسی وضعیت زلزله‌زدگان با حضور در مسجد و شنیدن صحبت‌های اهالی متوجه خدمات، کاستی‌ها، نواقصات و حضور مسئولین ریز و درشت با وعده های مختلف می شویم.ناگفته نماند که جایگاه آیت اله خویی در خوی همانند موقعیت آیت اله طالقانی در بین طالقانی هاست.

❄️ منی قوناقلاریمدان شرمنده ائله‌مه

روستای زیبای قرق با حدود ۲۰۰۰ نفر جمعیت و ۴۰ شهید تقدیمی به اسلام و انقلاب، ۱۲۰ منزل تخریبی و ۱۳۰ خانوار آسیب دیده از زلزله دارد. تنها کاری که از دست ما ساخته است شنیدن حرف هموطنان، اظهار همدردی و البته تقدیم هدایای نقدی خیرین کرجی به آنهاست.

صحبت‌های ما به درازا کشیده و نهایتا با اصرار حاج قهرمان سیاهی شب را در چادر سفید هلال‌احمر به صبح صادق پیوند می‌زنیم. هنگام آوردن صبحانه بانوی خانه دم چادر نجوایی با حاج قهرمان دارد، ناخواسته گوشهایم را تیز می کنم، آنا می ‌گوید: حاجی سن آللاه منیم قوناقلاریما یاخجی حورمت ائت شرمنده اولمویوم…”. شنیدن این نجوا ما را بیشتر مدیون و شرمنده خانواده حاج قهرمان می‌کند، چرا که چادرشان را در این روزهای آکنده از پس لرزه‌های زلزله تصاحب کرده‌ایم.
هادی خان درستی پسر ارشد حاج قهرمان فردی فنی و آچار به دست بوده و کلیه امورات زلزله زدگان قرق را به دوش کشیده است

.

❄️ کرجی ها و طبخ غذای گرم برای زلزله زلزدگان خوی

گروه جهادی موکب محمدشهر کرج در حسینیه صاحب الزمان روستای زلزله زده قرق؛ مستقر بوده و هر وعده غذایی بیش از ۴۰۰۰ پرس غذای گرم طبخ می کنند.

❄️ استاد کریمی مراغه‌ای پر کشید

روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن شاعر مرثیه‌سرا و طنزپرداز بزرگ‌آذربایجان “استاد کریمی مراغه‌ای” دعوت حق را لبیک گفته است. روز جمعه در ادامه سفر برآنیم که پس از سرکشی به روستای بدلان از روستاهای تخریب شده، نهایتا در مسیر برگشت برای حضور در مراسمات تشییع و تدفین استاد کریمی مراغه‌ای راهی مراغه شویم. با پرس‌وجو از دوستان و نزدیکان شاعر عظیم‌الشان مراغه، متوجه حواله مراسم تدفین به روز یکشنبه ۲۳ بهمن می شویم.
ماموریت ما نهایتا سه روزه می باشد. لذا به وداع معنوی با استاد کریمی مراغه ای بسنده کرده و چون تاب و توان مشاهده مرگ تدریجی دریاچه ارومیه را نداریم راهی چشم و چراغ آذربایجان “قوجاتبریز” می شویم.

❄️ ماموریت اصلی و جامانده ما

ماموریت اصلی تیم‌جهادی (بازسازی یک روستای محرومِ تخریب شده در زلزله) هنوز بر زمین مانده است. در مسیر برگشت به فکر جذب کمک‌های خیرین برای عمل به وعده های خود به چشم انتظاران آسیب دیده از زلزله خوی هستیم.قطعا عزم و اراده و همت خیرین البرزی بالاتر و والاتر از مشکلات زلزله زدگان ماست.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*