«گیوه» پاپوش باستانی، هنری که به واسطه چشم بادامی‌ها ( چینی) بازاری ندارد

«گیوه» پاپوش باستانی، هنری که به واسطه چشم بادامی‌ها ( چینی) بازاری ندارد

زمان انتشار : 2022/09/17 - 22:15

شهرکرد – گیوه پاپوش تاریخی و باستانی مردان بختیاری است که به واسطه ورود محصولات ارزان قیمت چین به استان جایگاه خود برای استفاده بین مردان این دیار در حال از دست دادن است.

به گزارش خبرنگار مهر، گیوه یک پای افزار قدیمی راحت و سازگار با آب و هوای معتدل ایرانی است که البته با زحمت فراوان تهیه شده و حاصل دست رنج چندین نفر اعم از زنان و مردان بختیاری است.

این هنرمندان، هنرمندانه کوشیده و با هنر و سلیقه و البته مهارت فراوان خود کفشی را آفریدند که با داشتن خصوصیاتی چون خنکی، سبکی و قابل شستشو بودن در بین افرادی همچون روستائیان و کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری پذیرفته شده است و سالهای متمادی از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است.

این پای افزار از ساده ترین مواد تهیه شده و با ساده ترین روشها نیز ساخته و پرداخته می شود.

مراحل ساخت و تولید گیوه حدود دو روز طول می کشد که در چهار مرحله چرم سازی رویه بافی، تخت کشی و گیوه دوزی خلاصه می شود.

گیوه این هنر دستی هم اکنون بیشتر بین مردان بختیاری در روستاهای استان چهارمحال و بختیاری استفاده می شود و به علت ورود کفش ها وپاپوش ها ارزان قیمت و متنوع چین به بازار این استان جایگاه خود را از دست داده و در حال تبدیل شدن به محصولی است که فقط در موزه ها می توان آن را جستجو کرد.

گیوه

یکی از محققین و تاریخدانان چهارمحال و بختیاری در خصوص گیوه به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین هنر های دستی استان چهارمحال و بختیاری گیوه بوده که مورد توجه مردان بختیاری در گذشته بوده است.

بابک زمانی پور بیان کرد: یکی از خصوصیات مهم گیوه این است که بر خلاف کفش های امروزی گیوه در پی استفاده، اندازه خود را مطابق پای فرد استفاده کننده در می آورد و این پاپوش تاثیر مهمی در سلامت پای انسان دارد که به عنوان قلب دوم انسان شناخته می شود.

وی اظهار داشت: در قدیم برای شستشو و ضدعفونی کردن گیوه از خاکستر و نوعی چوب ذرت استفاده می شده است.

وی با بیان اینکه کف و رویه این صنعت دستی از پارچه است که به روش های مختلف تهیه می شود، ادامه داد: تخت کفش با کوبیدن چرم و پارچه های غیر قابل استفاده ایجاد می شده است و این صنعت دستی نیاز به فناوری پیشرفته نداشته است.

گیوه کفشی است که در گذشته به فرزندان ارث می رسیده است و با این عمل بزرگ شدن را به کودک آموزش می دادندوی بیان کرد: در حقیقت گیوه محصول هم افزایی دانش بانوان برای ساخت رویه کفش است.

این محقق گفت: استفاده از گیوه مورد استفاده وعلاقه همه مردم بوده است ولی از هنگامی که کفش های چرمی در کشور رایج و ورود کفش های چینی ارزان قیمت به صورت گسترده وارد استان شد، استقبال از این کفش بسیار پایین آمد.

وی ادامه داد: عمر این کفش بسیار بالا است و در بسیار اوقات این کفش به نسل بعدی ارث می رسیده است و بیشتر معمولا از پدر به فرزندان ارث می رسیده و نکته قابل توجه ارث رسیدن گیوه به فرزندان از پدر این بوده است که با این عمل بزرگ شدن را به فرزندان آموزش می دادند.

این تاریخ دان چهارمحالی ادامه داد: اگر وضعیت این گونه باشد و استقبالی از این محصول دستی نشود کم کم گیوه دوزان استان نیز به سمت شغل های دیگر می روند و باید در آینده نزدیک نمونه این کفش های سنتی را فقط در موزه های مردم شناسی مشاهده کنیم.

گیوه

قیمت یک گیوه خوب هم اکنون بیش از ۶۰ هزار تومان است که قیمت بالا و ورود محصولا چینی متنوع به بازار موجب شده است که کسی طرف خرید این محصول دستی نرودحاج ابوالحسن حسنی یکی از گیوه دوزان چهارمحالی به خبرنگار مهر گفت: گیوه کفش جادویی است و راحتی، سبکی و جلوگیری از عرق کردن پا از خصوصیات این کفش است.

حسینی بیان کرد: پوشیدن این کفش بسیار راحت است و نیازی به پاشنه کش نیز ندارد.

وی با اشاره به اینکه استقبال از این کفش پایین آمده است، ادامه داد: مشتری گیوه بسیار کم شده است و در بسیاری از اوقات فروش نداریم.

این گیوه دوز بیان کرد: قیمت یک گیوه خوب هم اکنون حدود بالای ۶۰ هزار تومان است که قیمت بالا و ورود محصولات چینی متنوع به بازار موجب شده است که کسی طرف خرید این محصول دستی نرود.

وی گفت: اگر کسی علاقه داشته باشد که گیوه دوزی را یاد بگیرد و علاقمند باشد من گیوه دوزی را بدون گرفتن هیچ هزینه ای به او یاد می دهم.

میراث فرهنگی برای حفظ این صنعت دستی تلاش های بسیاری انجام داده است

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص به خبرنگار مهر گفت: گیوه یکی از محصولات مهم صنایع دستی چهارمحال و بختیاری است.

بهمن عسگری سوادجانی گفت: بیشتر کارگاه های گیوه دوزی در شهرستان بروجن واقع شده اند.

وی گفت: میراث فرهنگی برای حفظ این صنعت دستی تلاش های بسیاری انجام داده است که نمونه آن برگزاری دوره های آموزشی و حمایت صنعتگران این حوزه بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: باید با معرفی این محصول دستی زمینه را برای فروش و رونق بیشتر این صنعت دستی فراهم شود.

وی گفت: رسانه ها نقش مهمی برای معرفی محصولات دستی این استان دارند که باید بیشتر در حوزه فعالیت کنند و تلاش کنند با معرفی صنایع دستی در مسیر توسعه استان گام بردارند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*