شفافیت انتخاباتی، مطالبه‌گری عمومی

شفافیت انتخاباتی، مطالبه‌گری عمومی

زمان انتشار : 2020/01/27 - 12:42

این روزها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم شاهد داغ شدن بازار تبلیغات انتخاباتی هستیم. یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در این فضا در کنار وعده‌های عجیب تبلیغاتی، هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی و نحوه تأمین مالی این هزینه‌هاست.
پایگاه خبری موج نو نیوز به نقل از شفافیت برای ایران :بسیاری از مردم معتقدند متأسفانه کاندیداهای بسیاری با خرج هزینه‌های گزاف صندلی‌های مجلس را تصاحب می‌کنند و پس از ورود به مجلس به جای نمایندگی مردم در فکر باز پس‌دادن این هزینه‌ها با سوء استفاده از قدرت و جایگاه نمایندگی هستند.

یکی از موثرترین روش ها برای مدیریت فضای تبلیغات‌های انتخاباتی در راستای شکل‌گیری یک فضای تبلیغاتی سالم، شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و دیگر شاخص‌های مربوط به این حوزه است. اندیشکده شفافیت برای ایران سال‌هاست به صورت تخصصی به موضوع شفافیت پارلمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیر شاخه‌های شفافیت سیاسی، که در صورت پیاده سازی تاثیر به‌سزایی در بهبود حکمرانی در کشور خواهد داشت، پرداخته‌است و در این راستا ۱۰۷ شاخص شفافیت مجلس، در قالب ۱۴ مولفه در بخش های مختلف مجلس احصا شده‌است.

براساس راهنمای اتحادیه بین المجالس در خصوص تجارب موفق پارلمانی و مردم سالاری در قرن بیست و یکم، نمایندگی جامعه‌ی متنوع و متکثر، شفافیت، پاسخگویی، در دسترس بودن و موثر بودن ۵ شاخص پارلمان مردم‌سالار و مطلوب است. مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین نهاد مردم‌سالار، وظیفه قانونگذاری و نظارت بر امور اجرایی را برعهده دارد و نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه کشور دارد و در این زمینه دارای اختیارات و تکالیف متعددی است. مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به جایگاه عالی خود به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای حکمرانی کشور لازم است در ابتدا ساز و کارهای خود را بهبود بخشد و ویژگی‌های یک پارلمان مطلوب را در خود تحقق بخشد تا قادر باشد بستر توسعه و پیشرفت کشور را نیز فراهم کند. در غیر این صورت مجلسی که خود ویژگی‌های توسعه یافتگی را دارا نمی‌باشد، نخواهد توانست جامعه و کشور را اصلاح کند و در آن پیشرفت ایجاد کند. درهمین راستا شفافیت انتخاباتی به عنوان مسیر ورود افرادشایسته به مجلس شورای اسلامی، با توجه به نزدیکی انتخابات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شفافیت داوطلبانه در دوران انتخابات

با توجه به مسائل بیان‌شده و انتخابات پیش‌رو، در حال‌حاضر شفافیت مربوط به وعده‌های انتخاباتی، تجربه‌ها و مشاغل پیشین کاندیداها، درآمدها و منابع‌مالی گذشته تا به‌حال، اموال و دارایی‌ها، منابع‌مالی فعالیت‌های انتخاباتی و نحوه هزینه‌کرد این منابع از مهم‌ترین شاخص‌های شفافیت در شرایط و فضای حاکم کنونی هستند.

از آن‌جا‌ که متاسفانه در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا شفافیت و ارائه اطلاعات در شاخص‌های مذکور اجباری نیست، شایسته است مردم از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که بعدها به عنوان وکلای مردم در حاکمیت نقش‌آفرینی خواهند کرد، تعهد به شفافیت را به‌عنوان یک خواسته عمومی مطالبه کنند و پیگیر تحقق این موضوع باشند.

اندیشکده‌ی شفافیت برای ایران در نظر دارد با راه‌اندازی پویش شفافیت داوطلبانه و با تمرکز بر شاخص‌های شفافیت ذکر شده، آن دسته از داوطلبان نمایندگی مجلس را که با این پویش همراهی کرده و اطلاعات خود را به صورت عمومی منتشر می‌کنند، به مردم معرفی کند تا بدین وسیله گامی درراستای شناخت بهتر مردم از کاندید‌اها و انتخاب افراد اصلح برداشته‌شود.

اطلاعات تکمیلی مربوط به چالش شفافیت انتخابات دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی، از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی اندیشکده‌ی شفافیت برای ایران متعاقبا اعلام خواهدشد.

عنوان تعهد توضیح
ثبت و اعلام عمومی وعده‌های انتخاباتیاینجانب متعهد می‌شوم تمام وعده‌های انتخاباتی خود را ثبت، مکتوب و در اختیار عموم مردم قرار دهم. ثبت و اعلام عمومی وعده‌های انتخاباتی از یک سو به نامزدهای انتخابات این امکان را می‌دهد تا حرف‌های خود را به صورت دقیق و مشخص در اختیار مردم قرار دهند و از سوی دیگر به مردم این قدرت را می‌بخشد تا به صورت مشخص وعده‌های افراد را ارزیابی، نامزدهای مناسب را انتخاب و در انتهای دوره، آن‌ها را نسبت به وعده‌های خود مورد سوال قرار دهند. چنین کاری بی‌شک جزء ضروریات دینی و عقلی، و از مؤلفه‌های اصلی بلوغ سیاسی- اجتماعی جامعه محسوب می‌شود.
ثبت و اعلام عمومی مشاغل پیشیناینجانب متعهد می‌شوم فهرست کلیه مشاغل و فعالیت‌های پیشین و کنونی (اعم از دولتی یا خصوصی) را در اختیار مردم قرار دهم، چرا که آگاهی دقیق از این اطلاعات می‌تواند تأثیر زیادی بر شناخت دقیق مردم از توانایی‌ها و تجارب اینجانب داشته باشد.
ثبت و اعلام عمومی فهرست درآمدها و منابع مالیاینجانب متعهد می‌شوم فهرست کلیه منابع مالی و درآمدی خود را به اطلاع عموم مردم برسانم. آگاهی مردم از منابع و سطح درآمدی داوطلبان، منجر به شناخت بهتر مردم از کاندیدا‌ها و افشای منافع مالی آن‌ها می‌شود، که به مردم در راستای اعمال نظارت در جلوگیری از انحرافات اقتصادی نمایندگان کمک خواهد کرد.
ثبت و اعلام عمومی فهرست اموال و دارایی‌هااینجانب متعهد می‌شوم فهرست دارایی‌های ناظر به خود، همسر و فرزند خود را به صورت سالیانه و حداقل تا دو سال پس از پایان تصدی جایگاه نمایندگی ثبت و اعلام عمومی نمایم. ارائه فهرست اموال و دارایی‌های مسئولین، از نقش مهمی در جلب اعتماد مردم نسبت به مسئولین کشور، مشارکت دادن هر چه بیشتر مردم در امور نظارت بر حاکمیت، و سرانجام در کشف مفاسد مالی احتمالی میان مسئولین برخوردار است.
ثبت و اعلام عمومی منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتیاینجانب متعهد می‌شوم، فهرست منابع مالی انتخاباتی خود، به همراه محل‌های تأمین و مبالغ آن‌ها را به صورت دقیق و صادقانه اعلام عمومی نمایم تا مردم بتوانند ضمن اطمینان از سلامت فعالیت انتخاباتی اینجانب، این موارد را نقد و بررسی نمایند و بدین‌ترتیب زمینه مشارکت مؤثر و نظارت مردمی بر حاکمیت را فراهم نمایم.
ثبت و اعلام عمومی نحوه و ترکیب هزینه‌کرد‌های انتخاباتیاینجانب متعهد می‌شوم سرفصل هزینه‌های انتخاباتی خود به همراه مبالغ آن را، به عنوان یک وظیفه، در اختیار عموم مردم قرار دهم تا آن‌ها را نسبت به عدم اسراف و روش‌های هزینه‌کرد ناشایست در رابطه با هزینه‌های انتخاباتی خود مطمئن گردانم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*