خودروسازان بیش از آنکه تولید کنند، فروختند

خودروسازان بیش از آنکه تولید کنند، فروختند

زمان انتشار : 2022/04/09 - 15:10

علیرغم قول خودروسازان برای افزایش تیراژ تولید در نیمه دوم سال گذشته، آمار عملکرد آن‌ها طی سالی که گذشت نشان می‌دهد این خودروسازان چندان وفادار به عهد خود نبوده و سال ۱۴۰۰ از سال ۱۳۹۹ هم “کمتر” تولید کرده‌اند و نتوانستند آمار تولید و فروش را حتی به ۹۰۰ هزار دستگاه هم برسانند؛ البته بزرگان خودروسازی کشور قریب به ۱۳ هزار دستگاه بیش از میزان تولید، فروش داشته‌اند.

بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که در مجموع سال ۱۴۰۰ میزان تولید خودرو در کشور به ۹۰۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. این در حالیست که طی سال ۱۳۹۹ میزان تولید با عدد ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه (بدون احتساب تولید در پارس‌خودرو) بسته شد. این نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر به‌جای آنکه خودروسازان بیشتر به شعارهای افزایش، جهش، رونق و حمایت از تولید نزدیک شوند، ناموفق‌تر پیش آمده‌اند.

تولید خودرو در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، در حالی افت ۴.۰۷ درصدی داشته است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۴.۳۳ همراه شده بود.

در مجموع طی یک سال گذشته ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو فاکتور شده است. این در حالیست که نیاز بازار بیش از یک میلیون دستگاه برآورد می‌شود. این عدم تناسب عرضه با نیاز بازار زمینه‌ساز مشکلاتی شده است که سال‌هاست در بازار خودرو وجود دارد و سال به سال بر التهاب بازار خودرو بیشتر افزوده و شکاف قیمت کارخانه تا بازار آزاد محصولات را بیشتر کرده است.

در این آشفته وضعیت صنعت و بازار خودرو که نه مشتری، نه خودروساز و زنجیره تامین آن و نه دولت و مسئولان رضایت دارند، تنها دلالانی که با سوداگری و به روش‌های مختلف حتی به شیوه ناموفق قرعه‌کشی که با هدف عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت، سود خواهند کرد.

همانطور که اشاره شد، علیرغم قول خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه در نیمه دوم سال که از شرط‌های تصویب اصلاح قیمت‌ها نیز محسوب می‌شد، در مجموع تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تنها ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو در کشور تولید و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه فروخته شد.

ایران‌خودرو ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه تولید و ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه فروخت

در مجموع یک سال گذشته ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید و برای ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۲۹۷ هزار و ۸۱۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تولید و ۳۰۰ هزار و ۱۹۸ دستگاه از این خودرو فروخته شده است. همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شد.

ایران‌خودرو ۵۰ هزار و ۹۵ دستگاه از محصولات خانواده سمند در سال ۱۴۰۰ تولید کرده و برای ۵۰ هزار و ۳۶۷ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۵۰ هزار و ۲۵۷ دستگاه دنا، ۳۵ هزار و ۶۳۰ دستگاه رانا و ۸۵۴۱ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۵۵ هزار و ۷۹۱ دستگاه دنا، ۲۸ هزار و ۳۸۰ دستگاه رانا و ۸۳۹۵ دستگاه تارا به فروش رسیده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در یکساله ۱۴۰۰، ۸۶۴۷ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است که به ترتیب ۸۸۱۵ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

از تولیدهای مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰) و دو دستگاه دانگ‌فنگ در آمار فروش این گروه خودروسازی طی سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

وانت‌های آریسان نیز که با تولید دوباره آن‌ها از آذر ماه به سبد محصولات این گروه صنعتی بازگشته است، طی این مدت (از آذر تا پایان سال) به تعداد ۲۱ دستگاه تولید و سه دستگاه آن فروخته شده است. البته این سه دستگاه وانت آریسان عرضه شده متعلق به وانت‌ آریسان‌های تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ و از دسته آریسان‌های توسعه نیافته است.

این در حالیست که مدیر سابق گروه صنعتی ایران‌خودرو وعده کرده بود که تا پایان سال ۵۰۰۰ دستگاه خودرو وانت آریسان ۱۴۰۰ تولید و عرضه شود اما این وعده نیز محقق نشد.

سایپا ۳۰۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه تولید و ۳۱۰ هزار و ۲۰۸ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در  سال گذشته، ۳۰۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۲۳ هزار و ۲۷۹ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۲۶۰ هزار و ۲۵۸ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۲۰ هزار و ۸۶۶ دستگاه سهم شاهین بوده است.

گروه خودروسازی سایپا در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف محصولات خانواده پراید، تنها وانت پراید (سایپا ۱۵۱) را تولید می‌کند که طی سال ۱۴۰۰ برای ۲۴ هزار و ۴۷۴ دستگاه از این محصول فاکتور فروش صادر کرده است.   البته ۱۴۲ دستگاه از محصولات تولیدی پیش از توقف تولید پرایدها، تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل مشتریان شده است.

همچنین از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان آن برای ۲۶۳ هزار و ۲۶۵ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۲۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.

این خودروساز همچنین شش دستگاه آریو، ۳۶۲ دستگاه چانگان و دو دستگاه سراتو (مربوط به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰) در آمار فروش سال گذشته خود ثبت کرده است.

بدین ترتیب، طبق آمار گروه خودروسازی سایپا در مجموع  برای ۳۱۰ هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

پارس‌خودرو ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه تولید و ۱۱۶ هزار و ۱۴ دستگاه فروخت

در شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع سالی که گذشت، ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو تولید شده و برای ۱۱۶ هزار و ۱۴ دستگاه، فاکتور فروش صادر شده است.  

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۵۸ هزار و ۴۴۰ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۶۴ هزار و ۵۲ دستگاهی را به نام خود ثبت کرده است.

همچنین طی یکساله ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ دستگاه از محصولات گروه S۲۰۰ و ۳۲ هزار و ۶۱۲ دستگاه کوییک معمولی تولید شده است. به‌ترتیب برای ۱۸ هزار و ۱۹۲ دستگاه از محصولات خانواده S۲۰۰ و برای ۳۲ هزار و ۶۱۲ دستگاه کوییک معمولی فاکتور مالی طی این مدت ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید ۵۹۴ دستگاه و فروش ۱۱۵۴ دستگاه برلیانس را در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ خود ثبت کرده است. همچنین این خودروساز زیرمجموعه سایپا، دو دستگاه ون دولوکس و دو دستگاه از محصولات خانواده رنو تولید پیش از سال ۱۴۰۰ را در آمار فروش سال گذشته دارد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از محصولات، آمار فروشِ بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ است که در این سال تکمیل و عرضه شده است.منبع خبرفوری

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*